Böter i Europa, vad händer?

Diskussion i 'Lejebiler' startet af varva77, 20 Juli 2016.

1. Jakob Österberg

Jakob Österberg Medlem

By:
    GOT
    Land:
    Sverige Sverige
    Du får bara en betalningsanmärkning om du själv skriver på mottagningskvittot eller på annat sätt får ta del av betalningsanmaningen till exempel genom delgivningsman. Men ja, är du ute på resa över 30 dagar eller vad det nu är så tappar du fristen från det att du har skrivit på tills bestridan måste vara Kronofogden tillhanda. Hade du bestridit inom fristen från att du tog del av handlingarna så hade du inte fått betalningsanmärkning.

olo synes godt om dette.
  2. Fick brev från DE idag, en med tjänstebil på mitt bolag hade kör 11km för fort på 70väg på semesterresan. EUR 20:- i böter. Han bara skrattade o betalar själv utan att registrera sitt personnummer...

3. 011430121

011430121 Medlem

By:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad är DE?

4. 011430121

011430121 Medlem

By:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Vad menas med DE?

5. Agö

Agö Medlem

By:
    CPH
    Land:
    Sverige Sverige
    Tippar på Tyskland men alltid klokt att undvika förkortningar.

6. 011430121

011430121 Medlem

By:
    STOCKHOLM
    Land:
    Sverige Sverige
    Var även min gissning

7. Ursäkta men DE för Tyskland är lika naturligt för mig som Lufthansa för Lufthansa...

8. Flying Finn

Flying Finn Medlem

Land:
    Finland Finland
    I fordonstrafik är nog Tyskland = D, inte DE. ;)

9. Ursäkta mig.

10. Valley

Valley Medlem

By:
    Karlstad
    Land:
    Sverige Sverige
    Vet inte om det fungerar. I normalfallet, gällandes för de flesta av Europas länder, är det bilägaren som till fullo ansvarar för att böter för överträdelser blir betalda. Går alltså inte att skylla på att man inte vet vem som körde. I Sverige finns dock något undantag. Gäller det fortkörning säger lagen att det är föraren som ansvarar och eftersom vi inte har någon angiverilag behöver inte en fordonsägare uppge vem som kört.
    Bevisningen att ett fordon stått uppställt mot gällande föreskrifter är normalt glasklar. Vill man angripa problemet och det är en privat parkeringsplats måste man grotta ner sig djupt i gällande lagparagrafer och vara beredd att strida till HD

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!