Senaste nytt

(Amex 2-4-1) Arlanda till Los Angeles med retur från San Fransisco sept -22

Mikado

Medlem
Har bokat en 60-årsresa till min mamma i höst, som behöver bokas om. Vouchern har gått ut och ombokningsreglerna är därför lite stolpiga: resan måste gå som är bokad nu, dvs. ARN-LAX med retur SFO-ARN. Det är en ren SAS-award idag men jag tänkte kolla på alla *A-bolag för att få lite större flexibilitet. Men hittar i princip ingenting när jag söker på United (inte heller i sommar, vet att jag är lite tidigt ute för septemberresa). Eftersom resan ska bokas med en utgången voucher får jag bara boka om den en gång, därför går det inte att boka långa benet först och lägga på anslutningsflyg i efterhand osv. Så jag behöver er expertis!
  1. Varifrån vill du börja din resa? Arlanda
  2. Var är din destination? Los Angeles (eller egentligen San Fransisco men behöver boka ARN-LAX och retur SFO-ARN)
  3. Typ av resa (enkel eller tur och retur)? Tur och retur, open jaw
  4. När vill/behöver du resa ut? Slutet av augusti eller september
  5. När vill/behöver du komma hem? September eller början på oktober
  6. Hur länge vill du vara borta? Ca 2 veckor
  7. Hur många personer som skall resa? 2 vuxna
  8. I vilken kabinklass?
    • Business
  9. Med vilka flygbolag vill du flyga med? Spelar inte så stor roll, de flesta Star Alliance-bolag borde fungera. Mamma vill gärna flyga SAS av någon anledning men så länge det är en bra upplevelse tror jag egentligen inte det spelar någon roll.
  10. Vad är din budget? (per person) har Eurobonuspoäng så att det räcker, och 2-4-1-voucher.
  11. Vad är det viktigaste för dig?
    • Helst bara 1 byte, gärna med bra lounge och lagom lång bytestid för att hinna med ett glas bubbel i loungen
    • Bra "första-business-upplevelse" med god champagne (ett måste att det är champagne som pre-departure-drink)
  12. Vill du stanna annanstans utöver destinationen? Nej
 

fcx

Medlem
Bästa tipset är Swiss, de brukar ha bra tillgänglighet på LAX och SFO. Swiss släpper 300 dagar före avresa, så idag bokningsbart fram till 2022-07-14.
 

Mikado

Medlem
Bästa tipset är Swiss, de brukar ha bra tillgänglighet på LAX och SFO. Swiss släpper 300 dagar före avresa, så idag bokningsbart fram till 2022-07-14.
Tack! Vi flög själva Swiss från New York för ett par år sedan och tyckte de var riktigt bra, så det låter som ett bra alternativ. Får ha lite is i magen då, måste boka om biljetterna senast 21 oktober så det kan ju bli lite trixigt dock med önskemålet att resa i september...
 

Mikado

Medlem
Nej nu behöver jag er hjälp. Biljetterna behöver bokas om inom 30 dagar pga utgången voucher och jag hittar absolut ingenting.

De vill vara borta 7-10 dagar, och kan åka från maj till mitten på juli eller september-oktober (även mars-mitten av april kan fungera). Har bett SAS söka lite men de kammade noll och sa att jag skulle avvakta. Men nu börjar det dra ihop sig och snart kan vi inte avvakta längre utan att vouchern brinner inne.

SAS kundtjänst säger också olika; vissa säger att det går att åka till typ Chicago och sen lägga på ett inrikesben när United släpper (dvs ändra resan mer än en gång och ändra destination) medan andra säger att resan måste vara till och från exakt samma destinationer. Det viktigaste är att de kommer till USA (gärna nära västkusten) i businesskabin, vi kan lösa eventuella connections revenue även om det inte är optimalt.
 

Canadien

Medlem
De kan väl avboka och då få 30 dagar förlängd voucher? Om de sedan väntar ett par veckor kommer september och en bit in i oktober 2022 vara bokningsbart
 

Mikado

Medlem
De kan väl avboka och då få 30 dagar förlängd voucher? Om de sedan väntar ett par veckor kommer september och en bit in i oktober 2022 vara bokningsbart
Ja det är bara jag som är lite stressad eftersom jag inte hittar ett jota :eek: men det är väl bara att ha is i magen. Tror resan är bokad 23 oktober så avbokar jag 24 h innan borde vouchern gälla 30 dagar till.
 
Jag vill minnas att det skulle gå fram till 31/10, men kan ha fel.
Möjligt för bonusresor fram till 31/10. Det lämnar det lite öppet för tolkning om det är så att
man hör av sig innan 31/10
Eller att avresa är senast 31/10

Support lotteriet avgör kanske det :p
I mitt fall är det USA resor och dit avråder ju inte UD
Hittar inte info om vad som händer om man säger upp självmant men jag gissar att vouchern då brinner inne
What happens to my Amex 2-4-1 voucher if I want to cancel my SAS or Star Alliance bonus trip because the Foreign Office in my country does not recommend traveling to this destination? | SAS
 
Last edited:

Alf

Medlem
Möjligt för bonusresor fram till 31/10. Det lämnar det lite öppet för tolkning om det är så att
man hör av sig innan 31/10
Eller att avresa är senast 31/10

Support lotteriet avgör kanske det :p
I mitt fall är det USA resor och dit avråder ju inte UD
Hittar inte info om vad som händer om man säger upp självmant men jag gissar att vouchern då brinner inne
What happens to my Amex 2-4-1 voucher if I want to cancel my SAS or Star Alliance bonus trip because the Foreign Office in my country does not recommend traveling to this destination? | SAS
Det stämmer, utgången voucher och utgångna poäng brinner inne.
Jag håller just nu på och bråkar med SAS om att boka om en resa till SFO den 4/11, fyra dagar innan USA öppnar upp men jag fick inte boka om den då jag redan ändrat den en gång. Jag ändrade då en felaktighet som SAS gjort när de flyttade datumen. Då blev det ombokat till ett tidigt anslutningsflyg till CPH, 07.00 mot tidigare bokning 9.55. Då ringde jag och ändrade detta flyg till lämplig anslutning som är 9.55 istället. Inga problem med platser, undrar varför inte SAS bokade detta när jag hade den tiden på bokningen som flyttades en dag. När jag nu vill boka om resan till SFO eftersom vi inte blir insläppta i USA svarar agenten att det inte går eftersom jag redan bokat om biljetten en gång. Jag anser inte jag bokat om, jag har begärt rättning av en felbokning som SAS gjort, men SAS ger sig inte utan anser jag utnyttjat min rätt att boka om. Jag orkar inte tjafsa mer med SAS så jag får baka av någon dag innan och låta poäng gamla poäng och voucher brinna inne. SAS har förmodligen rätt, men det är att vara väl paragrafiskt. Lite välvilja kunde ju vara på sin plats men det är väl för mycket begärt.
 
Toppen