Palazzi
Medlem
Frankrike och Italien kommer givetvis inte låta sina flygbolag falla i efterspelet av detta. I Frankrike tror jag inte ens det fanns på tapeten (så protektionistiska och nationellt stolta som de är) men de få chanser/risker som det fanns i Italien är nog borta nu.
De skulle inte kunna låta Alitalia falla i efterspelet av detta, när man redan hade en opinion emot sig. Kommer ses som stragegiskt viktigt för den nationella sammanhållningen, och inte heller kan man nog räkna med att de kommersiella aktörerna kommer prioritera Italien som första land att återetablera i. Hotell och turism kommer vara skakat länge och frågan är om turister kommer ha något att besöka även om flyg finns.
Däremot måste ju postgång och annat skötas....
Säkert kommer EU också frångå praxis och godkänna detta (som såklart ger Alitalia favör gentemot andra aktörer) iom den situation som nu råder. Det beräknade priset för återköp är ju också förmånligt (om man kan säga så om något som kommer bringa årligt underskott) och en droppe i havet för det räddningspaket om 260 miljarder man utlovat (detta skulle vara ca. 5 av dessa). Stort signalvärde och en relativt låg summa.
Italienarna något mer ödmjuka än vanligt i den stund, så ska man förhandla om löner och villkor är nog tiden nu.
Däremot kommer det såklart bli motsättningar även här. De regioner som drabbats allra hårdast (Bergamo och Brescia, som tillsammans står för hälften av alla dödsfall) betjänas knappt alls Alitalia. Inte heller särskilt mycket av snabbtåg som också kommer få ett stöd.
Dessa städer kommer nog känna att de skattepengar man bidrar med går till att rädda allt utom sigsjälva.
Vi får hoppas att man, för en gångs skulle, klarar av att se Italien som en nationalstat och inte en massa autonoma regioner. Ingen behöver dessa motsättningar just nu.
När det gäller Europeiska flygbolag rent allmännt så spelar väl inte konkurser så mycket roll förutom för ägarna i detta skede. Folk är ju redan arbetsfriade utan/ med reducerad lön och så länge resandeunderlaget finns så kommer ju nya flygbolag bildas.
Risken är väl dock att många passar på att därmed "göra rätt från början" och arbeta efter en mer ekonomsikt gynnsamm lågkostnadsmodell...
De skulle inte kunna låta Alitalia falla i efterspelet av detta, när man redan hade en opinion emot sig. Kommer ses som stragegiskt viktigt för den nationella sammanhållningen, och inte heller kan man nog räkna med att de kommersiella aktörerna kommer prioritera Italien som första land att återetablera i. Hotell och turism kommer vara skakat länge och frågan är om turister kommer ha något att besöka även om flyg finns.
Däremot måste ju postgång och annat skötas....
Säkert kommer EU också frångå praxis och godkänna detta (som såklart ger Alitalia favör gentemot andra aktörer) iom den situation som nu råder. Det beräknade priset för återköp är ju också förmånligt (om man kan säga så om något som kommer bringa årligt underskott) och en droppe i havet för det räddningspaket om 260 miljarder man utlovat (detta skulle vara ca. 5 av dessa). Stort signalvärde och en relativt låg summa.
Italienarna något mer ödmjuka än vanligt i den stund, så ska man förhandla om löner och villkor är nog tiden nu.
Däremot kommer det såklart bli motsättningar även här. De regioner som drabbats allra hårdast (Bergamo och Brescia, som tillsammans står för hälften av alla dödsfall) betjänas knappt alls Alitalia. Inte heller särskilt mycket av snabbtåg som också kommer få ett stöd.
Dessa städer kommer nog känna att de skattepengar man bidrar med går till att rädda allt utom sigsjälva.
Vi får hoppas att man, för en gångs skulle, klarar av att se Italien som en nationalstat och inte en massa autonoma regioner. Ingen behöver dessa motsättningar just nu.
När det gäller Europeiska flygbolag rent allmännt så spelar väl inte konkurser så mycket roll förutom för ägarna i detta skede. Folk är ju redan arbetsfriade utan/ med reducerad lön och så länge resandeunderlaget finns så kommer ju nya flygbolag bildas.
Risken är väl dock att många passar på att därmed "göra rätt från början" och arbeta efter en mer ekonomsikt gynnsamm lågkostnadsmodell...