Senaste nytt

Awardresa Göteborg - San Francisco // Los Angeles - Göteborg

Fredric J

Ny medlem
Hej!

Vi är två personer som planerar en resa till Kalifornien i vecka 48 och skulle vilja få tag på biljetter i First eller Business. Eftersom vi bara reser en vecka så önskar vi hålla nere resetiden och ser helst en direktflygning från FRA, MUC, LHR, BRU eller liknande. Vi utgår från Göteborg. Skulle det dock finnas något flyg med tidseffektiv anslutning så är det också ett alternativ.

Det givna alternativet för oss verkar vara FRA-LAX med LH456 eller FRA-SFO med LH454 och sedan retur från LAX/SFO tillbaka till FRA en vecka senare. Tillgången på biljetter ser dock ut att vara begränsade, förutom när jag tittar en vecka framåt, då finns både business och first tillgängliga.

Gör jag rätt i att dagligen hålla utkik efter dessa på awardfares under den kommande månaden?
Att det inte i dagsläget finns biljetter för t.ex. lördag 27/10 (utresa) eller lördag 4/11 (retur), innebär det dålig tillgång på biljetter och låg chans att det ändrar sig, eller är det normalt att det släpps fler biljetter på denna rutt med tiden och att jag bör ha is i magen och avvakta med bokningen?

Något annat tips eller förslag på flygbolag / rutt som inte går via FRA?

Mycket tacksam för alla förslag och all vägledning jag kan få.

  1. Varifrån vill du börja din resa? Göteborg
  2. Var är din destination? Kalifornien: San Francisco eller Los Angeles. Helst utresa till San Francisco och hemresa från Los Angeles.
  3. När vill/behöver du resa ut? Utresa från GOT under helgen 27-28 november 2021.
  4. När vill/behöver du komma hem? Hemresa med ankomst Göteborg senast söndag 5 november 2021.
  5. Hur länge vill du vara borta? Ca 7 dagar
  6. Hur många personer som skall resa? två personer
  7. I vilken kabinklass? First eller Business
  8. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Spelar ingen roll, men måste gå att boka med Eurobonuspoäng.
  9. Vad är din budget? (per person) "Skatter- och avgifter" får kosta vad det kostar för resan. Resten betalas med poäng. Jag har ca 300 000 poäng.
  10. Vad är det viktigaste för dig?
    • Upplevelsen ombord (helst First, annars Business), men för denna resa vill jag hålla nere restiden eftersom semestern bara är en vecka lång.
  11. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? I utgångsläget nej, men om det blir ett längre stopp mellan två trevliga anslutande flyg kan det vara ett alternativ.
Mvh,
Fredric
 

palmen

Moderator
Allt är ju väldigt oklart och nytt nu med att USA öppnar upp. Att du hittar massa biljetter nu nära inpå i oktober är troligtvis pga att USA är stängt för européer just nu. Hur det blir i november är svårt att sia om, det kan mycket väl öppnas upp fler platser närmre avresa om bokningsläge är lågt, men kan ju även bli det motsatta.

Andra tänkbara ställen att flyga på är Uniteds destinationer i Europa samt där ifrån det finns star alliance bolag som flyger och har bas. Titta tex på Amsterdam, Paris, London, Zurich, Istanbul, Wien, Frankfurt, München för avresa. Det är väl de största hubbarna där du har bäst chans att hitta något.
 

Senator

Moderator
Den första utmaningen ni har är att ni vill åka till populära destinationer. Den andra utmaningen ni har är det ohört smala tidsfönstret. Den tredje är Göteborg, den fjärde är att ni vill åka under Thanksgiving, högsäsong ;)

United flyger till SFO från LHR, FRA, och MUC just nu. Tyvärr är inte CDG eller ZRH rutterna igång igen. Lufthansa och Swiss flyger båda till LAX och SFO men det är sopprent med awardplatser. Jag tror tyvärr ni kommer få kämpa med något som inte är 2 eller 3 byten.

Det jag hittar är Lufthansa till YVR från FRA den 26:e och MUC den 27:e.
26:e nov
GOT-FRA-YVR med Lufthansa
Gothenburg, SE (GOT) to Frankfurt, DE (FRA)
7:05 - 8:50 (1h 45m)
LH 821

Frankfurt, DE (FRA) to Vancouver, BC, CA (YVR)
10:50 - 12:00 (10h 10m)
LH 492

Vancouver, BC, CA (YVR) to San Francisco, CA, US (SFO)
13:10 - 15:33
AC 574

OBS! Jag kollade och vad jag kan se är Min. Connecting Time (MCT) mellan Lufthansa och Air Canada för Int'l till USA 70min. Så det borde gå exakt på håret att boka detta.

OBS II! Air Canada är ekonomiklass

5:e dec
Tyvärr är det många segment hem..

San Francisco, CA, US (SFO) to Portland, OR, US (PDX)
10:54 - 12:51 (1h 57m)
UA 1942

Portland, OR, US (PDX) to Vancouver, BC, CA (YVR)
15:45 - 17:00 (1h 15m)
AC 8655

OBS III! Bara ekonomi på dessa två

YVR-MUC-GOT
19:00 - 13:55 (9h 55m)
LH 477

Munich, DE (MUC) to Gothenburg, SE (GOT)
21:00 - 22:55 (1h 55m)
LH 2432

7.05t i MUC. Det finns en resa med 50min i MUC och 50min på ARN

Munich, DE (MUC) to Stockholm, SE (ARN)
14:45 - 17:00 (2h 15m)
LH 2416 | Airbus A320
Operated By Lufthansa

Stockholm, SE (ARN) to Gothenburg, SE (GOT)
17:50 - 18:50 (1h)
SK 165

Det går också en rutt hem via YUL med ekonomi mellan SFO-YUL, sen Air Canada till antingen BRU eller FRA. Från BRU med SN är det ekonomiklass medan från FRA är det business. Över Atlanten är det business med Air Canada.

Lycka till!
 

Fredric J

Ny medlem
Stort tack för mycket utförligt svar Senator.
Jag bokade in resan i Ekonomi GOT-FRA-LAX och retur SFO-FRA-GOT i Business.
Min förhoppning är att det ska dyka upp Business/First-biljetter på båda resorna och då bokar jag om resan till dem.

Mvh, Fredric
 
Toppen