Senaste nytt

Analys: Flera flygbolag i konkurs redan i maj

Palazzi

Medlem
Är väl ingen direkt överraskning att detta kan bli en följdeffekt med tanke på att en veckas strejk normalt brukar fåflygbolagen helt ur ekonomisk balans. Små till obefintliga marginaler och begränsade kassor iom att man köper/leasar nytt så fort man får råd...

När det handlar om problem knutet till det specifika bolaget så kan man ju normalt avyttra tillgångar såsom flygplan och flygplatsslottar, men när alla drabbas (under längre tid) blir det ju också färre köpare. Känns som en bra deal för, de få kapitalstarka, flygbolagen att köpa på sig ovan nämnt nu.

Förmodligen kommer dock de stater som har råd att försöka skydda de nationella flygbolagen efter bästa förmåga. Problemet är väl möjligen att man iom att alla andra skydd man utlovat företagare och vård inte kan prioritera.

Oavsett konkurser så får vi ju såklart se nya flygbolag som ersätter eventuellt konkursade. Med största sannolikhet bär de också samma/liknande namn.
 

Amund1967

Medlem
Ironiskt nog lär det vara en del olönsamma och normalt blödande bolag som räddas av stater, samtidigt som mer sunda bolag konkursar. I oroliga tider brukar få bry sig om konkurrensregler och liknande utan då gäller politisk handlingskraft och nationell stolthet. T.ex. Alitalia lär hänga med ett tag till gissar jag.
 

mha321

Medlem
Ironiskt nog lär det vara en del olönsamma och normalt blödande bolag som räddas av stater, samtidigt som mer sunda bolag konkursar. I oroliga tider brukar få bry sig om konkurrensregler och liknande utan då gäller politisk handlingskraft och nationell stolthet. T.ex. Alitalia lär hänga med ett tag till gissar jag.
Tyckte mig se en artikel idag som bekräftar just Alitalia - att de nu förstatligas och på det sättet räddas.
 

Homer

Medlem
Bagdad Bob is back from the dead:



Eivind Roald: Innlegg: Gi dem ikke penger – lag et nytt, nordisk flykonsern | DN
Løsningen er å ikke gi SAS eller Norwegian penger uten å stille krav om omstrukturering. Det er tid for et nytt, nordisk flykonsern, med Norwegian, SAS, Finnair og Icelandair. Regjeringen bør få med seg nabolandene.

Takket være Norwegians utvikling og tøffe konkurranse har SAS faktisk overlevd – og alle vi som har jobbet i SAS bør takke Norwegian for å sette press på og fornye SAS.
 

Valley

Medlem
"Takket være Norwegians utvikling og tøffe konkurranse har SAS faktisk overlevd – og alle vi som har jobbet i SAS bør takke Norwegian for å sette press på og fornye SAS."

Och när SAS håller på att gå omkull så ropas det på stöd. Wallenberg går bl a upp på barrikaden igen. Så skjuter staten till kapital till banker som stöd att underlätta för företag. Wallenberg tar tacksamt emot dylikt för sitt lilla SEB räkning och lånar gladeligen ut till SAS.
Förstår inte varför jag känner mig cynisk. Men jag vill också ha ett förhållande där jag äter kakan och har den kvar. Ren avundsjuka :rolleyes:
 

fcx

Medlem
"Takket være Norwegians utvikling og tøffe konkurranse har SAS faktisk overlevd – og alle vi som har jobbet i SAS bør takke Norwegian for å sette press på og fornye SAS."

Och när SAS håller på att gå omkull så ropas det på stöd. Wallenberg går bl a upp på barrikaden igen. Så skjuter staten till kapital till banker som stöd att underlätta för företag. Wallenberg tar tacksamt emot dylikt för sitt lilla SEB räkning och lånar gladeligen ut till SAS.
Förstår inte varför jag känner mig cynisk. Men jag vill också ha ett förhållande där jag äter kakan och har den kvar. Ren avundsjuka :rolleyes:

Det är därför som man alltid ska köpa två kakor.
 
Toppen