Senaste nytt

Allmänna tips för hyrbil i USA

fcx

Medlem
Har ni (eller någon annan) erfarenhet av bilhyra med Avis i USA? Vilka ytterligare försäkringar kommer man att erbjudas vid upphämtning och vilka ska man ens överväga att teckna?

Jag bokade senast med Avis från vanliga Eurobonussidan. Vid uthämtningen sa de att alla försäkringar ingår, och att det inte ens fanns något extra att köpa till.
 

adhoc76

Medlem
Jag bokade senast med Avis från vanliga Eurobonussidan. Vid uthämtningen sa de att alla försäkringar ingår, och att det inte ens fanns något extra att köpa till.

jaha... där ser man. Jag har gjort likadant, men det jag ser saknas är självriskeliminering. Det brukar väl erbjudas vid upphämtning trodde jag?
 

agehall

Medlem
Har ni (eller någon annan) erfarenhet av bilhyra med Avis i USA? Vilka ytterligare försäkringar kommer man att erbjudas vid upphämtning och vilka ska man ens överväga att teckna?
Du kan bli erbjuden nästan vadsomhelst. Det du måste se till att du har är ALI/SLI. Det är den som hindrar att du blir stämd på mångmiljonbelopp om något händer. De flesta föredrar att även ha LDW för att slippa ersätta en hel bil ifall olyckan är framme. Det skulle dock troligen inte försätta dig i personlig konkurs.

Allt därutöver är frivilligt och du kan givetvis ha försäkringarna på andra sätt än att teckna dem via Avis.
 
Självrisken är 0kr, men de kommer säkert att försöka pracka på dig Car Rental Roadside Assistance | Avis Rent a Car
brukar du glömma att tanka eller tappa nycklarna kan det vara bra att ha, annars inte.

Jag brukar ta roadside assistance just om något skulle hända efter vägen t.ex. punka (reservhjul ligger väl aldrig i hyrbilar?) , kör på ett djur eller något. Just för att jag då förmodligen skulle stå väldigt frågande om hur jag skulle lösa det. Blir jag själv betalningsskyldig för allt eller skickar man kvitton till hyrbilsbolaget om man valt alla andra försäkringar ?

Vi säger att man är på roadtrip och har ställen man vill åka till. Med roadside assistance antar jag då om problem uppstår får man hjälp att ta hand om bilen samt få en ny och kan köra vidare så fort som möjligt ?

Har hittills klarat mig rätt bra. Råkade ut för en hit-and-run på ett hotells parkeringsplats, tack vare självriskelimineringen slapp jag betala ca 600$ eftersom den skylldige inte gick att hitta, hade polisrapport.
 

Trafalgar

Medlem
Ska hyra bil på ORD i september och har jämfört Hertz, Avis, Budget och Sixt via SAS eurobonussida.

Hertz är klart dyrast och Sixt billigast. Någon som har erfarenheter av de olika bolagens kvalitet?
 

ARN-MIA

Medlem
Ska hyra bil på ORD i september och har jämfört Hertz, Avis, Budget och Sixt via SAS eurobonussida.

Hertz är klart dyrast och Sixt billigast. Någon som har erfarenheter av de olika bolagens kvalitet?
Jag har hyrt 50+ på både Avis och Hertz i Usa och de är identiska i mina ögon förutom att Avis har att extra förare ingår med EB Guld och uppåt. Sixt har jag börjat använda de senaste åren och de har exklusivare bilar och lite mer personligt. Nackdelen med Sixt är ibland att de har sämre lägen än Avis och Hertz därav valet av de andra två. Jag föredrar Sixt och har även utan deras Platinum medlemskap mottagit fina uppgraderingar.
 
Toppen