Senaste nytt

Arlanda Express höjer priset på helgbiljetten

kaktusen

Medlem
Jag älskar Arlanda Express, det är makalöst bra. Men jag har nu slutat använda tåget eftersom jag tycker det blir för dyrt. Det blir Flygbussarna istället vilket kostar 99 spänn isf 280 enkel resa. Om man köper en 10-kort blir tåget något billigare. Eftersom jag aldrig flyger på morgonen och ej heller under rusningstid har det inte varit strul med trafiken. Resan tar 25 minuter längre och är mindre bekväm men jag tycker tyvärr att Arlanda Express höjt priserna alldeles för mycket
 

mha321

Medlem
Men de digitala informationstavlor som SL tillhandahåller för bussarna är väl inte speciellt bra de heller... :( De måste visa någon form av påhittad realtid. Det är kul och se hur en buss enligt skyltarna uppenbarligen passerar en hållplats utan att överhuvudtaget synas... ;)

OT-svar: jag var tvungen att kolla upp det en gång för några år sedan och då var det åtminstone så att de skiftar dynamiskt mellan realtid (som är baserad på när bussen passerade en tidigare hållplats och genomsnittlig tid det brukar ta från den platsen - det är alltså inte baserat på GPS. Det är säkert det som kan leda till stora "hopp" i väntad tid ibland) och tidtabellstid. Du kan inte se på skylten vilken av de två de visar (numera är det "oftast" men inte alltid så att om den visar nn minuter är det realtid och när dem visar klockslag är det tidtabell - men inte alltid).

Dessutom byter de till att visa tidtabell om störningarna är stora. Med andra ord när det vore allra viktigast med realtidsinfo så stängs den automatiskt av.
 

mha321

Medlem
Jag älskar Arlanda Express, det är makalöst bra. Men jag har nu slutat använda tåget eftersom jag tycker det blir för dyrt. Det blir Flygbussarna istället vilket kostar 99 spänn isf 280 enkel resa. Om man köper en 10-kort blir tåget något billigare. Eftersom jag aldrig flyger på morgonen och ej heller under rusningstid har det inte varit strul med trafiken. Resan tar 25 minuter längre och är mindre bekväm men jag tycker tyvärr att Arlanda Express höjt priserna alldeles för mycket

Även flygbussarna har ju en 10-biljett rabatt. Men den är visserligen inte så stor, typ 5% eller så, men det blir iaf 94 istället för 99 :)
 

gdaily

Medlem
Jag tar alltis flygbussen om jag inte är i tidspanik. Går inte att motivera Arlanda Express extrakostnad. Dessutom, 99 EB-poäng :)
 

Johanna

Medlem
Redan gjort, tog vanliga pendeln en gång förra veckan och nu kostar det otroliga 120:- att passera på Arlanda plus SL biljetten. Den verkar ha höjts precis då spärrvakten faktiskt såg ut att skämmas över detta nya pris. Han sa faktiskt spontant att det hade varit bättre för mig att ta flygbussen!
Prishöjningen på pendeln har väl att göra med att för få åkte? SL betalar antagligen en avgift och räknade med att fler skulle åka och satte priset utifrån det. Nu var det betydligt färre och för att få ihop ekonomin så var de tvungna att höja priset. Kan tycka att de kanske kunde ha gjort bättre reklam för alternativet. Själv tar jag Aex trots prisskillnaden av bekvämlighetsskäl.

Det är sinnessjukt att höja biljettpriset med 100 kr!
Bor man i city men inte precis bredvid stationen blir det mer prisvärt med taxi direkt fn bostaden till Arlanda om man är två.
För mig är det obegripligt att A-train fick monopol på sträckan Stlhm-Arlanda-Sthlm från 1999-2040!!!
Jag bor bara några kvarter ifrån och åker nästan alltid med Aex. Jag försöker köpa tidigt och då får man rabatter. Köper man 3 månader i förväg får man 45 % rabatt. Oavsett vilket pris jag köper till blir det billigare än taxi t o r
 

mha321

Medlem
Prishöjningen på pendeln har väl att göra med att för få åkte? SL betalar antagligen en avgift och räknade med att fler skulle åka och satte priset utifrån det. Nu var det betydligt färre och för att få ihop ekonomin så var de tvungna att höja priset.

Som jag tolkar det så betalar SL en avgift per resande. Däremot har A-Train rätt att höja den avgiften extra mycket om resandet minskar -- men den faktiska avgiften SL betalar är per resande. Dessutom verkar det som A-Train kan höja den retroaktivt. Man har verkligen ett bra avtal...


I avtalet mellan SL och A-train som gäller till och med december 2017 är det avtalat att SL ska betala en avgift för varje resenär som reser till eller från Arlanda C. I avtalet är det inlagt en årlig höjning av avgiften under avtalsperioden. Avtalat innehåller även en justering av priset kopplat till resandet. I det fall den faktiska resandeutvecklingen inte överensstämmer med prognosen kan avgiften justeras ytterligare. Den faktiska resandeutvecklingen har varit lägre än prognosen vilket innebär att A-train har rätt att justera upp avgiften mer än den planlagda årliga höjningen.

Enligt http://www.sll.se/Global/Politik/Po...avgiften-resenarer-Arlanda-SLUT2016-05-11.pdf

SL betalar alltså 111kr till A-Train, 115,50kr efter årsskiftet, och tar 120kr från resenärerna. (Skillnaden ska väl bland annat täcka rabatter för frekventa resenärer osv)
 

M.K

Medlem
Ett sjukt avtal där Arlanda express tjänar grovt även på samtliga passagerare som tar SL. Min arbetsgivare betalar vanligtvis de resor jag tar och bryr sig inte om vad jag väljer, men av principiella skäl ska jag nu vanligtvis ta flygbuss eller taxi. Se det som ett nyårslöfte :cool:
 
Toppen