Senaste nytt

Amex nekar ersättning vid konkurs av flygbolag

ekf

Medlem
Fick svar nu att Amex inte ändrar sig. Pratar med en jurist så får se hur det går.

Ska även försöka gå via ARN men oklart om det går då det står att de inte tar upp konkurser.
"Om du har betalat resan med kreditkort kan det, trots konkursen, finnas en möjlighet att få ersättning för köpet. När du har handlat på kredit kan du, enligt konsumentkreditlagen, rikta samma krav mot kreditgivaren som mot säljaren. Vänd dig i första hand direkt till kreditgivaren och framställ dina krav.

Om du och kreditgivaren inte kommer överens kan du vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå för mer information och hjälp.

[URL='http://www.konsumenternas.se/kontakta-oss']Kontakta Konsumenternas Bank- och finansbyrå (http://www.konsumenternas.se/kontakta-oss[/URL])"
Källa: Flygbolag i konkurs - Konsument Europa
 

Firetee

Medlem
Tack, har sett det men är inte säker på att det betyder att jag har rätt. Amex har ju levererat samma som resebyrån (dvs inget, vilket står i deras villkor). Men ska bli spännande att se vad juristbyrån kommer fram till, jag hänvisade till fallet i HD som det pratades om 2014 (har dock inte kunnat läsa resultatet från detta men det kan såklart juristbyrån).

"Om du har betalat resan med kreditkort kan det, trots konkursen, finnas en möjlighet att få ersättning för köpet. När du har handlat på kredit kan du, enligt konsumentkreditlagen, rikta samma krav mot kreditgivaren som mot säljaren. Vänd dig i första hand direkt till kreditgivaren och framställ dina krav.

Om du och kreditgivaren inte kommer överens kan du vända dig till Konsumenternas Bank- och finansbyrå för mer information och hjälp.

Kontakta Konsumenternas Bank- och finansbyrå (Kontakta oss - konsumenternas.se"
Källa: Flygbolag i konkurs - Konsument Europa
 

ekf

Medlem
Tack, har sett det men är inte säker på att det betyder att jag har rätt. Amex har ju levererat samma som resebyrån (dvs inget, vilket står i deras villkor).
Jag menade mer att där fanns det ytterligare ett ställe att vända sig till om du inte lyckas med ARN direkt.
 
Toppen