Senaste nytt

BA First till Tokyo och rundresa i Japan

trekker

Medlem
Kul läsning, härligt, det gick ultra fort. Kändes lite som när man såg Lock stock and two smoking barrels ☺️

Finns för övrigt något som heter Japan rail pass som man kan köpa och det ger en rätt att resa runt med deras snabb tåg i Japan i x antal dagar. Inte med alla tågen men med många.
Missar man ena tåget är det bara att hoppa nästa som jag förstod vid mitt besök, annars är det bara att boka plats. (Blir inte överfullt om inte speciella ledigheter.
Fint land och underbart folk.

Om nytt besök görs eller för andra så rekommenderar jag ett besök till Nara park om man vill träffa på hjortar som strövar runt fritt och är vänliga.
Nara Park Area Guide - Official Nara Travel Guide
Kul att du gillade rapporten! Just den linjen vi åkte Shinkanzen på gällde inte Japan Rail Pass, dessutom hade vi redan bokat alla andra resor med Avios via BA med JAL. Dessa bonusresor var otroligt prisvärda och kostade 6000 Avios plus £2.40 per flight per person om jag minns rätt. Vi var ju där under Obon så både tåg och flyg var fullproppade, men det fungerade ändå bra. Ser fram emot min nästa Japanresa i April och hoppas det går att åka - reseabstinensen är stor!
 

011430121

Medlem
Tack @trekker för underhållande 30 minuter det tog att läsa igenom er resa, undrar hur lång tid det tog att skriva denna helt underbara rapport.
Har fått flytta en Tokyo resa två gånger i år, nu ligger den i april/ maj nästa år
Fick massor av tipps av dig, har varit i Tokyo ett tio tal gånger i jobbet men inte hunnit se så mycket av staden, en fråga hur var Hilton Osaka?
 

Sullon

Medlem
Kul att du gillade rapporten! Just den linjen vi åkte Shinkanzen på gällde inte Japan Rail Pass, dessutom hade vi redan bokat alla andra resor med Avios via BA med JAL. Dessa bonusresor var otroligt prisvärda och kostade 6000 Avios plus £2.40 per flight per person om jag minns rätt. Vi var ju där under Obon så både tåg och flyg var fullproppade, men det fungerade ändå bra. Ser fram emot min nästa Japanresa i April och hoppas det går att åka - reseabstinensen är stor!

Jag tror Japan Rail Pass gäller för samtliga shinkansenlinjer. Däremot så gäller Japan Rail Pass inte för avgångarna med minst antal stopp. Åker man till exempel Tokyo-Kyoto kan man inte ta Nozomiavgångarna (som är snabbast) utan får nöja sig med Hikari (som tar tjugo minuter extra pga fler stopp på vägen).
 

trekker

Medlem
Tack @trekker för underhållande 30 minuter det tog att läsa igenom er resa, undrar hur lång tid det tog att skriva denna helt underbara rapport.
Har fått flytta en Tokyo resa två gånger i år, nu ligger den i april/ maj nästa år
Fick massor av tipps av dig, har varit i Tokyo ett tio tal gånger i jobbet men inte hunnit se så mycket av staden, en fråga hur var Hilton Osaka?
Kul att du gillade rapporten, den tog mig större delen av lördagen med att välja bilder samt skriva den.

Hilton Osaka var väldigt bra, vi blev uppgraderade till ett Executive room som var rent och fint. Loungen hade völdigt bra utbud av både snacks och dryck, det gick att äta sig mätt där. De hade även en resturang som vi provade, hamburgerbilden är från denna. Läget är kanon precis bredvid Osaka station, dock är hela området med stationen som en enda stor labyrint och jag lyckades gå vilse där varje dag. En stor skillnad här mot Tokyo är att de är väldigt dåliga på engelska så det tog lite tid varje gång man försökte prata med någon i personalen.
 

trekker

Medlem
Jag tror Japan Rail Pass gäller för samtliga shinkansenlinjer. Däremot så gäller Japan Rail Pass inte för avgångarna med minst antal stopp. Åker man till exempel Tokyo-Kyoto kan man inte ta Nozomiavgångarna (som är snabbast) utan får nöja sig med Hikari (som tar tjugo minuter extra pga fler stopp på vägen).
Så var det förstås, vi åkte Nozomi ner till Hakata.
 
Toppen