Senaste nytt

Air Dolomiti Munchen-Kastrup ?

ulagun

Medlem
Håller på att boka flyg LIS-CPH Lufthansagruppen mitten av oktober.
Med lämplig anslutning tidsmässigt ser jag att sträckan MUC-CPH utförs av Air Dolomiti med Embraer 195, ett plan jag f.ö gillar.
Lätt konfunderad undrar varför denna flight utförs med italienskt bolag.
Någon som vet varför och framför allt hur är deras business service i dessa tider jämfört med vårt favoritalternativ Swiss ?
 

mha321

Medlem
Min erfarenhet är att deras business är ungefär som Lufthansa. Jag håller den snäppet under Swiss men den är bra.

Eh edit: ska tillägga att detta är under normala tider. Vet inte hur det skiljer sig ju under covid tider.

Däremot får man hålla koll på flight nummer och liknande om poäng är viktigt. De själva är inte med i star alliance. Lufthansa har både wet lease från dem (ger poäng) och code share (ger inte poäng). Kan finnas fler varianter - överlag är det inte alltid lätt att lista ut i förväg om man får poäng eller inte :)
 

AABack2ARN

Medlem
Jag antar att det är LH2442 du avser som vissa dagar verkar utföras av Air Dolomoti. Då skall det vara wet lease och ska ge poäng som om det vore en vanlig Lufthansa-flight och servicen borde motsvara vad Lufthansa levererar på deras egna flighter. Sedan vet man ju inte vad som händer i dessa tider.
Lufthansa använder Air Dolomiti en del då de antingen har brist på egna plan eller har behov av plan i en mer lämplig storlek.
 
Toppen