Senaste nytt

Bästa Star Alliance business till Kapstaden

Alf

Medlem
Just det - SAA kanske dyker upp, hur står de sig i denna konkurrensen i C?
Och kul att Austrian verkar falla flera av er i smaken, är de bättre än TAP?
Och som jag skrev i första inlägget - tidtabellen bryr jag mig inte om det har jag koll på - vill höra era åsikter om mjuk- och hårdvara ombord på nämnda bolag :)
Jag har åkt med SAA till JNB och vidare till MRU för ett antal år sedan och tyckte de var mycket bra. Både komfort i C och mat och service var bra, mycket bra vinutbud. Skulle inte tveka använda SAA igen om dom kommer på fötter. Vet dock inte om dom flyger till CPT från Europa. I detta läge skulle jag valt Austrian, dagflyg är inte så dumt när det är bra service och mat, vilket Austrian har. Swiss är också bra men det funkar väl inte med poäng på Edelweiss.
Jag skulle valt bort Turkish och Ethiopian av samma skäl som Senator uppger.
 

palmen

Moderator
Intressant, på United står det Swiss, var har du klippt det där och vilket avresedatum?
Det står Edelweiss när jag söker på United, var ser du att det står Swiss?
upload_2021-3-24_8-49-38.png
 

ulagun

Medlem
Det står Edelweiss när jag söker på United, var ser du att det står Swiss?
Visa bifogad bild 117366
Finns ett antal inlägg på på Lufthansa group forumet om diverse varianter när det gäller olika bolag som flyger under Lufthansa, Swiss Austrian betecknkngar.
T.ex Dolomiti, Helwetic, Edelweis osv osv
Ofta väl dolt och mycket konfunderande.
Kan medföra oönskade konsekvenser.
Lärt mig att Senator är den som har totalkoll på vad som döljer sig bakom ofta kryptisk info på bokningssidorna. Varit till
stor hjälp, inte minst för egen del
 

Senator

Moderator
Finns ett antal inlägg på på Lufthansa group forumet om diverse varianter när det gäller olika bolag som flyger under Lufthansa, Swiss Austrian betecknkngar.
T.ex Dolomiti, Helwetic, Edelweis osv osv
Ofta väl dolt och mycket konfunderande.
Kan medföra oönskade konsekvenser.
Lärt mig att Senator är den som har totalkoll på vad som döljer sig bakom ofta kryptisk info på bokningssidorna. Varit till
stor hjälp, inte minst för egen del

Ja det kan vara lite soppa inom Lufthansagruppen. Av alla deras soppor är nog Swiss/Edelweiss den "enklaste" soppan att hålla reda på. En del andra är rätt röriga som t.ex. Lufthansa/Air Dolomiti.

Lite OT: men det fanns en rörigare tid runt 2005-2010 någonstans när SAS körde wet lease åt Lufthansa på FRA-ARN-FRA.
LH*803 Lufthansa operated by SAS
SK (LH*) 3613 Lufthansa operated by SAS
Alltså SAS-kärra med SAS personal men med Lufthansa serviceutbud. Men ur ett poängperspektiv var detta alltid en Lufthansaflight.
 

Matore

Medlem
Uppdatering:
Sveg har skakat fram lite stolar i C både ARN-IST men även IST-CPT som inte fanns på United när jag sökte och det är ju glädjande :)
Så nu står vårt val mellan;
Alt 1:
Business ARN-LIS-CPT med TAP långa benet i A330-900-neo (rätt ny fräsch kabin)

Alt 2:
Business ARN-IST-CPT med TK långa benet i A330-300 (lite daterad kabin...)

Vilket alternativ hade ni tagit med tanke bara på hårdvara och mat/dryck (flygtider, övernattning har ingen betydelse alls här så skippa de kommentarerna) :)
 

Senator

Moderator
Uppdatering:
Sveg har skakat fram lite stolar i C både ARN-IST men även IST-CPT som inte fanns på United när jag sökte och det är ju glädjande :)
Så nu står vårt val mellan;
Alt 1:
Business ARN-LIS-CPT med TAP långa benet i A330-900-neo (rätt ny fräsch kabin)

Alt 2:
Business ARN-IST-CPT med TK långa benet i A330-300 (lite daterad kabin...)

Vilket alternativ hade ni tagit med tanke bara på hårdvara och mat/dryck (flygtider, övernattning har ingen betydelse alls här så skippa de kommentarerna) :)
Minns inte om/när/hur Turkish har planer för uppgradera dessa A330 men Turkish vinner mat/dryck och innan den möjliga uppgraderingen vinner nog TAP på hårdvaran. Åkte mycket med stolen på andra bolag och den är riktigt bra.

Dock gillar jag också Turkish på A330-300 med min storlek på 192cm och över ett deci-ton. En del av nyare produkter där man glider in i sätet framför är för tajta för min del.

Svårt val med dina parameter: det blir liksom att rangordna stolen eller mat/dryck först.
 

Mr Basic

Medlem
Vilket alternativ hade ni tagit med tanke bara på hårdvara och mat/dryck (flygtider, övernattning har ingen betydelse alls här så skippa de kommentarerna) :)
Får nog instämma med @Hafermann Är ni 2 som reser Turkish, reser du själv TAP. Sett till sovkomfort är TK:s gamla öppna layout den bästa jag flugit, även LOT har den på B788. :)
(190+ cm och 0,1 ton)
 
Toppen