Senaste nytt

AVIS Connect - Bränslemätning mm. via satellit

Homer

Medlem
För några månader sedan hämtade jag ut en bil på Heathrow, när jag läste igenom
kontraktet noterade jag att bränslemängden var angiven i liter och sedan stod det
”Connected Car, fuel reading will be automatically read at return”

När jag frågade fick jag veta att på en ”Connected Car” avlästes bränslemängden exakt (oklart hur)
och den och annan information skickades via satellit till Avis.

Av en händelse upptäckte jag (inget som Avis brydde sig om att informera om) att man kan se
aktuell körsträcka och bränslemängd i appen, så jag gjorde lite tester i samband med tankning.


Bild 1+2: 50 liter står det i kontraktet, men notera att bränslemätarnålen inte visar fullt,
tidigare hyrestagare hade lämnat kontraktet i bilen och där stod det 50,5liter och nålen visade fullt (?)

Bild 3+4: Stannat för att tanka, bild 3 före tankning, bild 4 efter - bränslemängden ökade omedelbart till fullt
innan jag ens flyttat bilen.

Bild 5-7: Ny tankning, bränslemätaren gick omedelbart upp till 48 liter, efter att ha kört 1 mile
står den på 49,5 och efter 6 miles står den på 50.

Bild 8: Såhär stod det i kvittot efter jag lämnat tillbaka bilen, inget om liter.

Jag har nu haft 4 olika connected cars, upplevelsen är densamma, informationen om körsträckan
uppdaterades i realtid men däremot tar det oftast tid innan bränslemängden uppdateras.
Alltså ingen bra idé att tanka alltför nära återlämningsstället.

Enligt en gubbe som checkade in bilar är det 1 liters marginal, dvs. de godtar att
det skiljer 1 liter på avläsningen vid upphämtning/återlämning.
Han sa även att systemet håller rätt på skador(?)

Om det sker återbetalning om man lämnar igen den med mer bränsle än
när man hämtar ut den har jag fått olika svar på.

Vet inte om det är relaterat, men på LHR ändrades utlämningstiden från
det som stod i det utskrivna kontraktet till den tidpunkt när jag körde ut från parkeringen.


1.jpg


2.jpg







3.jpg
4.jpg











5.jpg
6.jpg
7.jpg








8.jpg







En artikel från 2013 om Hertz tester av liknande system
Car rental companies cracking down on gas refills

en annan från 2017
Is Your Rental Car Spying on You? | AutoSlash | Car Rental Tips
 
Skrämmande(?), men intressant. Är ju väldigt irriterande om man får en bil som inte är fulltankad - är ju i princip omöjligt att matcha samma bränslenivå
Vet inte om det är relaterat, men på LHR ändrades utlämningstiden från
det som stod i det utskrivna kontraktet till den tidpunkt när jag körde ut från parkeringen.
Jag ska hämta bil på LHR i april (bokat well in advance.. :p ) kl 12, men det finns en god chans att jag kommer kunna hämta den redan från kl 10-11. Vad är din uppfattning, tror du det blir något problem - och/eller bör jag höra av mig när jag vet bestämt?
 

fcx

Medlem
Annars ser jag andra intressanta vägar framåt vad gäller tankning, tänk om man hämtar inspiration från koncept som exempelvis drivenow?

Lämnar man bilen med mer bränsle än vid utlämning så krediteras man differensen enligt marknadspris, lämnar man med mindre så får man betala differensen, plus 15% straffavgift. Hämtar man en bil med mindre än en kvarts tank så får man 100 kr rabatt på hyran.

Hyrbilsfirmorna sparar tid och pengar på att slippa ha anställda som åker och tankar bilar. Kör man bara en kort sträcka kan man strunta i att tanka upp bilen, utan att det kostar en förmögenhet. Plånbokskänsliga kunder kan frivilligt ta en bil som behöver tankas upp. win-win-win.
 

Homer

Medlem
Nu har jag hyrt väldigt många bilar, i UK och USA men även i Spanien en gång (börjat vid årsskiftet?) som har detta
och min åsikt är oförändrad:
" informationen om körsträckan uppdaterades i realtid men däremot tar det oftast tid innan bränslemängden uppdateras.
Alltså ingen bra idé att tanka alltför nära återlämningsstället. "
Så, det gäller fortfarande att man ska spara tankningskvittona.

Även när bränslemängden uppdaterats kan man få intressanta avläsningar:
appen visar 20 liter i tanken, man tankar 30 liter därefter visar appen att det är 45 liter i tanken.

En gubbe som checkade in bilar sa att på nya VW fungerade det bättre, det har jag ingen uppfattning eftersom jag ännu inte hyrt någon sådan.
 
Toppen