Senaste nytt

Böter i Europa, vad händer?

I Sverige fungerar det så att om parkeringsboten (som egentligen inte är en bot) är utfärdad på kommunal mark måste man först betala och sedan bestrida. Om den däremot är utfärdad på privat mark så ska man alltid bestrida och inte betala. Då måste parkeringsbolaget ta det till domstol för att få betalt, vilket de inte alltid orkar. I det här fallet har de ju dock fordran på hyrbilsbolaget så det blir lite meckigt, men du kan göra samma bestridan till hyrbilsbolaget. Om de sedan vill ha betalt så kan de stämma dig i domstol, vilket de förmodligen inte kommer att göra. Varje part står alltid sina egna rättegångskostnader oavsett utgång vid så här små belopp, och det kommer att kosta dem mer med jurister än vad de får in. Och skulle de stämma dig så kan du alltid välja att betala. Dröjsmålsräntan är dock 8 %, men det kanske man kan leva med
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Tostarp

Medlem
Kan upplysa att mellan Skåne-Sjaelland så drivs det in p-böter utan pardon sedan flera år tillbaks. Tex min svåger fick ett krav 2(!) år senare som kostade honom skjortan. Vill också minnas att när han kollade upp det så finns det någon sorts avtal mellan de Nordiska länderna att driva in sådana här böter mha ägarens 'hemlandsmyndigheter'. Vet dock inte om det var kommunalt eller privat.

Min rekommendation är att betala direkt om det är ett annat Nordiskt land och vara lite mer restriktiv mot andra EU-länder.
 

Rebel

Medlem
Du måste bestrida för att slippa dröjmåls avgift ca 8% från när boten är utfärdad samt påminnelse avgifter.
Men du måste bestrida korekt. Från 2015 så kommer förtkorning och p bot till Sverige om du kör svensk bil. Dock så genomdrivs inte kravet att du ska betala. Men det kommer nog snart. Ur det är med finland vet jag ej, men det kommer nog om det inte finns. Så välkomen till det nya EU
 

FFlash

Medlem
Finland är värst vad jag vet (har dock inte fått böter på många år...) så var försiktiga om ni kör bil.

Polisen har tillgång till folks årsinkomsterna, och böterna går ju i proportion så därför är vi världskända för miljonböter :D vet dock ej om de kan accessera en svenssons lönenivå :) Jag tvingar därför alltid frugan att köra pga hennes lägre inkomster... ;)
Jag tror att fick en för 10 år sedan och då frågade polisen...aaa du har xxxxxxxxxxx inkomster väl, varpå jag svarade att jag hade precis blivit arbetslös så inga inkomster och slapp iväg mycket billigare :) (det var sant, jag ljög inte)

Inkassoföretagen är ivriga också och kanske mest lönsamma i Finland så räkna inte heller med att slippa undan :(
 

Elias

Medlem
Kan upplysa att mellan Skåne-Sjaelland så drivs det in p-böter utan pardon sedan flera år tillbaks. Tex min svåger fick ett krav 2(!) år senare som kostade honom skjortan. Vill också minnas att när han kollade upp det så finns det någon sorts avtal mellan de Nordiska länderna att driva in sådana här böter mha ägarens 'hemlandsmyndigheter'. Vet dock inte om det var kommunalt eller privat.

Min rekommendation är att betala direkt om det är ett annat Nordiskt land och vara lite mer restriktiv mot andra EU-länder.
Nej "det drivs inte in" utan det ända som händer är att det värsta som jag skrev tidigare att man kan få är ett inkassokrav.
Nej man behöver inte betala även om det är ifrån ett annat Nordiskt land.
Som Jakob skrev tidigare så finns det en teoretisk möjlighet att parkeringsbolaget/kommunen som utfärdat boten KAN stämma dig i domstol. Detta är något som inte händer (hörde aldrig talas om att det faktiskt hände under mina 7 år i branschen) :)
 

nota bene

Medlem
En nyckel här är att kommunalt utfärdade parkeringsböter först skall betalas och sedan bestrida (privata bestrids endast). Jag har fått ett antal återbetala då de varit felaktigt utfärdade på teknikaliteter eller helt enkelt bara felaktiga.

Det finns dock nästan inga samarbeten som fungerar inom EU på just trafikböter - men när hyrbilar är inblandade kan det vara billigare att betala direkt (parkeringsbot) än att vänta på kontrollavgift. Har på detta sätt sluppit kontrollavgift på några tyska p-böter om 15 euro. Skillnad på fortkörning där man ju inte får boten direkt...
 

apknug

Medlem
Jag fick ett rek från Italien. Visade sig vara från Italiano polis som hade scannat mig i en automatisk radar kontroll på motorvägen i en hyrbil. Firman drog tror jag admin avg för att lämna ut mig. Gick inte att betala och undermåligt underlag Inga bilder eller annan data, jag kanske drack öl i passagerar sätet. Struntade i allt o inget hände.
 

Rebel

Medlem
En nyckel här är att kommunalt utfärdade parkeringsböter först skall betalas och sedan bestrida (privata bestrids endast). Jag har fått ett antal återbetala då de varit felaktigt utfärdade på teknikaliteter eller helt enkelt bara felaktiga.

Det finns dock nästan inga samarbeten som fungerar inom EU på just trafikböter - men när hyrbilar är inblandade kan det vara billigare att betala direkt (parkeringsbot) än att vänta på kontrollavgift. Har på detta sätt sluppit kontrollavgift på några tyska p-böter om 15 euro. Skillnad på fortkörning där man ju inte får boten direkt...

Tyskland har från 2015 samarbete med Sverige så du får hem fortkörningsboten ifrån tyskland i din Svenska brevlåda. Dock så drivs den inte in än.
 

Rebel

Medlem
Jag fick ett rek från Italien. Visade sig vara från Italiano polis som hade scannat mig i en automatisk radar kontroll på motorvägen i en hyrbil. Firman drog tror jag admin avg för att lämna ut mig. Gick inte att betala och undermåligt underlag Inga bilder eller annan data, jag kanske drack öl i passagerar sätet. Struntade i allt o inget hände.

Italien är annorlunda än sverige. Där är bilägaren ansvarige för fortkörningen oavsätt om du är med i bilen, eller ansvarige att betala för den. Dom har ju poäng system på körkorten. Samt att det är kommunen som får in Böterna till sin kassa. Do är total ointresserad sv vem som kör och vill bara ha in pengarna. För dom är inget bevis undermåligt. Dock är dom nog inte så effektiva på att driva infrån Sverige, än.
 
Toppen