Senaste nytt

American Airlines Main Cabin Extra, erfarenheter?

GOTBound

Medlem
I februari är det dags för en ny resa till Florida, den här gången med AA. Vi flyger i ekonomi och jag har sneglat på AA’s Main Cabin Extra produkt, kort gott ungefär som SAS+ intra Europa (minus lounge access) likadan stol men några centimeter mer benutrymme jmfrt med vanliga Main Cabin.

För $49/ person kan vi köpa till produkten på en domestic 3h flygning mellan MCO och DFW, en no brainer. Däremot är jag inte lika säker på att det är värt $189 på TATL benet hem.

Tyvärr hittar jag inte ngn motsvarande Plusgrade funktion hos AA för att bjuda på Premium Economy etc.

Ärcdet någon hör på forumet som kan dela med sig av erfarenheter från Main Cabin Extra?

EK
 
Last edited:

nissefalk

Medlem
Jag har provat ett flertal gånger då man med status hos BA, silver eller guld, kan välja dessa platser utan kostnad. De långflygningar jag provat på har varit med en B777 och skillnaden där är att man har 3-3-3 i main cabin extra med mer benutrymme än i ekonomi som då också har 3-4-3 config.

På inrikes flyg, A320 eller B737 så är det lite mer ben utrymme men i övrigt samma säten, ibland kan också nödutgångs rader räknas som main cabin extra, man får också fri dryck, minst en.

På dag flygning med 777 var det väldigt bekvämt, hade en gång dessutom turen att få en hel rad på 3 säten för mig själv från London till Los Angeles så sov ganska gott.

Notera att man numera också har Premium economy på en del wide bodies vilket inte är samma sak som Main cabin extra.

Så här såg det ut 2015 på en B777

93784-1935c7da2c1bb767523faa248b53226a.jpg



93785-63da0c0e8f82ec782a2897bcaae1c3a4.jpg
 

Attachments

  • IMG_0795.jpeg
    IMG_0795.jpeg
    56,6 KB · Visningar: 291
  • IMG_0794.jpeg
    IMG_0794.jpeg
    49,4 KB · Visningar: 291

AABack2ARN

Medlem
Jag tror också man hamnar i en högre boarding-grupp också (om du nu inte har status inom oneworld). Är dock inte helt säker på vad som händer efter Group 1 så det kan ju vara en skröna ;)
 

mika

Medlem
Jag har flugit mycket Main Cabin Extra på short-haul (domestic), primärt sträckor av 1-2 timmar. Jag kan boka MCE som OneWorld Emerald. OWE ger boarding-grupp 2, MCE utan OWE ger grupp 5. Bokar man tidigt går det ganska ofta att välja exit row (eller bulkhead). Annars får man litet mer benutrymme. Jag tycker inte att det går att jämföra med SAS Plus short-haul, då man får inget mat (alkohol ingår dock) och inte större chans på seat block. Naturligtvis bokar jag MCE då det är fri för mig men inte säker hur mycket jag skulle betala för det (gällande domestic).
 

Flying Finn

Medlem
Den fria alkoholen infördes 2019, om jag inte minns fel. Inte precis en förmån jag själv ger större värde för, om det inte är champagne eller en G&T. :) Skulle troligen inte själv betala extra för MCE inrikes eller utrikes. Om det är ekonomiskt möjligt, så PE är mera rekommenderat.
 

GOTBound

Medlem
Tack för alla era svar! Forumet levererar än en gång.

PE kostade mer än Business vid bokningstillfället och vad jag kan tyda har AA ingen Plusgrade funktion. Jag hade kunnat tänka mig några $100 på PE uppgradering om detta var möjligt.

EK
 

Homer

Medlem
Inte så sällan blir de som köpt Basicbiljetter uppgraderade till MCE, för de är ju de som tilldelas plats sist
och när planet börjar bli fullt är det oftast bara i MCE det finns platser kvar.
 

Direktorn

Medlem
Fungerar väl som vanlig economy men de bjuder på grogg och snacks är min erfarenhet. trevligt med gratis grogg öl eller vin!
 
Toppen