Senaste nytt

Arbetsvillkor på Norwegian

Dr. Miles

Expert
Skjønner ikke at du egentlig gidder, enn så lenge SAS' totale bruk av utenlandsk skattende tjenester er 1/10 eller enda mindre ifht hva Norwegian gjør.... Diskusjonsgrunnlaget er fullstendig fraværende når man sammenlikner 1 gram med 100 kilo :)

På kinesiskt ordspråk kallar det 五十步笑百步.
(Den som flydde från fienden med 50 steg skrattar åt den som flydde med 100 steg för fegis. Båda är fegis i detta fall, vilket betyder "ingen stor skillnad". )
 

Alx

Medlem
Skjønner ikke at du egentlig gidder, enn så lenge SAS' totale bruk av utenlandsk skattende tjenester er 1/10 eller enda mindre ifht hva Norwegian gjør.... Diskusjonsgrunnlaget er fullstendig fraværende når man sammenlikner 1 gram med 100 kilo :)

Nu är vi där igen. Hoppa över den tråkiga tonen mot den du svarar så blir dina inlägg så mycket bättre. Du har ju i grunden helt klart en poäng. SAS är betydligt bättre än DY när det gäller arbetsvillkor. Men att slå sig själv för bröstet från SAS sida är kanske lite väl magstarkt.

Även om jag själv anser att ska man som i SAS fall kritisera sin konkurrent genom att skryta om sig själva genom att säga: "Vi är ett skandinaviskt flygbolag och är måna om att ha personal som bor, lever och arbetar i Skandinavien och även betalar skatt här." Så vore det bra om man själv lever som man lär.
 

Homer

Medlem
Även om jag själv anser att ska man som i SAS fall kritisera sin konkurrent genom att skryta om sig själva genom att säga: "Vi är ett skandinaviskt flygbolag och är måna om att ha personal som bor, lever och arbetar i Skandinavien och även betalar skatt här." Så vore det bra om man själv lever som man lär.

Vi har blivit stora inte för att vi varit duktiga utan för att vi haft monopol i decennier.
 

Dr. Miles

Expert
Dem som försöker att försvara SAS med diverse argument bör ni inse att ni gör ofta självmål då SAS inte sköter sig så bra som man tror.

Det vore bra om ni kommenterade enbart om Norwegian. Denna tråd handlar trots allt om arbetsvillkor hos Norwegian, inte SAS.
 

Jaws

Medlem
Svammel, ett rent PR uttalande, finns ingenting av betydelse som man kan göra med politiska beslut och det vet han. Norwegian är SAS stora konkurrent(enligt SAS själv) och då krävs det att SAS har samma kostnader framöver, därav detta uttalande som är ett led i att kunna genomföra impopulära förändringar i SAS och "skylla" dessa på politikerna/Norwegian.

Jag kan bara instämma, detta skulle nog jag själv med flera kunna ha producerat i en liknande situation :eek::)
Däremot betvivlar jag att SAS är Norwegians huvudkonkurrent...:p
 

thh

Medlem
Nu riskerar Norwegians tillvägagångssätt med thaipersonal att slå tillbaka. Transportfacket i USA motarbetar Dys licens att flyga på USA.

Facket ska stoppa Norwegian i USA

Lite mer ärligt kanske det där skulle sammanfattas med "en konkurrent erbjuder resor som gör det ohållbart för amerikanska företag att konkurrera, vi vill inte ha dem här". Det har inget med DYs företagspolitik att göra, USAs transportfack vill inte att någon ska erbjuda billiga resor så deras medlemmar behöver gå*ner i lön/blir avskedade.

Sedan kan man ha vilken syn man vill på det, men det handlar knappast om omtanke för personalen.
 

Trumis

Medlem
Flög med dem för första gången i slutet av jan. Två flygvärdinnor stod och pratade så jag hörde det innan start att de var rejält trötta på bolaget, osäkerheten kring anställningarna, nya avtal och direktiv hela tiden. En av dem pratade om att söka sig till Oslo som bas då det var tryggare där men konstarerade att kön till Oslo var väldigt lång. Den andra hade redan bestämt sig för att söka till SAS även om det inte kanske är helt tryggt där heller men fördelarna med SAS uppvägde läget på Norwegian betydligt mer.
 
Toppen