Senaste nytt

Bäst utnyttja Membership Rewards?

steffenlun

Ny medlem
Hej,

Jag tycker det är stökigt att förstå hur man bäst ska utnyttja sina Membership Rewards på Amex. Jag har cirka 2.000.000 Membership rewards. Någon som har tips på hur jag bäst utnyttjar dessa.

Finns det någon sida som beskriver hur man nyttjar poängen på bästa sätt och som kontinuerligt uppdateras?

Om det spelar någon roll för hur jag ska nyttja mina poäng så reser jag mycket.

Stort tack på förhand!
 

palmen

Moderator
Frågan är ju vad du vill nyttja de till. Avdrag på fakturan? Hotellprogram för gratisnätter? Flygbolag för möjlighet att boka awards eller liknande?

Som det är just nu när i stort sätt allt med resor står still så är nog bästa tipset att låta poängen vara hos Amex.
Säg att du för över poängen till Hilton och de sedan totalt ändrar poöngsumman som behövs för en bonusnatt, då har du troligtvis gjort en dålig växling. Med det sagt så ska du normalt sätt inte växla poängen förrän du vet vad du ska använda dom till och då växla precis innan du bokar. Enda anledningen att växla i förväg är om det skulle komma en väldigt bra kampanj på att växla till något bolag, vilket dock är extremt ovanligt med svenska MR.
 

Highbury

Medlem
Som @palmen säger så är det bäst att låta poängen vara hos Amex om du inte behöver använda dem just nu i nåt flyg- eller hotellprogram för att boka något. Tillskillnad från dessa prg så går MR-poängen inte ut.

I svenska MR finns det väl inga riktiga sweetspots att växla poäng till och kampanjer är det dåligt om men Radisson och BA Avios är det väl hyfsad växelkurs på däremot inte SAS Eurobonus.
 

Oliver Khan

Medlem
Hej, väcker liv här.

Någon som kan dela med sig av erfarenheter och tips på speciellt bra sätt ni har eller brukar utnyttja MR poäng på för flygresor och som ni tror är/blir möjligt i fortsättningen?

Tackar!
 

M.K

Medlem
Jag sparar dem bara tills någon bättre kampanj kommer. Tidigare har jag använt dem på kampanj till både hotell och flyg samt betalning av faktura som gav tillbaka tiotusentals kronor 2020.

Det kan dock ta ett antal år till nästa gång något bra dyker upp, och omöjligt att svara på vad det blir.
 

Jonas C

Medlem
Några sweetspots med Qatar / Flying Blue som du bokar ofta?
Nordamerika är en bra sweet spot med Flying Blue. 106K miles tur och retur i business till alla städer i USA, Kanada och Mexico.

Qatar är bäst värde Maldiverna och Seychellerna för 130K miles och inga bränsletillägg. Även Oceanien är bra värde för 180K miles i business, dock svårt att hitta platser.
 

Renato

Medlem
För alltid över mina poäng till Qatar då jag till 99% flyger long haul med Qatar. 11 till 1 är ratio.

Jag är ej medlem hos Qatar men har väldigt många amx poäng som jag ej vet vad jah ska göra med. Känns ej värt att växla in dom hos hilton eller sas eurobonus, p.g.a dålig kurs.
Men det lät nice med Qatar kursen. Då jag även gillar flygbolaget, väldigt mycket.

Men ang deras poäng resor. Har dom 2.4.1 vouchers eller något annat förmånligt?

Tack.
 
Toppen