Senaste nytt

Avis (Generell diskussion)

Tamas

Medlem
Hej.
Nu har det sista 2 veckornas bilhyra inte fungerat med att länka ihop, saknas ”rutan” där man skriver in sitt Avis Preferred nr, när man bokar via SAS -> Transport/partners -> Diamant länken så bokningen blir inte knuten mot ens Avis nr utan bara mot SAS Diamant intern numret.
Både i VIE, förra måndagen, och nu idag AMS så har det inte varit länkat och jag har fått tjata till mig att de knyter ihop bokningen med mitt Avis konto så att man får uppgradering av bilklass etc. Irriterande.

Nån annan som noterat detta?

Jonas
Japp, bokade 2 hyror i december men kan inte koppla Preferred numret.
 

Homer

Medlem
Hej.
Nu har det sista 2 veckornas bilhyra inte fungerat med att länka ihop, saknas ”rutan” där man skriver in sitt Avis Preferred nr, när man bokar via SAS -> Transport/partners -> Diamant länken så bokningen blir inte knuten mot ens Avis nr utan bara mot SAS Diamant intern numret.
Både i VIE, förra måndagen, och nu idag AMS så har det inte varit länkat och jag har fått tjata till mig att de knyter ihop bokningen med mitt Avis konto så att man får uppgradering av bilklass etc. Irriterande.

Nån annan som noterat detta?

Jonas

Japp, bokade 2 hyror i december men kan inte koppla Preferred numret.

Efter ni gjort bokningen titta på den via den här länken

Modify or Cancel

Klicka på modify så borde det dyka upp en ruta där det står
Wizard number
där det går att lägga in numret
 

pswe

Medlem
Hej.
Nu har det sista 2 veckornas bilhyra inte fungerat med att länka ihop, saknas ”rutan” där man skriver in sitt Avis Preferred nr, när man bokar via SAS -> Transport/partners -> Diamant länken så bokningen blir inte knuten mot ens Avis nr utan bara mot SAS Diamant intern numret.
Både i VIE, förra måndagen, och nu idag AMS så har det inte varit länkat och jag har fått tjata till mig att de knyter ihop bokningen med mitt Avis konto så att man får uppgradering av bilklass etc. Irriterande.

Nån annan som noterat detta?

Jonas
Bokade några hyror i mars och då kunde jag lägga till medlemsnummret. Testade nu och då saknas den raden... hoppas det är en tillfällig förändring
 

Homer

Medlem
Bokade några hyror i mars och då kunde jag lägga till medlemsnummret. Testade nu och då saknas den raden... hoppas det är en tillfällig förändring

För ca 2 år sedan räckte det med att skriva in efternamn + Avis Preferred nummer så
hämtades övrig information från Preferred kontot, och så är det fortfarande på många
partnersidor, t.ex. Finnair
Homepage

Går man upp en nivå på avisworld.com, ovanför partnersidorna, så är det fortfarande så
Avis Car Rental - Hire a car worldwide

Den försämringen skedde samtidigt som de designade om flera partnersidor (t.ex. SAS, Flying Blue)
"modernare utseende" men framför allt har de lagt in en massa tjat om köp av extratjänster à la Ryanair.

Jag har svårt att tro att de avsiktligt ville göra de omständligare, eftersom huvudargumentet för Preferred
är ju att det ska gå snabbare och smidigare om man är medlem.
Samtidigt har jag svårt att tro att det sker någon förändring om det inte kommer klagomål
Till vem ska man då klaga?
Ett förslag, inte nödvändigtvis det bästa, är de som hanterar Preferred kontona
och har e-postadress: database.se@bsc.avis-europe.com
 

pswe

Medlem
För ca 2 år sedan räckte det med att skriva in efternamn + Avis Preferred nummer så
hämtades övrig information från Preferred kontot, och så är det fortfarande på många
partnersidor, t.ex. Finnair
Homepage

Går man upp en nivå på avisworld.com, ovanför partnersidorna, så är det fortfarande så
Avis Car Rental - Hire a car worldwide

Den försämringen skedde samtidigt som de designade om flera partnersidor (t.ex. SAS, Flying Blue)
"modernare utseende" men framför allt har de lagt in en massa tjat om köp av extratjänster à la Ryanair.

Jag har svårt att tro att de avsiktligt ville göra de omständligare, eftersom huvudargumentet för Preferred
är ju att det ska gå snabbare och smidigare om man är medlem.
Samtidigt har jag svårt att tro att det sker någon förändring om det inte kommer klagomål
Till vem ska man då klaga?
Ett förslag, inte nödvändigtvis det bästa, är de som hanterar Preferred kontona
och har e-postadress: database.se@bsc.avis-europe.com
Efter mitt inlägg igår mailade jag Avis och frågade. Skickade till svenska kundtjänstens adress och fick ett ärendenummer. Återkommer när jag fått något svar.
 

Doctor-X

Medlem
Jag hyrde en bil hos Avis i Kanada i januari i år och bokade då genom hemsidan för AVIS-SAS Eurobonus (Avis & SAS Eurobonus endast 1 dagar hyra.

Enligt villkoren på hemsidan skall man som EBD få 1500p per bokning och sen 1000p om man betalar med sitt SAS Eurobonus Mastercard Premium. Jag i samband med bokning fylldes eurobonusnummer i korrekt och hyran är betald med SAS Eurobonus Mastercard Premium.

Inga poäng kom in och efter 8veckor efterregistrerade jag bokningen. Jag fick då som svar att jag endast var berättigad 500p + 500p:
We inform you that 500 base points and 500 bonus points were added to the mentioned rental. The points will be reflected on your account within 6-8 weeks.

After checking your case, we inform you that the 2000 bonus points cannot be added to the rental as the contract does not meet the requirements of the mentioned promotion. In order to qualify, the rental should be at least of 3 days.

Should you require any further information, please do not hesitate to contact us again.

Jag mailade tillbaka och skrev följande:
That is not correct according to you own terms and condition - Avis & Eurobonus T&Cs

As stated on the link provided " SAS EuroBonus Gold and Diamond customers will earn a minimum of 1,500 EuroBonus points on every rental when booked on this site." it is also stated that it applies to all kind of rental lengths and nowhere is it mentioned that it should be 3 days. I think you are looking at the previous promotion were you earned 4000 points for a minimum 3 day rental in group C or higher.
It is also stated on you own website: Benefits for SAS EuroBonus customers
"Collect 1,000 Extra EuroBonus points every time you rent with Avis.
All you have to do is pay for your Avis rental using you SAS EuroBonus Mastercard/Mastercard Premium and the Extra points will automatically be added to your account once the rental has taken place
."

I paid with my SAS Eurobonus Mastercard Premium, so I'm entitled to another 1000 points.

Based on the information I provided you with form your own terms and conditions on your own website I'm entitled to a total of 2500 points.

So if you transferred 500points + 500points I still claim another 1500points more according to your own terms as I stated above.

Fick nu svar efter 1,5mån:
After checking the case again, we inform you that the 1500 promotional points cannot be added to the mentioned rental as the applied discount code is not correct.

What we can apply, is a promotion of 500 bonus points for the credit card that the rental as paid with. We confirm that we requested 500 points more that will be reflected on your account within 6-8 weeks.

Jag tolkar det som att jag nu fått de 500p som man får om INTE bokat via AVIS/eurobonus-hemsidan samt den korrekta mängden poäng man skall erhålla för att betala med SAS Eurobonus Mastercard Premium. Som jag beskrivet ovan i vändande mail, försökte jag förklara att man som EBD skall erhålla 1500p oavsett kampanj eller ej. Nu rör det sig endast om 1000p, men jag blir fortfarande irriterad över att de inte kan läsa och förstå sina egna villkor. Ska man skicka in en ny efterregistrering? Hur brukar ni andra göra?
 

pswe

Medlem
Jag hyrde en bil hos Avis i Kanada i januari i år och bokade då genom hemsidan för AVIS-SAS Eurobonus (Avis & SAS Eurobonus endast 1 dagar hyra.

Enligt villkoren på hemsidan skall man som EBD få 1500p per bokning och sen 1000p om man betalar med sitt SAS Eurobonus Mastercard Premium. Jag i samband med bokning fylldes eurobonusnummer i korrekt och hyran är betald med SAS Eurobonus Mastercard Premium.

Inga poäng kom in och efter 8veckor efterregistrerade jag bokningen. Jag fick då som svar att jag endast var berättigad 500p + 500p:


Jag mailade tillbaka och skrev följande:


Fick nu svar efter 1,5mån:


Jag tolkar det som att jag nu fått de 500p som man får om INTE bokat via AVIS/eurobonus-hemsidan samt den korrekta mängden poäng man skall erhålla för att betala med SAS Eurobonus Mastercard Premium. Som jag beskrivet ovan i vändande mail, försökte jag förklara att man som EBD skall erhålla 1500p oavsett kampanj eller ej. Nu rör det sig endast om 1000p, men jag blir fortfarande irriterad över att de inte kan läsa och förstå sina egna villkor. Ska man skicka in en ny efterregistrering? Hur brukar ni andra göra?
Av princip har jag fortsatt maila Avis tills det blivit rätt. Det är oerhört tröttsamt att det så sällan fungerar direkt. Hade det inte varit för att det i mitt fall handlar om ett 30 tal hyror per år hade jag nog gett upp. Givet antalet hyror så blir även ett fel på endast 1000 poäng märkbart och när priset oftast inte skiljer många kronor till konkurrenterna så blir poängen avgörande för vilken leverantör jag väljer. ( för rättvisans skull ska jag nämna att tyvärr fungerar poängöverföringen ungefär lika illa oavsett leverantör)
 

Homer

Medlem
the applied discount code is not correct.


Stämmer det?
Vad är för rabattkod i bokningen och vad är det i hyreskontraktet?

De vanliga rabattkoderna är

N070000 Member
K126200 Silver
E114500 Gold
D194200 Diamond
N072800 SAS Pandion

Oavsett vad du använde för kod när du bokade kan den ändras
t.ex. om du har något annat i din Preferred profil.
Det som avgör för poäng är vad som ligger i kontraktet.
 
Last edited:

Doctor-X

Medlem
Stämmer det?
Vad är för rabattkod i bokningen och vad är det i hyreskontraktet?

De vanliga rabattkoderna är

N070000 Member
K126200 Silver
E114500 Gold
D194200 Diamond
N072800 SAS Pandion

Oavsett vad du använde för kod när du bokade kan den ändras
t.ex. om du har något annat i din Preferred profil.
Det som avgör för poäng är vad som ligger i kontraktet.

Tittat i kontraktet nu och det står under "Avis Worldwide Disc": Amex Platinum Sweden. I bokningen (fakturakopian) står det under rate:
I6. I själva bokningsbekräftelsen per hittar jag ingen rabattkod.

Är väl tyvärr så då att min rabattkod (kopplad till AmEx platinum) från när jag startade mitt Avis konto i samband med att jag skaffade mitt första AmEx ligger i systemet och går över EBD-koden i samband med bokningar. Försökte logga in på Avis och se om den gick att ta bort, men hittar inte att det finns något sådant val. Kanske får ringa dem alt. ta bort kontot och skapa ett nytt.

Då vekar poängen stämma, trist att AmEx-koden tog över trots att jag bokade via AVIS/Eurobonus sidan.
 

Homer

Medlem
Tittat i kontraktet nu och det står under "Avis Worldwide Disc": Amex Platinum Sweden. I bokningen (fakturakopian) står det under rate:
I6. I själva bokningsbekräftelsen per hittar jag ingen rabattkod.

Är väl tyvärr så då att min rabattkod (kopplad till AmEx platinum) från när jag startade mitt Avis konto i samband med att jag skaffade mitt första AmEx ligger i systemet och går över EBD-koden i samband med bokningar. Försökte logga in på Avis och se om den gick att ta bort, men hittar inte att det finns något sådant val. Kanske får ringa dem alt. ta bort kontot och skapa ett nytt.

Då vekar poängen stämma, trist att AmEx-koden tog över trots att jag bokade via AVIS/Eurobonus sidan.


Man kan inte ändra det där själv, ring eller maila e-postadress: database.se@bsc.avis-europe.com och be dem
ta bort det som står där och lämna fältet blankt.


Står numera i reglerna
Om något annat AWD-nummer är angivet i en kunds Avis Preferred-profil och det används i hyresbokningen kommer kunden inte att få EuroBonus-Extrapoäng eller en fri extra förare och när bokningen har slutförts kan detta inte ångras.
 
Toppen