Senaste nytt

Aegean Miles&Bonus Gold

intuition

Medlem
Tack för lite olika tips!
Här är en rapport om hur det blev:

Först, jag hade satt mig i en knepig sits med mitt Aegean kort då jag har rest väldigt lite senaste året och hade egentligen tänkt låta Guld-statusen förfalla. Om och när jag började flyga Star Alliance igen så var planen att då istället satsa på Eurobonus, med tillhörande kreditkort.
Nu, med bara 3,5 månader kvar på medlemsåret ångrade jag mig. Fast då satt jag med bara med 4 inrikes SAS-flygningar på A3-kontot, totalt 2400p. Så plötsligt behövde jag antingen 9600p plus 4 A3-segment eller 21600p - boka och resa inom 3 månader. Dessutom med kravet hemifrån att inte vara borta någon längre tid och med kravet från jobbet att inte ta ut mer semester. Så helst allt i ett svep en enda dag eller möjligtvis med bortavaro lördag natt.

Först snöade jag in på att flyga de 4 A3-segmenten i business för att maximera poängen och hittade att bäst priser erbjöds från Tyskland. HAM-ATH-SKG för ca 7000kr var det bästa jag hittade och tillsammans med en positioneringsflight från Köpenhamn skulle jag få ihop både poäng och segment. Iallafall nästan. De sista ca 594 poängen skulle jag enkelt fixa med en inrikes SAS eller t.o.m. köpa. Men det var svårt att hitta datum med billiga SAS-biljetter och kostnaden började närma sig 10kkr.

Sedan började jag kolla att flyga SAS plus till ATH, därifrån köra 4 snabba jo-jo segment ATH-SKG (alternativt KIT, MJT och andra näraliggande öar) och sedan hem igen med SAS.
Jag fick ihop det över en helg, men det skulle bli en mycket kort natt och med risk att missa returen till CPH.

Till sist gav jag upp idén att få allt i ett svep och kollade bara efter att få 4 A3-segment med kort flygtid och lågt pris och skjöt upp att lösa resten av poängen till senare. Då hittade jag CPH-ATH-SKG för omkring 1500kr där jag kunde åka efter jobbet en vardag och komma tillbaka till jobbet strax innan lunch dagen efter. Tyvärr inte i uppgraderingsbara klasser, men man kan inte få allt.

Det gav segmenten men bara ca 2800p, så nästan 7000p kvar att boka. SAS plus, men vart? Från CPH är allt så förtvivlat dyrt! Efter en hel del meckande hittar jag billiga plus-biljetter från Stockholm till Grekland. Ska precis starta en tredje bokning för att komma från Skåne till Stockholm när jag får för mig att försöka kombinera det till en biljett. Hittar då en rolig förbindelse CPH-ARN-SKG-ARN-(layover)-CPH, dvs noll nätter på resmålet, men en övernattning i Stockholm. SAS hemsida vill naturligtvis inte låta mig boka den, men efter idoga försök får jag den bokad och bekräftad av en online-resebyrå. 3900kr och drygt 7700p.

under omständigheterna är jag relativt nöjd med lösningen. Nu återstår bara att "sälja in" min frånvaro hemifrån under 2 nätter i oktober.
 

igelkotten

Medlem
Kampanj på award miles, upp till 40% extra vid köp av award miles.
 

Attachments

  • 1268234A-54A1-4072-990D-B8E43D2BD1D2.png
    1268234A-54A1-4072-990D-B8E43D2BD1D2.png
    136,7 KB · Visningar: 479

Nomaden

Ny medlem
Efter 5 år med A3 Gold - där denna och andra trådar varit väldigt hjälpsamma främst i början - har jag nu hoppat på tåget att gå över till EBG istället med hjälp av SAS Amex Elite och Mastercard Premium. Reser frekvent både lång och short och borde inte vara svårt att nå guld.

Kostnaden blir rätt hög med kreditkorten. Men har idag ett SHB Platinum som kostar 2400 om året, då ingår Priority Pass. Lite surt att inte få lounge om jag åker ekonomi med nåt bolag som inte är Star Alliance, men Priority Pass lounger är oftast en plåga ändå.

- Fast Track på Arlanda är ett av de största dragplåstren. Med A3 har det varit 50/50.
- Poäng på inköp via SAS-korten bra mycket mer attraktivt än SHBs dito.
- EBs system för uppgraderingar, bonusresor osv är bra mycket mer sofistikerat och trevligare än A3.
- 2-4-1
- Att det finns en poängshop är rätt trevligt
- Flyger mest SAS, känns helt enkelt bättre att tillhöra deras erbjudande

Nackdelar? Några tusingar mer om året. Intjäning osv spelar nog inte så stor roll för min del då jag når Guld på båda med dessa förutsättningar ganska enkelt.

Nåt jag missar? :rolleyes:
 

palmen

Moderator
Efter 5 år med A3 Gold - där denna och andra trådar varit väldigt hjälpsamma främst i början - har jag nu hoppat på tåget att gå över till EBG istället med hjälp av SAS Amex Elite och Mastercard Premium. Reser frekvent både lång och short och borde inte vara svårt att nå guld.

Kostnaden blir rätt hög med kreditkorten. Men har idag ett SHB Platinum som kostar 2400 om året, då ingår Priority Pass. Lite surt att inte få lounge om jag åker ekonomi med nåt bolag som inte är Star Alliance, men Priority Pass lounger är oftast en plåga ändå.

- Fast Track på Arlanda är ett av de största dragplåstren. Med A3 har det varit 50/50.
- Poäng på inköp via SAS-korten bra mycket mer attraktivt än SHBs dito.
- EBs system för uppgraderingar, bonusresor osv är bra mycket mer sofistikerat och trevligare än A3.
- 2-4-1
- Att det finns en poängshop är rätt trevligt
- Flyger mest SAS, känns helt enkelt bättre att tillhöra deras erbjudande

Nackdelar? Några tusingar mer om året. Intjäning osv spelar nog inte så stor roll för min del då jag når Guld på båda med dessa förutsättningar ganska enkelt.

Nåt jag missar? :rolleyes:
Har blivit rätt stora förändringar med SAS och Eurobonus idag, det kan vara värt att läsa i den tråd jag länkade ovan.
Reser du mest i Go Light eller GO så kan det vara så att Eurobonus är det absolut sämsta programmet att samla poäng till med de nya ändringarna. Reser du plus eller Business har det inte skett någon förändring.
 

NyfikenGrau

Medlem
Möjligen kan man vara "Aegean-optimist" på kort sikt @palmen , men jag skulle inte våga sätta något alls på att poängnivåerna för SAS-resor hos Miles&Bonus är lika bra ens om ett år. Aegean gör ju också åtstramningar regelbundet, poängen för just SAS-resor har av någon konstig anledning varit förskonad hittills men Aegean kan ju inte blunda hur länge som helst för detta.
 
Toppen