Senaste nytt

Bör jag byta till BAEC?

Dr. Miles

Expert
Inlägg från: Malaysia Airlines med ny, skarp kampagne | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
OT: Åbenbart ikke...orker ikke at skifte og starte fra scratch. Andre programmer har jo også deres problemer (e.g. BA og SK). Bruger nu mit Platinum til at forsøge at få statusmatch til *A elitekort hos TK eller ET. Inden jeg falder tilbage til guld - kan næppe holde mit Platinum kørende da jeg de facto er kørt træt af QR-produktet. Der er for meget rebel i mig?
Jag svarar här istället för att det blir för mycket off topic i andra tråden.

Med tanke på ditt resemönster och avreseort, tror jag att British Airways Executive Club (BAEC) är ganska bra val.
Utmaning för dig är att det kan bli svårt att flyga ihop 4 flygningar med British Airways för att uppnå minst BAEC Silver (oneworld Sapphire).

Användning av avios är utmärkt om du befinner dig i Asien.
T ex Hanoi-Hong Kong enkel kostar endast 4.500 avios i Economy class och 9.000 avios i Business class.
Enda nackdel är att BAEC begränsar tillgänglighet av bonusplatser på Cathay Pacific / Cathay Dragon när det blir inom en vecka från avresedatumet.
Då i princip hittar man ingen Cathay Pacific / Cathay Dragon flight.
 

pep

Medlem
Inlägg från: Malaysia Airlines med ny, skarp kampagne | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

....Med tanke på ditt resemönster och avreseort, tror jag att British Airways Executive Club (BAEC) är ganska bra val.
Utmaning för dig är att det kan bli svårt att flyga ihop 4 flygningar med British Airways för att uppnå minst BAEC Silver (oneworld Sapphire).

Användning av avios är utmärkt om du befinner dig i Asien. T ex Hanoi-Hong Kong enkel kostar endast 4.500 avios i Economy class och 9.000 avios i Business class. Enda nackdel är att BAEC begränsar tillgänglighet av bonusplatser på Cathay Pacific / Cathay Dragon när det blir inom en vecka från avresedatumet. Då i princip hittar man ingen Cathay Pacific / Cathay Dragon flight.
Tusind tak, @Dr. Miles Det var lige den opmuntring jeg behøver. For øjeblikket er jeg meget optaget af andre OW selskaber (end QR). Vil gerne rejse mere med CX, RJ, UL m.m. De 4 krævede BA flyvninger skal jeg nok finde (blot ved at holde lidt øje med @Homer der finder disse deals igen og igen...).
Mht. bonuspladser på Cathay og Dragon er det heller aldrig lykkedes mig at finde en eneste via Priv. Club programmet - også med 3, 6, eller 9 måneders tidsrum. Jeg vil formentlig nu begynde at afvikle mit QR og se på BAEC, hvor jeg vil skrue op når tiden er moden (1-2 år).
 

Homer

Medlem
Enda nackdel är att BAEC begränsar tillgänglighet av bonusplatser på Cathay Pacific / Cathay Dragon när det blir inom en vecka från avresedatumet.
Då i princip hittar man ingen Cathay Pacific / Cathay Dragon flight.

Problemet är väl att det inte visas online, men går att boka om man ringer.

Kolla tillgängligheten via Qantas som tydligen bäst visar vad som kan bokas.
 

Dr. Miles

Expert
Problemet är väl att det inte visas online, men går att boka om man ringer.

Kolla tillgängligheten via Qantas som tydligen bäst visar vad som kan bokas.
Jag visste att det går att boka med Qantas (jag har också några poäng där), men jag visste inte att man kunde boka genom BAEC kundtjänst för Cathay Pacific / Cathay Dragon flight inom en vecka från avresedatumet.
Tack för tipset!
 

Dr. Miles

Expert
Tusind tak, @Dr. Miles Det var lige den opmuntring jeg behøver. For øjeblikket er jeg meget optaget af andre OW selskaber (end QR). Vil gerne rejse mere med CX, RJ, UL m.m. De 4 krævede BA flyvninger skal jeg nok finde (blot ved at holde lidt øje med @Homer der finder disse deals igen og igen...).
Mht. bonuspladser på Cathay og Dragon er det heller aldrig lykkedes mig at finde en eneste via Priv. Club programmet - også med 3, 6, eller 9 måneders tidsrum. Jeg vil formentlig nu begynde at afvikle mit QR og se på BAEC, hvor jeg vil skrue op når tiden er moden (1-2 år).
För dig fungerar Da Nang (DAD) kanske bättre än Hanoi.

Da Nang-Hong Kong enkel kostar också 4.500 avios i Economy class och 9.000 avios i Business class.

Screenshot20181007 01 BA.png



Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper

För övrigt, Hanoi-Bangkok (som flygs av Qatar Airways) enkel kostar också 4.500 avios i Economy class och 9.000 avios i Business class.

Screenshot20181007 02 BA.png



Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 

pep

Medlem
Tak, tak, tak. Netop! Jeg har forsøgt masser af gange at booke DAD-HKG med Dragon for QR-points men det er aldrig lykkedes at få plads! Biletterne er i øvrigt ganske dyre på den strækning da konkurrencen på DAD er meget lille. Hanoi-Bangkok og Saigon-PNH med QR er meget billige så der køber jeg revenue-biletter
 

RobRoy

Medlem
Kanske OT här men Cathay har precis beslutat att införa 'fuel charge' från HKG kommer att landa på ~6-800hkd fr.o.m November.
 

henrik l

Medlem
Problemet är väl att det inte visas online, men går att boka om man ringer.

Kolla tillgängligheten via Qantas som tydligen bäst visar vad som kan bokas.

Nu har jag inte tittat på Rewards med Cathay för BA-miles på så många sträckor. Men just HKG-BKK och omvänt har blivit lite knepigt på de datum jag sökt, ofta uppemot 6 månader eller längre. HKG-TPE har varit lite bättre men det var svårt att hitta economy på de dagar jag ville ha när jag bokade för sept/okt i slutet av juli. Men förstår jag rätt man man kolla tillgänglighet på Qantas och sedan ringa BA och även om BA-siten visar 0.
 

henrik l

Medlem
Tusind tak, @Dr. Miles Det var lige den opmuntring jeg behøver. For øjeblikket er jeg meget optaget af andre OW selskaber (end QR). Vil gerne rejse mere med CX, RJ, UL m.m. De 4 krævede BA flyvninger skal jeg nok finde (blot ved at holde lidt øje med @Homer der finder disse deals igen og igen...).
Mht. bonuspladser på Cathay og Dragon er det heller aldrig lykkedes mig at finde en eneste via Priv. Club programmet - også med 3, 6, eller 9 måneders tidsrum. Jeg vil formentlig nu begynde at afvikle mit QR og se på BAEC, hvor jeg vil skrue op når tiden er moden (1-2 år).

Med lite kreativ planering borde fyra BA-flyg inte vara några problem. Ska du till Köpenhamn vid något tillfälle är är det ju bara, när du flyger till Europa, att landa på en destination dit BA flyger. Sedan transfer via LHR till CPH, tillbaka samma väg och vips har du dina fyra leg.
 
Toppen