Senaste nytt

Aktuella alternativ till SAS guldlounge (CPH)

IT-snubben

Medlem
Jag och fru IT-snubben flyger till Malaga den 17 sept och kommer, pga inställda flyg av SAS och ombokningar, att behöva spendera drygt 5 timmar på Kastrup.

Ursprunglig resa innehöll bara en kort mellanlandning på Arlanda med efterföljande direktflyg till Malaga. Lämpligt med tanke på den förväntat låga lounge-upplevelsen som för tillfället ändå skulle erhållts på Arlanda.

Nu blir det som sagt routing via CPH istället och en (halv)lång eftermiddag där och även om SAS lounge enligt uppgift kommer att vara öppen så lockar den ju inte enormt mycket (mht rapporter om loungen på Arlanda).

Därför efterfrågar jag tips på alternativ, på Kastrup, som fungerar nu i Corona-tider. Behöver inte vara lounge om annat är mera värt.

Input:
- Flyger i SAS Go
- Eurobonus Guld
- Varm mat ett plus
- Alkohol inte nödvändigt, men ett glas vin, till frun, är trevligt. Alkoholfritt till mig. Jag kör bil senare.
- Inget Priority Pass
- ett Eurocard Corporate resp ett Amex Green. Bägge är dock tjänstekort och får inte debiteras i privat syfte (men de kan kanske ge access någonstans och betala med annat kort?)
 

lucasd

Medlem
Jag och fru IT-snubben flyger till Malaga den 17 sept och kommer, pga inställda flyg av SAS och ombokningar, att behöva spendera drygt 5 timmar på Kastrup.

Ursprunglig resa innehöll bara en kort mellanlandning på Arlanda med efterföljande direktflyg till Malaga. Lämpligt med tanke på den förväntat låga lounge-upplevelsen som för tillfället ändå skulle erhållts på Arlanda.

Nu blir det som sagt routing via CPH istället och en (halv)lång eftermiddag där och även om SAS lounge enligt uppgift kommer att vara öppen så lockar den ju inte enormt mycket (mht rapporter om loungen på Arlanda).

Därför efterfrågar jag tips på alternativ, på Kastrup, som fungerar nu i Corona-tider. Behöver inte vara lounge om annat är mera värt.

Input:
- Flyger i SAS Go
- Eurobonus Guld
- Varm mat ett plus
- Alkohol inte nödvändigt, men ett glas vin, till frun, är trevligt. Alkoholfritt till mig. Jag kör bil senare.
- Inget Priority Pass
- ett Eurocard Corporate resp ett Amex Green. Bägge är dock tjänstekort och får inte debiteras i privat syfte (men de kan kanske ge access någonstans och betala med annat kort?)
Du kommer endast in i SAS Loungen utan kostnad. Men det är ju oftast möjligt att köpa in sig i andra lounger. Buffé är det nog ont om i dessa tider. Varm mat är det vanligtvis ännu ondare om. Loungerna på Kastrup lämnar mycket att önska.

Om ni landar på tid, och har fem timmar skulle jag lämna flygplatsen och försöka ta mig in till stan för en bit mat och sedan åka tillbaka. Tar ca 20 min med metron till Kongens Nytorv. Kastrup är en smidig flygplats! Om det inte är köer borde ni kunna vara inne där en timme efter att ni landat. Säkerhetskontrollen går ganska snabbt också. När ni åker borde även SAS Fast Track ha öppnat igen, har för mig att den skulle öppna den 14 september.

Annars ligger Eventyr Lounge i non-Schengen-området. Kostar 250dkk/person att gå in där. Tror det är bästa möjligheten för att hitta något roligare än i de andra loungerna. Om inget ändras kommer ni att hamna non-Schengen när ni ankommer till Danmark. Eventyr finns innan ni visar passet för att komma till Schengen-området.

Eventyr Lounge | Copenhagen Airport
 
Last edited:

IT-snubben

Medlem
Jo, att SAS-loungen är den enda loungen som inte kostar något (extra) för oss är ju förväntat. Men det hjälper ju föga om utbudet är kaffe och kaka, typ.

Kommer vi in i Eventyr utan speciella medlemskap? Problemet är ju att veta om det är värt 250dkr/pers eller inte, med tanke på corona-åtgärder. Är det någon som varit där den senaste tiden som kan recensera hur utbudet var?

Vi är bekanta med Kastrup och vet att det är en smidig flygplats (i normala fall vill säga, för nu har jag ingen aning om hur det är) och vi har funderat på att ta en tur in till Köpenhamn istället. För vad jag förstår så är gränsen öppen för svenskar igen.
 

lucasd

Medlem
Jo, att SAS-loungen är den enda loungen som inte kostar något (extra) för oss är ju förväntat. Men det hjälper ju föga om utbudet är kaffe och kaka, typ.

Kommer vi in i Eventyr utan speciella medlemskap? Problemet är ju att veta om det är värt 250dkr/pers eller inte, med tanke på corona-åtgärder. Är det någon som varit där den senaste tiden som kan recensera hur utbudet var?

Vi är bekanta med Kastrup och vet att det är en smidig flygplats (i normala fall vill säga, för nu har jag ingen aning om hur det är) och vi har funderat på att ta en tur in till Köpenhamn istället. För vad jag förstår så är gränsen öppen för svenskar igen.
Saker kan säkert ändras till den 17 september, men jag tänker att det borde vara möjligt att ni går in och kollar innan ni betalar? Eller frågar personalen om utbudet på plats. Borde även gå att maila dem innan, om ni vill bestämma er tidigare. Kontaktuppgifter finns på länken jag postade tidigare.

Det ska inte vara några problem att köpa tillgång på plats utan något medlemsskap. Det går att göra i de allra flesta lounger. På hemsidan står det att man kan boka plats om man önskar, men det lär inte heller behövas nu när det är så få flighter som går jämfört med en vanlig dag. Självklart går det att göra ändå.

Som jag också förstår det är Danmark öppet för turister från Sverige. I början krävdes väl övernattning, men nu är det borta. Oavsett så ska ni resa vidare - vilket gör att ni kommer till Schengen-området - vilket i sin tur gör att ni kan lämna flygplatsen som innan Covid-19.

Kastrup är fortfarande en smidig flygplats. Alla passagerare som ankommer med flyg från annat land slussas till passkontrollen - antingen genom att flyget parkerar på en non-Schengen-gate eller med buss. Sedan går man genom passkontrollen vid C-fingret, har inte varit med om att det är kö där nu heller. Efter det är flygplatsen så vanlig den kan bli, med undantag för stängda butiker osv. Ingen vidare kontroll görs om man ska lämna flygplatsen. När man ska flyga från Kastrup fungerar det som innan Covid-19. Säkerhetskontroll som har gått smidigt när jag varit där. Visar inget pass om man ska inom Schengen, visar pass om man ska åka till ett non-Schengen-land. :)

Är ju även munskyddskrav på flygplatsen och i kollektivtrafiken.
 

johannesa

Medlem
Jag var inne i Eventyr-loungen igår. Det fanns en väldigt liten buffé med bröd, skinka, en sorts ost, lite pastasallad och hummus. Lite samma stil som i Aurora-loungen i T2 på Arlanda men väldigt lite upplagt i taget, förmodligen för att hålla det fräschare. Dessutom fanns det en biff stroganoff med ris. Man är tvungen att ta på sig engångshandskar i plast när man plockar från buffén. Dessutom finns rött och vitt vin (serverat ur en automat), och diverse sprit.
Sammanfattningsvis helt okej utbud men inget jag skulle betala 250DKK för. Kastrup ligger ju så nära stan så har du några timmar finns det betydligt roligare alternativ.
 

MrRob

Medlem
Vi besökte tre lounger på Kastrup igår:

Eventyr: När vi kom (11 30-tiden) var det två andra par i loungen och ena lämnade snart så vi var totalt fem personer i loungen. Öl, vin, sprit, läsk och kaffe precis som innan Covid 19. Det serverades Chili sin carne (köttfri..) och svampsoppa samt två-tre sorters bröd med diverse tillbehör som ost, skinka, salami, lite grönt samt färskost, hummua och någon pepparrotsröra. Två-tre sorters kakor om man ville ja något sött.

Carlsberg: Ett tjugotal personer i loungen (runt 13-snåret). Det vanliga utbudet av öl och läsk men såg bara en sorts vin, en sorts starksprit och en likör. Det serverades kallskuret kalkonbröst med potatissallad eller couscous. Fanns även ett par sorters bröd, lite tärnad ost, två sorters pålägg, ägghalvor och någon sorts currysill. Föredrog allting i Eventyr framför Carlsbergs utbud. Hade jag varit öldrickare kanske Carlsberg hade funkat.

Aspire: Knappt ett tiotal personer vid 14-tiden. Halva loungen var stängd men den är fortfarande nästan dubbelt så stor som Carlsberg Bättre utbud av vin och sprit men något sämre på öl än Carlsberg. Något "mysigare" än Carlsberg som är lite stelt inredd. Det enda varma de hade var purjolökssoppa (förvisso ganska god) men annars var det ett skapligt utbud av bröd, ost och kallskuret som gällde.

Eventyr var klart trevligast igår. Men utan PP hade jag inte betalat 250 DKK för att komma in, förutsatt att man inte vill bälga i sig alkohol för då tjänar man snabbt in det.
 
Toppen