Senaste nytt

Avis Road Assistance

Hej!
Vill kolla om någon annan här på forumet har vart med om liknande.

Var på semester i Miami i December och hade hyrbil (Ford Mustang) som dessutom bara va några månader gammal. Bokade genom SAS Eurobonus hos Avis.
En dag när vi skulle iväg efter några dagar av anvädningen utav hyrbilen så va bilen helt död. Batteriet va alltså helt urladdad och kunde inte ens öppna bilen, utan fick ta ut den "riktiga" nyckeln ur keylessdosan för att komma in.

Fick då ringa på Vägassistans som Avis erbjuder så dem fick komma och göra en Jump-Start. Tyckte detta va märkligt att bilen helt plöstligt över en natt va helt död.

Nu till frågan, det är nämligen så att jag fick en faktura nu två veckor efter inlämning som sa att dem kommer dra 185dollar för att jag använt deras vägassistans för en Jump-Start.
Eftersom detta inte är en skada egentligen utan ett tekniskt fel på bilen borde inte detta ingå eller något Avis borde stå för?

Kollade med mitt försärkingsbolag (Folksam) och dem hade ingenting som täckte en sån här "skada" och tyckte mer eller mindre att det är Avis som borde stå för sånt fel.
Ringde även Amex då jag har betalat med Amex Elitekort, dem sa dock att detta är en kostnad de kommer att stå för och ersätta. Men att jag bara tvungen att göra anmälan online då deras servrar verkade inte vara igång denna veckan.
 

Alf

Medlem
Det låter helt märkligt men det verkar ju vara precis samma jag råkade ut för med familjen när vi skulle starta bilen på hotellparkeringen och den var stendöd. Vi ringde också Avis vägassistans som kom efter någon timmes väntan. Dom startade upp bilen och sa att det var sådant som kunde hända. Jag ville dock inte ha kvar bilen utan åkte till FLL flygplats och bytte den mot motsvarande på deras Avis kontor utan några extra kostnader.

Vi fick dock ingen faktura på extra kostnader för vägassistansen utan den ingick i hyran. Jag vet inte om vi hade bättre försäkringar men vi betalade inget extra. Jag använde också mitt Amexkort.
 
Det är så det borde ha varit i mitt fall också tycker man ju. Bokade du genom avis sida också eller via något annat? Kanske är andra villkor när man bokar via Eurobonus?
 
Dött batteri pga av tekniskt fel, då ska du inte behöva betala något
men om det beror på att du t.ex. glömt lyset på måste du ha deras
Extended Roadside Assistance för att slippa


AVIS Extended Roadside Assistance Details
Jump Start - If your vehicle experiences battery failure, we'll provide a jump start.

Okej då ska jag höra av mig till Avis och påpeka detta, för det är ett tekniskt fel som inte hade med oss att göra.
Tack! Återkommer med vad jag får för svar =)
 

Homer

Medlem
Såhär står det i reglerna för USA

Roadside Assistance.jpg



Terms and Conditions
 
Ringde Avis Sverige för att kolla upp detta och fick till svars att personen skulle kolla med uthyrningsstället i MIA och kolla hur det låg till. Men också att troligen är det jag som kommer få stå för kostnaden.

Ringt även Amex Elite och tyvärr började Hyrbilsförsäkringen gälla från 1/1-20 och gällde inte min hyra i December tydligen. Trist kan tyckas
 

Berglund

Medlem
Om debiteringen dyker upp på ditt kort - bestrid den och hävda fel på varan/produkten och säg att Avis (medvetet) gav dig en bil med taskigt batteri i. Om bilen/varan/produkten inte är som beskrivet saknas underlag/rätt till debitering. Om bilen/varan/produkten som levererats skiljer sig från vad som finns beskrivet - då saknas grund för debitering. Skit i försäkringen och bestrid det på kreditkortsnivå.
 
Toppen