Senaste nytt

Bästa uthyrare för utlandskörning?

Coalcandy

Medlem
Jag upptäckte just till min stora fasa att Hertz har ändrat till betydligt striktare regler för utlandskörning. Tidigare var detta gratis, men nu har man likt många andra lagt till med en avgift.

Finns det andra uthyrare ni känner till som har bra erbjudanden på utlandskörning? Kanske någon av de mindre som har särskilt bra erbjudanden? Vilka hyr ni hos när ni behöver åka utomlands?

Jag har kollat lite på alternativen. Här är några av de stora:

- Hertz, 375 kr per dag vid körning utanför Finland, Norge, Danmark. Max 1875 kr. Engångsavgift på 375 kr för att få köra utanför Sverige i Finland, Norge, Danmark.

- Avis, 300 kr per dag vid körning utanför Skandinavien. Max 1500 kr.
- Budget, 300 kr per dag vid körning utanför Skandinavien. Max 1500 kr.

- Sixt, engångsavgift på 1250 kr utanför Finland, Norge, Danmark, Sverige.

- Europcar, 450 kr engångsavgift för körning i Norden. 1350 kr engångsavgift utanför Norden.

EDIT Jag kan lägga till GoMore som förmedlar uthyrning av privatpersoners bilar. De tar 69 kr/dag. Dock så har de inte fria mil, vilket gör att kostnaden kan skena iväg om man ska långt.
 
Last edited:
Jag upptäckte just till min stora fasa att Hertz har ändrat till betydligt striktare regler för utlandskörning. Tidigare var detta gratis, men nu har man likt många andra lagt till med en avgift.

Finns det andra uthyrare ni känner till som har bra erbjudanden på utlandskörning? Kanske någon av de mindre som har särskilt bra erbjudanden? Vilka hyr ni hos när ni behöver åka utomlands?

Jag har kollat lite på alternativen. Här är några av de stora:

- Hertz, 375 kr per dag vid körning utanför Finland, Norge, Danmark. Max 1875 kr. Engångsavgift på 375 kr för att få köra utanför Sverige i Finland, Norge, Danmark.

- Avis, 300 kr per dag vid körning utanför Skandinavien. Max 1500 kr.
- Budget, 300 kr per dag vid körning utanför Skandinavien. Max 1500 kr.

- Sixt, engångsavgift på 1250 kr utanför Finland, Norge, Danmark, Sverige.

- Europcar, 450 kr engångsavgift för körning i Norden. 1350 kr engångsavgift utanför Norden.

EDIT Jag kan lägga till GoMore som förmedlar uthyrning av privatpersoners bilar. De tar 69 kr/dag. Dock så har de inte fria mil, vilket gör att kostnaden kan skena iväg om man ska långt.

Tack för sammanställningen !
Jag frågade bara Sixt för ett tag sen och dom sa att det var en fast avgift beroende på vilket kontor man hyrde från och utöver den avgiften behövdes ett skriftligt underlag från kontoret. Där slutade jag min lilla undersökning och jag kollade istället flyg ner till Europa för att hyra där sen hålla mig i Sixt Zoner
 

Nemo

Medlem
Jag upptäckte just till min stora fasa att Hertz har ändrat till betydligt striktare regler för utlandskörning. Tidigare var detta gratis, men nu har man likt många andra lagt till med en avgift.

Finns det andra uthyrare ni känner till som har bra erbjudanden på utlandskörning? Kanske någon av de mindre som har särskilt bra erbjudanden? Vilka hyr ni hos när ni behöver åka utomlands?

Jag har kollat lite på alternativen. Här är några av de stora:

- Hertz, 375 kr per dag vid körning utanför Finland, Norge, Danmark. Max 1875 kr. Engångsavgift på 375 kr för att få köra utanför Sverige i Finland, Norge, Danmark.

- Avis, 300 kr per dag vid körning utanför Skandinavien. Max 1500 kr.
- Budget, 300 kr per dag vid körning utanför Skandinavien. Max 1500 kr.

- Sixt, engångsavgift på 1250 kr utanför Finland, Norge, Danmark, Sverige.

- Europcar, 450 kr engångsavgift för körning i Norden. 1350 kr engångsavgift utanför Norden.

EDIT Jag kan lägga till GoMore som förmedlar uthyrning av privatpersoners bilar. De tar 69 kr/dag. Dock så har de inte fria mil, vilket gör att kostnaden kan skena iväg om man ska långt.
Den officiella hållningen har länge varit att det kostar extra att ta hyrbilen utomlands, men jag har aldrig behövt betala avgiften då jag kontaktat uthyrningsstationen i förväg och förhandlat bort den. Viktigt att du får med i kontraktet att du kör utomlands, oftast har det varit en stämpel på det utskrivna kontraktet.

EDIT: Jag har enbart kört inom Skandinavien (inberäknat Finland) när jag hyrt bil i Sverige, och det är (fortfarande) gratis på de flesta hyrbilsfirmorna.
Din fråga gäller alltså när du hyr bil i Sverige och kör utanför Skandinavien?
 
Last edited:

Ancistrus

Medlem
Känns som ett område där EU skulle göra nytta på samma sätt som de gjort med roamingavgifterna. Bor i Skåne och behöver rätt ofta ta mig till norra Tyskland i tjänsten. Med hyrbil blir det lätt krångligt eller dyrt, med cross-border-fee, sen gäller det vintertid att se till att man inte får en hyrbil med dubbdäck och behövs ett grönt miljömärke i rutan får man fixa det själv.

Skulle vara intressant att veta om det finnas några CDPer med bortförhandlad cross-border-fee vid uthyrning i Sverige. Jag har sett det för uthyrning i andra länder i Europa där jag antar att det är vanligare att ta bilen till ett grannland.
 

Rickard_O

Medlem
En kollega behövde en hyrbil för att köra i ett flertal Europeiska länder. Denna var den enda (?), som tillät detta:
Rent a Wreck. Welcome to Rent-A-Wreck Scandinavia! - Rent-A-Wreck

Verkar inte tillåta det längre, står på flertalet ställen när man kikar på deras sida att det inte är tillåtet.
"Prices are quoted in SEK for Sweden Only. Driving out of Sweden is not Allowed."
"THE CAR DOES NOT LEAVE SWEDEN UNDER THE RENTAL PERIOD"

Så verkar inte ens gå att betala för att lämna landet med bilen
 

PederR

Medlem
I avtalet står det, "For driving outside Sweden written permission from the Lessor must be obtained." - så det ska ska nog gå.

Källa: https://www.rent-a-wreck-scandinavia.com/location/sverige/goteborg/leieavtale-en


Verkar inte tillåta det längre, står på flertalet ställen när man kikar på deras sida att det inte är tillåtet.
"Prices are quoted in SEK for Sweden Only. Driving out of Sweden is not Allowed."
"THE CAR DOES NOT LEAVE SWEDEN UNDER THE RENTAL PERIOD"

Så verkar inte ens gå att betala för att lämna landet med bilen
 

taxvalp

Medlem
Som @Ancistrus antyder så skulle ser vara oerhört intressant om någon stod sig och drev ett fall för att se huruvida det är förenligt med EU-lagstiftning (och intentioner kring densamma) att avgiftsbelägga färd över Unionens gränser. Om man får flytta människor, sprit och surfpott utan straffavgift borde man även få köra hyrbil över gränsen. Vem vill ta en för laget?
 

Coalcandy

Medlem
En kollega behövde en hyrbil för att köra i ett flertal Europeiska länder. Denna var den enda (?), som tillät detta:
Rent a Wreck. Welcome to Rent-A-Wreck Scandinavia! - Rent-A-Wreck

Verkar inte tillåta det längre, står på flertalet ställen när man kikar på deras sida att det inte är tillåtet.
"Prices are quoted in SEK for Sweden Only. Driving out of Sweden is not Allowed."
"THE CAR DOES NOT LEAVE SWEDEN UNDER THE RENTAL PERIOD"

Så verkar inte ens gå att betala för att lämna landet med bilen

I avtalet står det, "For driving outside Sweden written permission from the Lessor must be obtained." - så det ska ska nog gå.

Källa: https://www.rent-a-wreck-scandinavia.com/location/sverige/goteborg/leieavtale-en
Jag testade detta. Fick följande svar från Stockholmskontoret:
upload_2019-6-4_12-35-44.png

Kanske går på andra kontor. Tog även med svaret på min fråga om inkluderade km för att visa på hur snålt tilltagna dessa är.. Uppenbart ett sätt att få det att se ut som billigare priser samtidigt som man tjänar mer pengar på att man vet att de flesta nog behöver mer än 100 km/dag på en hyrbil (AVIS-bilarna undantagna :p )
 
Toppen