Senaste nytt

Amex Centurion nylanseras

GOTBound

Medlem
Jag har svårt att se på bilderna om det är ett nytt kort. Gissar att du har ett Centurion med NFC? Det är väldigt stor skillnad på Platinum och Centurion då Centurion fortfarande, om det inte ändrats i de korten som ännu inte lanserats är gjorda av titanium. Det var anlendingen till att NFC inte fungerar så bra, vad jag hört.

Ja precis, Platinum är ju "bara" ett metallkort med ett tunt plastkort limmat på baksidan map. NFC ;)
Blir ju en perfekt Faradays bur med ett kort helt i metall då NFC chippet inte ligger på ytan, därav plastbaksidan på Platinum.
 
D

Deleted member 30163

Guest
Ja precis, Platinum är ju "bara" ett metallkort med ett tunt plastkort limmat på baksidan map. NFC ;)
Blir ju en perfekt Faradays bur med ett kort helt i metall då NFC chippet inte ligger på ytan, därav plastbaksidan på Platinum.
Sorry men var det där ett svar på att centurion har NFC?
 

Dbodenfo

Medlem
Jag har svårt att se på bilderna om det är ett nytt kort. Gissar att du har ett Centurion med NFC? Det är väldigt stor skillnad på Platinum och Centurion då Centurion fortfarande, om det inte ändrats i de korten som ännu inte lanserats är gjorda av titanium. Det var anlendingen till att NFC inte fungerar så bra, vad jag hört.
Jag har inget NFC Centurion kort. Men trodde att det senaste integrationen som gjordes i USA och delar av Europa har det — men jag kan ha fel. Kortet har ju samma design som platinum kortet.

Dock kan jag tänka mig att amex ser det som ett säkerhets beslut - då RFID och NFC kan ju enkelt skimmas genom läsare. De skriver ju tydligt att Prada armbandet har limit på 400SEK vid kontaktlöst
 

Dbodenfo

Medlem
Samma här. Lite tveksam till wearables ändå. Jag har alltid min Apple Watch, eller min mobil...

Håller helt med - samt allt det blir ju en identifierare för centurion medlemmar om någon har ett unikt Prada armband.

Håller med om att Apple Pay fungerar väldigt bra - det är bara dubbeldip av poäng på ICA där kortnumret är annorlunda som blir krångligt när man inte får alla poäng man förtjänar ;)
 

Tonton

Medlem
Är det inte nya nummer hela tiden? Annars ja!

nja - ApplePay använder en token (av Apple kallat PKPaymentPass). För varje enhet har man en unik token, det är alltså en token för mobilen och en annan för klockan. En token har ett digitalt kortnummer (dpan) och det kommer aldrig att ändras. För att göra ett köp krävs ett kryptogram, det skapas med hjälp av ditt dpan och en engångsnyckel. Engångsnyckeln kan bara användas en gång och gör att man bara kan genomföra en transaktion en gång, inte som när man hade kortnummer och kunde göra flera transaktioner med bara kortnumret. Kassasystemet kan dock se dpan och kan därför koppla t ex Hemköp/ICA stammis till det.

Nu blev det lite tekniskt - men slutsatsen är: Ja, du kan koppla ditt ApplePay. Däremot behöver du registrera varje enhet separat. Kör på bara!
 
Toppen