Senaste nytt

Arlanda-Singapore over Moskva...??

pep

Medlem
Jeg saa et spritnyt review som er lagt op paa Skytrax for 5 minutter siden af en svensker ved navn M. Halkin. Jeg vil gerne vide om andre paa forume'et kan medgive personen og bekraefte at ruten og stoppet i Moskva er "kass"..?? PS. Han/hun rejste paa economy!

✅ Trip Verified | Singapore Airlines is a totally different airline when taking the route Singapore to Stockholm via Moscow. The air hostesses are usually very service minded in Singapore Airlines and thats why I used to like them. But the exception is this flight through Russia. The air hostesses are mainly Russian and do not meet expectations in my eyes of the usual level of service that defines this airline. Furthermore, when exiting the plane in Moscow, prepare yourself for a nightmare. 1 long line which consists of all the passengers on the A350-900, needs to line up for getting a red stamp in your boarding pass. Then you have to stand in a second long line to get a green stamp in your boarding pass. Then there was a third line to the x-ray of the hand luggage before you could stand (not enough seats to sit) by the gate without any restaurant, café or what so ever. And add to the misery that since i stupidly enough forgot my boarding pass to Moscow on the plane, I had to stand in a fourth line. Its very obvious this route is a failure. It is always way more cheap going through DME to and from Singapore than through LHR, FRA or CPH. Avoid Singapore Airlines flying to and from Stockholm through Moscow.


Singapore Airlines Customer Reviews | SKYTRAX
 
Flög denna i somras, ena vägen bara ARN-DME och sen på samma biljett hemresa PEK-SIN-DME-ARN.... Kan ju säga att servicen som du säger avspeglar ovan review på SIN-DME-ARN benet. De kändes inte som de fanns någon vilja att göra något i Business Class. Sen avgång och svintidig landning om man ser med tidskillnaden mot Sverige och Ryssland. Servicen på PEK-SIN var riktigt trevlig och crew var uppmärksamma när de gällde servicen.

Crews rotation på linjen är att de flyger SIN-DME och har en natts vila sen gör de DME-ARN-DME över dagen och övernattar igen i Moskva för att sen efterföljande dag flyga DME-SIN.

På flygplatsen DME är de rörigt minsann, jag hade väl turen att vi inte var så många som skulle ansluta utan många skulle av i Moskva. Hur som den här delen av flygplatsen är verkligen inte byggd för att ha internationellt anslutande pax. Säkerhetskontrollen är så trång att det är löjligt och förstår verkligen kaoset om de är en fullsatt A350 som skall genom där och vidare till Stockholm. Kom ihåg att denna transfer görs väldigt tidigt på morgonen då maskinen från SIN oftast landar tidigt och Ryssarna är inte morgonpigga.

Tror de ville kolla 3-4 gånger på mitt pass och boardingpass inom loppet av 20 meter, och minst lika många ville kolla på det väl inne i säkerhetskontrollen. Även där var de oklara besked om dator skulle upp eller inte, hur som var det som sagt trångt så var knappt så att en person hade plats att packa upp sina saker.

Nä undvik denna linje om ni kan åka via CPH eller andra EU destinationer.
 

Arv

Medlem
Flög denna i somras, ena vägen bara ARN-DME och sen på samma biljett hemresa PEK-SIN-DME-ARN.... Kan ju säga att servicen som du säger avspeglar ovan review på SIN-DME-ARN benet. De kändes inte som de fanns någon vilja att göra något i Business Class. Sen avgång och svintidig landning om man ser med tidskillnaden mot Sverige och Ryssland. Servicen på PEK-SIN var riktigt trevlig och crew var uppmärksamma när de gällde servicen.

Crews rotation på linjen är att de flyger SIN-DME och har en natts vila sen gör de DME-ARN-DME över dagen och övernattar igen i Moskva för att sen efterföljande dag flyga DME-SIN.

På flygplatsen DME är de rörigt minsann, jag hade väl turen att vi inte var så många som skulle ansluta utan många skulle av i Moskva. Hur som den här delen av flygplatsen är verkligen inte byggd för att ha internationellt anslutande pax. Säkerhetskontrollen är så trång att det är löjligt och förstår verkligen kaoset om de är en fullsatt A350 som skall genom där och vidare till Stockholm. Kom ihåg att denna transfer görs väldigt tidigt på morgonen då maskinen från SIN oftast landar tidigt och Ryssarna är inte morgonpigga.

Tror de ville kolla 3-4 gånger på mitt pass och boardingpass inom loppet av 20 meter, och minst lika många ville kolla på det väl inne i säkerhetskontrollen. Även där var de oklara besked om dator skulle upp eller inte, hur som var det som sagt trångt så var knappt så att en person hade plats att packa upp sina saker.

Nä undvik denna linje om ni kan åka via CPH eller andra EU destinationer.

+1 på denna DME erfarenhet
 

Kelgris

Medlem
Jag reste ARN-DME-SIN och tillbaka utan bekymmer. Är man i business class så är man först i kön för kontroll av boarding pass m.m. och säkerhetskontroll av handbaggage. Båda gångarna tog inte mer än 5 minuter för mig. Loungen var inte lyxig på något sätt men inte heller den sämste. Personalen blev väldigt vänliga bara man försökte säga några faser på ryska! Det var inte problem heller när det var dags att boarda planet igen, men ena gången stannade jag på loungen lite för länge och kom jag till gate efter priority boarding avslutats och då är det bara att följa med alla andra. De gånger jag reste såg jag inte någon crew som såg rysk ut och jag märkte ingen skillnad jämfört med service på andra sträckor. Maten mellan ARN och DME var inte särskilt bra, men det kan man stå ut med.
 

Per N

Medlem
Ankom med nämnd flight igår, jag tycker den är toppen, åtminstone om man flyger business. Jag gissar att det tog oss 5 min från planet till loungen. Vårt ressällskap flög ekonomi och kanske kom 5-10 min efter oss. Nu hade vi koll på hur man skulle gå så vi var först på plats men säkerhetskontrollen som sådan var snabbare än andra flygplatser. Behövde inte ta upp dator ur väskan ej heller taxfree (alkohol) från Arlanda vid resan till Singapore. För egen del är det givet att jag hellre sätter mig i en premiumkabin på Arlanda med ett glas Champagne och flyger via DME än att jag tar vägen via Köpenhamn. Visst, man blir väckt tidigare på hemresan men jag hade Thailändsk tid i kroppen så för mig var det vid 8-tiden. Skippar man frukosten så kan man sova längre.

Edit: Vi har inte märkt någon skillnad i service på rutten via Moskva jämfört med någon annan med Singapore Airlines.
 

Hok

Medlem
Jag flög ARN-DME i juni 2018 och då var det definitivt inte rysk crew. Vi flög economy.
Eftersom vi skulle till Ryssland så kan jag inte uttala mig om hur transfer fungerade för de som skulle vidare till Singapore.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

okejob

Ny medlem
Har sjalv inte rest strackan, men mina foraldrar gjorde det i somras, och var missnojda med servicen ombord (de hade ratt hoga forvantningar). Daremot uppskattade de hardvara och mat. De kommer aka till Singapore senare i ar igen, och kommer definitivt inte valja denna SQ-rutt har jag forstatt.

Flög ARN-DME-SIN i augusti och SIN-DME-ARN här i december, i business samt premium economy. Var också ganska missnöjd med servicen ombord (allt tog väldigt lång tid), min iaktagelse var att besättningen var stressade och hade det kämpigt. Kan ha att göra med språkförbristningar, spring mellan kabindelarna m m. Tydligen så var säkerhetsbälte inte heller någon självklarhet för många passagerare under turbulens, de sprang runt som galningar och försökte få folk att förstå det. Tyckte lite synd om besättningen after all.

Transfer i DME var, väl okej. Trångt trångt i säkerhetskontrollen om man inte är snabb ut.
 
Toppen