Senaste nytt

Avies ut från Hagfors/Torsby

Valley

Medlem
Till slut åkte dem ut.
Ny aktör är danska Flex Flight. Någon som vet något om dem ?

(Ja jag vet att jag är lat som inte orkar leta själv - smittfebrann :(
 

Nemo

Medlem
Trafikverket genomför statens upphandling av flygtrafik som bedöms som transportpolitiskt motiverad men som inte är kommersiellt lönsam. Trafikavtal skrivs på följande linjer:

  • Hemavan–Vilhelmina–Arlanda. Sträckan kommer trafikeras av Nextjet AB
  • Torsby–Hagfors–Arlanda. Sträckan kommer trafikeras av FlexFlight. ApS
  • Pajala–Luleå. Sträckan kommer trafikeras av Jonair AB
  • Sveg–Arlanda. Sträckan kommer trafikeras av AS Avies
  • Östersund–Umeå. Sträckan kommer trafikeras av AS Avies

Flexflight ApS är en dansk flygoperatör med verksamhet sedan 2003 som bedriver reguljär flygtrafik

Trafikverkets flygupphandling är genomförd - Trafikverket
 

Alf

Medlem
Det är tandlöst att den svenska myndigheten (Transportstyrelsen) som skall övervaka att flyget är säkert inte kan stoppa AVIES flygningar i Sverige när man misskött sej tidigare. Det räcker att ha ett operativt tillstånd från landet man är registrerad i för att det skall gälla. Men det är bara att se till att undvika bolaget.
 

Bern

Medlem
Till slut? Har dom betett sig dåligt?

  • Vid trafikstart vägrade man plötsligt flyga då småflygplatserna saknade räddningstjänst (som de inte behöver enligt svenska regler)
  • Man hade inte heller flygplan utan tog in Helitrans att flyga, dock var det problem att betala deras fakturor...
  • Fanns inte någon svensk representant vid starten och heller ingen hemsida på svenska. Biljetter kunde enbart betalas med euro
  • Plan har samkörts med Mora/Sveglinjen med kraftiga förseningar
  • Säkerhetstänket har saknats. Bl.a. snedlandade man i Pajala i vid ett tillfälle med noshjul och högerställ utanför banmarkeringarna. Rapport på det? Nix...
  • Haverikommisionen har gått ut med direkta varningar vilket troligen är unikt (?)
  • Vissa kommuner och företag har helt förbjudit sina medarbetare att resa med bolaget.
Menmen, pappersexercis och pris går väl före så bara att köra på...:eek:
 

Bryant

Medlem
Det värsta tycker jag är att Avies är kvar överhuvudtaget = Vinner två linjer. HUR tänker Trafikverket här???? Det där måste ju vara det mest dysfunktionella verk vi har idag...

Ingen har ju dött än .

Men det var väl billiga? Det är det enda som räknas.
 
Toppen