Amex nekar ersättning vid konkurs av flygbolag

Diskussion i 'Kreditkort' startet af Firetee, 10 Oktober 2019.

  1. Firetee

    Firetee Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Hej,

    Fick följande svar från Amex:
    "Om du inte har kontaktat din reseförsäkringsleverantör rekommenderar vi att du gör det.
    Om du inte täcks av någon reseförsäkring eller om din reseförsäkringsbyrå inte kan hjälpa dig, finns det tyvärr ingenting vi kan göra."
    Har American premium (det nya kreditkortet alltså)

    Trodde att detta täcktes av Konsumentkreditlagen, någon som har en aning?

    Jag har refererat till konsumentkreditlagen §29 andra stycket där det står:
    "Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs. Kreditgivaren är dock inte skyldig att betala mer än vad som har mottagits av köparen med anledning av krediten."
    Inte fått något svar än dock...

    EDIT: Borde nog tilläggas att jag köpt via resebyrå - och det är väl säkert där skon klämmer - att parten jag ingått avtal med inte är i konkurs. Blev chockad. Mycket tråkigt oavsett :(
     
    Sidst redigeret: 10 Oktober 2019
  2. mha321

    mha321 Medlem

    Det är nog mycket troligt.

    Däremot -- vad är resebyråns försvar för att inte betala tillbaka? Hur ser deras villkor ut?
     
    Firetee synes godt om dette.
  3. Frisk78

    Frisk78 Medlem

    By:
    SDL
    Land:
    Sverige Sverige
    Resebyråer och researrangörer måste väl ställa kredit hos Kammarkollegiet just för att täcka sådana här kostnader som uppstår vid Tex en konkurs.
     
    Sidst redigeret: 10 Oktober 2019
    Mattias Holmén synes godt om dette.
  4. mha321

    mha321 Medlem

    Gäller inte det bara paketresor?
     
    011430121 synes godt om dette.
  5. Frisk78

    Frisk78 Medlem

    By:
    SDL
    Land:
    Sverige Sverige
    Ja det tänkte jag inte på, fullt möjligt att det enbart gäller paketresor.
     
  6. ekf

    ekf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Dock svarar ju kreditgivaren (Amex) lika med säljaren för att varan/tjänsten levereras. Så om resebyrån inte vill betala så kan man reklamera hos kreditgivaren som då är skyldig att utreda och återbetala köpeskillingen...
     
    crown, Firetee, Gus og 3 andre synes godt om dette.
  7. BCflyer

    BCflyer Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Precis. Jag har alltid lärt mig att detta är en stor fördel med kreditkort vid konkurs. Jag har tidigare reklamerat köp vid just flygkonkurs och fått pengarna åter omgående.
     
    Firetee og ekf synes godt om dette.
  8. Firetee

    Firetee Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Där du köpt via flygbolag eller resebyrå?
     
  9. Mattias Holmén

    Mattias Holmén Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Resan ska bestå av minst två olika typer av resetjänster för att vara en paketresa. Och dessutom pågå i minst 24 timmar eller innehålla en övernattning. Det räcker dock med att du har köpt tex flyg och transfer för att det ska räkna som en paketresa.
     
    Firetee synes godt om dette.
  10. Firetee

    Firetee Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Fast enligt mailet från Amex verkar de inte tycka så, eller?
     

Share This Page

BusinessClass Logo

Hello and welcome to BusinessClass!

Abonner på vores gratis nyhedsbrev og få opdateringer og nyheder om hvad der sker i rejseverdenen og BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Welcome to the mailinglist!

Don't forget to check your email and confirm your subscription.

BusinessClass Logo

Join the BusinessClass Community!

Like us on Facebook to get the latest BusinessClass news in your feed.

Become a member and participate in our discussions, ask question and share your knowledge and experiences.

Bliv medlem nu!
×