Homer
Medlem
För några månader sedan hämtade jag ut en bil på Heathrow, när jag läste igenom
kontraktet noterade jag att bränslemängden var angiven i liter och sedan stod det
”Connected Car, fuel reading will be automatically read at return”
När jag frågade fick jag veta att på en ”Connected Car” avlästes bränslemängden exakt (oklart hur)
och den och annan information skickades via satellit till Avis.
Av en händelse upptäckte jag (inget som Avis brydde sig om att informera om) att man kan se
aktuell körsträcka och bränslemängd i appen, så jag gjorde lite tester i samband med tankning.
Bild 1+2: 50 liter står det i kontraktet, men notera att bränslemätarnålen inte visar fullt,
tidigare hyrestagare hade lämnat kontraktet i bilen och där stod det 50,5liter och nålen visade fullt (?)
Bild 3+4: Stannat för att tanka, bild 3 före tankning, bild 4 efter - bränslemängden ökade omedelbart till fullt
innan jag ens flyttat bilen.
Bild 5-7: Ny tankning, bränslemätaren gick omedelbart upp till 48 liter, efter att ha kört 1 mile
står den på 49,5 och efter 6 miles står den på 50.
Bild 8: Såhär stod det i kvittot efter jag lämnat tillbaka bilen, inget om liter.
Jag har nu haft 4 olika connected cars, upplevelsen är densamma, informationen om körsträckan
uppdaterades i realtid men däremot tar det oftast tid innan bränslemängden uppdateras.
Alltså ingen bra idé att tanka alltför nära återlämningsstället.
Enligt en gubbe som checkade in bilar är det 1 liters marginal, dvs. de godtar att
det skiljer 1 liter på avläsningen vid upphämtning/återlämning.
Han sa även att systemet håller rätt på skador(?)
Om det sker återbetalning om man lämnar igen den med mer bränsle än
när man hämtar ut den har jag fått olika svar på.
Vet inte om det är relaterat, men på LHR ändrades utlämningstiden från
det som stod i det utskrivna kontraktet till den tidpunkt när jag körde ut från parkeringen.
En artikel från 2013 om Hertz tester av liknande system
Car rental companies cracking down on gas refills
en annan från 2017
Is Your Rental Car Spying on You? | AutoSlash | Car Rental Tips
kontraktet noterade jag att bränslemängden var angiven i liter och sedan stod det
”Connected Car, fuel reading will be automatically read at return”
När jag frågade fick jag veta att på en ”Connected Car” avlästes bränslemängden exakt (oklart hur)
och den och annan information skickades via satellit till Avis.
Av en händelse upptäckte jag (inget som Avis brydde sig om att informera om) att man kan se
aktuell körsträcka och bränslemängd i appen, så jag gjorde lite tester i samband med tankning.
Bild 1+2: 50 liter står det i kontraktet, men notera att bränslemätarnålen inte visar fullt,
tidigare hyrestagare hade lämnat kontraktet i bilen och där stod det 50,5liter och nålen visade fullt (?)
Bild 3+4: Stannat för att tanka, bild 3 före tankning, bild 4 efter - bränslemängden ökade omedelbart till fullt
innan jag ens flyttat bilen.
Bild 5-7: Ny tankning, bränslemätaren gick omedelbart upp till 48 liter, efter att ha kört 1 mile
står den på 49,5 och efter 6 miles står den på 50.
Bild 8: Såhär stod det i kvittot efter jag lämnat tillbaka bilen, inget om liter.
Jag har nu haft 4 olika connected cars, upplevelsen är densamma, informationen om körsträckan
uppdaterades i realtid men däremot tar det oftast tid innan bränslemängden uppdateras.
Alltså ingen bra idé att tanka alltför nära återlämningsstället.
Enligt en gubbe som checkade in bilar är det 1 liters marginal, dvs. de godtar att
det skiljer 1 liter på avläsningen vid upphämtning/återlämning.
Han sa även att systemet håller rätt på skador(?)
Om det sker återbetalning om man lämnar igen den med mer bränsle än
när man hämtar ut den har jag fått olika svar på.
Vet inte om det är relaterat, men på LHR ändrades utlämningstiden från
det som stod i det utskrivna kontraktet till den tidpunkt när jag körde ut från parkeringen.
En artikel från 2013 om Hertz tester av liknande system
Car rental companies cracking down on gas refills
en annan från 2017
Is Your Rental Car Spying on You? | AutoSlash | Car Rental Tips