Senaste nytt

Amex lounge på Arlanda (Pontus in the Air)

Hachans

Medlem
Står och väntar på lounge on the go, sådär 15 minuter senare börjar man undra lite om det kanske är dags för rebranding.

Edit:
Backcheck på denna, miss i schemaläggning svårt att klandra Lena för det. Visst tog det lite tid, men en otrolig känsla för service och ett fantastiskt bemötande trots stressat läge.

Till schemaläggaren: dags att peta in en till i rotationen.

Oavsett vems fel det är så är det problematiskt och oacceptabelt att det står disk överallt, att det är tio minuters väntan på att få sitta även om det inte är fullt och en kvarts väntan på att få en macka som står färdig i en kyl. Detta är en flygplatsrestaurang, inte ett studentfik.
 

hqt

Medlem
Oavsett vems fel det är så är det problematiskt och oacceptabelt att det står disk överallt, att det är tio minuters väntan på att få sitta även om det inte är fullt och en kvarts väntan på att få en macka som står färdig i en kyl. Detta är en flygplatsrestaurang, inte ett studentfik.

Jag håller med dig i sak, men oftast är det tyvärr servicepersonalen som får stå längst fram som ansiktet utåt för verksamheten. Med ett rätt krävande klientel blir det lätt otrevligt vilket det dessvärre blev i detta fall, men tycker Lena hanterade det hela proffsigt och snyggt. Svårt att trolla dessvärre.

Så, ja, självklart bör det gå snabbare och smidigare, men eloge till personalen på plats. Kritiken bör i mitt tycke riktas mot de som sitter med personalplanering och schemaläggning.
 

Senator

Moderator
Här kommer en liten uppdatering från Lena. Hon läser den feedback som kommer, tänk om alla gjorde det! :)

"Som du kanske vet har jag tagit över hela driften på PIA tillsammans med Michael. Vi har fått komma in i drift som för tillfället haltar rätt rejält av följande orsaker:
* 100% ökning av gäster till loungen
* personal som har slutat
* drift som inte har varit optimal i sommar
* anställa nya

Vi jobbar på att komma ikapp med bemanning och har snart en lösning. Problemet ligger i att det tar mellan 6-8 veckor att få en badge. Under den tiden får vi inte använda oss av den personalen eftersom de ligger under utredning. Det är transportstyrelsen som har hand om det. Vilket är rätt frustrerande.

Just nu har vi hjälp av en bemanningsfirma vilket är super. Problemet i det är att jag får endast använda samma person 12 ggr under ett år efter det anser Swedavia att då ska de ha en badge. Jag vill bara be er om att försök att ha lite tålamod så är snart i fas med allt. Vi älskar att ni alla är tillbaka men vi har ett boxplay just nu att hantera".


Personligen skulle jag önska flera som Lena tog sig tid att transparent och öppet beskriva vad som händer. Jag har självt inte upplevt så mycket "problem" utöver att det kanske har tagit lite längre tid att få maten.
 

Delayed

Medlem
jag får endast använda samma person 12 ggr under ett år efter det anser Swedavia att då ska de ha en badge.
Vad betyder egentligen detta? Som jag tolkar det (gissar) betyder "ha en badge" att man är "säkerhetsgodkänd" och har ett personligt "ID-kort/badge" för att jobba airside. Är det alltså OK att jobba utan detta godkännande men maximalt 12 gånger??? Känns som det är något jag inte riktigt förstår.
 

Senator

Moderator
Vad betyder egentligen detta? Som jag tolkar det (gissar) betyder "ha en badge" att man är "säkerhetsgodkänd" och har ett personligt "ID-kort/badge" för att jobba airside. Är det alltså OK att jobba utan detta godkännande men maximalt 12 gånger??? Känns som det är något jag inte riktigt förstår.

Min tolkning är att man som arbetsgivare/uppdragsgivare kan (utan badge) hämta in en anställd/leverantör 12 gånger per år utan att denna personen har gått genom en full process för egen badge. Jag antar dock att personen måste inrapporteras på förhand samt identifierar sig.

Det går t.ex. att ha studiebesök "airside" med guide om jag uppfattar rätt, så processer för att klareras utan boardingkort finns. Jag antar det faller under samma regler.

Igen min tolkning baserat på andra sätt att få access till terminalen utan boardingkort.
 

Hachans

Medlem
Min tolkning är att man som arbetsgivare/uppdragsgivare kan (utan badge) hämta in en anställd/leverantör 12 gånger per år utan att denna personen har gått genom en full process för egen badge. Jag antar dock att personen måste inrapporteras på förhand samt identifierar sig.

Det går t.ex. att ha studiebesök "airside" med guide om jag uppfattar rätt, så processer för att klareras utan boardingkort finns. Jag antar det faller under samma regler.

Igen min tolkning baserat på andra sätt att få access till terminalen utan boardingkort.

Det går tex också att göra varuleveranser och liknande utan att vara clearad. Eller gjorde åtminstone tidigare. Så antar detta gäller folk som faktiskt är anställda på flygplatsen.
 

Berglund

Medlem
Det går t.ex. att ha studiebesök "airside" med guide om jag uppfattar rätt, så processer för att klareras utan boardingkort finns.
Det är riktigt, jag har varit på sådana besök. Man går till Swedavias kundtjänst med sin guide. Man får visa sitt körkort/id-kort/pass och guiden visar sin Arlandabadge, därefter tar det någon minut för Swedavia att göra en besöksbricka som gäller den dagen.
 

MLG55

Medlem
Vad betyder egentligen detta? Som jag tolkar det (gissar) betyder "ha en badge" att man är "säkerhetsgodkänd" och har ett personligt "ID-kort/badge" för att jobba airside.

En badge får du när registerkontrollen är färdig och godkänd hos säkerhetspolisen och Transportstyrelsen för att kunna arbeta, tyvärr är denna process otroligt långsam och kan ta uppemot 10 veckor, vilket resulterade i att personen som man ville anställa kunde få ett nytt arbete..
När väl företaget har lämnat in registerkontroll för granskning är personen som ska få anställning bannlyst från flygplatsen.
Detta ställer till det rejält i en nyanställning.

Min tolkning är att man som arbetsgivare/uppdragsgivare kan (utan badge) hämta in en anställd/leverantör 12 gånger per år utan att denna personen har gått genom en full process för egen badge. Jag antar dock att personen måste inrapporteras på förhand samt identifierar sig

Det här stämmer om man tex får en leverans eller liknande, men man kan inte ta in en person för att arbeta hos en på en visitorbadge vilket var förbjudet. Hade många diskussioner med swedavia om detta då de inte släppte in chaufförer för leverans för att de varit hos oss mer än 12 gånger. Då menade swedavia att chauffören ska ansöka om badge!
Problemet är ju då att de får inte komma in på flygplatsen när de är under registerkontroll och åkerierna kunde inte skicka någon annan chaufför, till slut fattade även swedavia det och vi kunde söka dispens på dessa personer.
 
Last edited:
Förmodligen en onödig/dum fråga men då jag inte flugit sedan pandemin började men ska iväg snart igen(äntligen), Är det fortfarande ”obegränsat” med dryck som erbjuds eller enbart ett glas öl/vin? Läste nyss på PIA hemsidan där det stod lite otydligt
 
Toppen