Senaste nytt

Amex nekar ersättning vid konkurs av flygbolag

ekf

Medlem
Tänkte mer att Amex har samma ansvar som resebyrån... För de har väl inte mer ansvar än resebyrån, eller har jag missförstått?
De har ansvar för att du ska få det du betalat för, eller pengarna åter. Mest sannolikt väljer de alltid alternativ 2...
Det är amex som får reklamera till resebyrån/förmedlaren eller flygbolaget... beroende på vem som nu sålt eller förmedlat något...
 

Firetee

Medlem
Tack, har du någon referens på nedanstående? För just nu säger de att de inte har något ansvar när det gäller leverans från tredjepart och inte kan hjälpa till...

De har ansvar för att du ska få det du betalat för, eller pengarna åter. Mest sannolikt väljer de alltid alternativ 2...
Det är amex som får reklamera till resebyrån/förmedlaren eller flygbolaget... beroende på vem som nu sålt eller förmedlat något...
 

ekf

Medlem
Tack, har du någon referens på nedanstående? För just nu säger de att de inte har något ansvar när det gäller leverans från tredjepart och inte kan hjälpa till...
Inte fler än de som nämnts i tråden, så här på rak arm. Så det ska bli intressant att se vad din jurist kommer fram till...
 

NotRyan

Medlem
Tack, har du någon referens på nedanstående? För just nu säger de att de inte har något ansvar när det gäller leverans från tredjepart och inte kan hjälpa till...
Konsumentkreditlagen:

Köparens rätt att framställa invändningar vid kreditköp
29 §



Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. Köparen får också invända att han eller hon har betalat till säljaren eller har en överenskommelse med denne. Detta gäller dock inte om köparen visste att säljaren saknade rätt att ta emot betalningen eller ingå överenskommelsen och inte heller om köparen uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlät att skaffa sig kunskap om detta.

Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.
 

Firetee

Medlem
Konsumentkreditlagen:

Köparens rätt att framställa invändningar vid kreditköp
29 §



Vid kreditköp får köparen mot kreditgivarens krav på betalning framställa samma invändningar på grund av köpet som han eller hon kan göra mot säljaren. Köparen får också invända att han eller hon har betalat till säljaren eller har en överenskommelse med denne. Detta gäller dock inte om köparen visste att säljaren saknade rätt att ta emot betalningen eller ingå överenskommelsen och inte heller om köparen uppsåtligen eller av grov oaktsamhet underlät att skaffa sig kunskap om detta.

Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten.

Tack, har till och med citerat det för Amex men de håller inte med. För mig personligen är det inte självklart att det ska tolkas som att Amex har helt fel rent juridiskt...
 

Firetee

Medlem
@Firetee
Har du varit i kontakt med Konsumenternas Bank och Finansbyrå, som jag länkade till ovan? De har exempelvis en mall som du kan fylla i och skicka till klagomålsansvarige på AmEx.
Klaga i ett bankärende - konsumenternas.se
”Annars kan du kontakta oss på Konsumenternas Bank- och finansbyrå, vi har kontaktuppgifter till nästan alla kundombudsmän och klagomålsansvariga.”
Inte än, tänkte att det var nästa steg. Men lovar att göra det när Amex tröttnat på mina kontakter med dem. Det senaste är att Amex gått med på att göra en chargeback dvs tillfälligt ta tillbaka pengarna från resebyrån. De har dock sagt att om resebyrån klagar så kommer de ge med sig direkt. Vilket är väldigt troligt att det sker då resebyrån tidigare meddelat att det inte blir någon ersättning. Men skadar ju inte att prova tänker jag...Tänkte även invänta juristens uttalande.
 

Andreas013

Medlem
Tack, har sett det men är inte säker på att det betyder att jag har rätt. Amex har ju levererat samma som resebyrån (dvs inget, vilket står i deras villkor). Men ska bli spännande att se vad juristbyrån kommer fram till, jag hänvisade till fallet i HD som det pratades om 2014 (har dock inte kunnat läsa resultatet från detta men det kan såklart juristbyrån).

Avgörandet från HD hittar du här: http://hogstadomstolen.old.domstol..../Avgoranden/2014/2014-12-23 T 3354-13 Dom.pdf
 

Firetee

Medlem

Andreas013

Medlem
Även om förhållandena är lite annorlunda så kan domen i hög grad tillämpas även i ditt fall.
Du kan bortse från att OTA var en resebyrå, det gör ingen skillnad.
Krediten är det viktiga. Se särskilt punkt 24 och 25 i domen.

24.
Oavsett på vilken grund OTA har gjort utläggen för biljetterna, har bolaget
som fristående kreditgivare beviljat MF anstånd med betalningen vid ett
kreditköp enligt konsumentkreditlagen.

25.
Fristående fakturakrediter omfattas i princip av konsumentkreditlagen. I
4 § första stycket görs dock för kortfristiga krediter undantag från en stor del
av lagens bestämmelser. Reglerna om köparens rätt att framställa invändningar
enligt 29 § vid kreditköp är emellertid inte undantagna. Enligt dessa regler får
köparen framställa samma invändningar på grund av köpet mot kreditgivarens
krav på betalning som köparen kan göra mot säljaren.


Jag förstår faktiskt inte vad Amex sysslar med, ditt case är ju solklart!
 
Toppen