Senaste nytt

Accor Guld via aktieköp - är det värt det?

Jag vet att det finns en tråd om detta, men den är lång och mestadels väldigt gammal, och programmen har gjorts om sedan dess. Hoppas det accepteras att jag därför skapar en ny tråd.

Bakgrund: Jag reser endast privat och har bott inom olika kedjor (och icke-kedjor), och har därför aldrig uppnått någon hög status i något program. Om några veckor kommer jag dock att åka till Hong Kong/Macao, och där bo på tre Accor-hotell (Novotel, Sofitel, Pullman). Rummen som är bokade är bland de billigare på respektive hotell. Jag kommer bli Le Club Silver på den här resan, men först EFTER sista incheckningen, och jag har inte några andra resor där det finns Accor-hotell planerade under 2017 eller 2018.

Jag funderar på att nyttja möjligheten att köpa 50 Accor-aktier, och därmed få ett Le Club Guld-kort via deras Shareholder's Club, för att alltså vara guld innan jag åker. Guldet räcker, vad jag förstår, i ett år, vilket jag antar innebär endast till utgången av 2018. Min fråga till er är helt enkelt: Tycker ni att det är värt det för ett guld som endast utnyttjas under en enda resa?

Den förmån som väl verkar mest intressant är rumsuppgradering, men jag vet inte hur sannolikt det är att en sådan inträffar, och i så fall hur högt man kan vänta sig att komma? Sen ska man få "VIP Treatment", men vad det innebär är ett mysterium för mig...

Ni som har gjort detta: Hur komplicerat är det att ansöka? Räcker det att skicka in skärmdumpar från t.ex. Avanza som bevis på innehavet? Och hur lång tid kan det dröja innan uppgraderingen går igenom? Som jag förstår det bör jag kunna sälja innehavet omedelbart när jag har fått guldkortet, stämmer det?

Huruvida Accor är en bra aktie att köpa och sitta på ett par veckor, har jag inte riktigt tagit ställning till ännu, men för frågorna ovan kan ni förutsätta att den är neutral mot andra investeringar.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

taxvalp

Medlem
Efter några år som platinum och Accor-boende på fyra kontinenter så känns Accor Le Club som det mest oförutsägbara lojalitetsprogrammet, Hilton är betydligt mer konsekventa i behandlingen av stamgäster.

Däremot har den bästa servicen för stamgäster (som vanligt) varit i just Asien så just för en resa dit skulle jag rekommendera att du satsar på guld. Andra påstår att det räcker med bara en aktie så investeringen behöver ej vara enorm. Om du inte redan har betalat ditt boende kan Accor Plus också vara ett alternativ, det kostar en slant men man får gratisnätter och det kan löna sig med lite smartness.
 
Tack, jag ska titta på Accor Plus (vilken snårskog av program de har, Le Club, Accor Plus, Ibis Busines...). Som jag förstår det så är det möjligt att köpa medlemskap ifrån vissa asiatiska länder (t.ex. Singapore) även om man inte är boende där?
 

Palazzi

Medlem
Tycker inte att servicen eller säkerhet att få utlovad uppgradering varit konsekvent i Accors program.
Däremot gillar jag deras hotell på de orter jag besöker, så jag bor där ändå.

Största fördelen jag ser med Guld/Platinum är att man tjänar fler poäng. Med tanke på att man kan växla in poängen till euro att spendera vid nästa köp så har jag tyckt att det funnits ett värde.

Blir du ändå Silver nu vet jag dock inte hur stor den procentuella vinsten är för guld, när det gäller poängintjäning.
 
Om man nu ska bo på ett Accor-hotell så är svaret på frågan ja, det är värt det. Eftersom det inte kostar något mer än courtaget och eventuell kursrisk. Det kan ju hända att kursen går upp, och att man då de facto tjänar på affären, likväl som att kursen går ner och det då innebär en förlust. Inträffar det senare har man förhoppningsvis vägt upp det genom nyttjande av förmånerna istället.
 
Jag äger inga aktier i Accor och har inte för avsikt att göra det heller. Jag har däremot Guld på Accor (har haft det i två år) och når troligtvis Platinum detta året.

Jag reser mycket i Asien. Jag har fått rumsuppgradering i runt 75% av fallen sedan jag fick guld. Emellanåt även med lounge access (1 av 3). Novotel Hongkong Citygate och Novotel Taipei är generösast. Där har jag 100% uppgradering. Novotel Century i Hongkong har varit snålast med uppgradering (10%).

VIP treatment brukar innebära att jag får ett fat med diverse frukt, ett fat med olika typer av kakor och en flaska med bubbelvatten. Och det personliga välkomstbrevet. Ibland har det inneburit fri minibar.

Trevliga förmåner att få, men om det är värt att köpa aktier för att få dem kan jag inte avgöra. Jag hade nog inte gjort det, men det beror nog på att jag är för bekväm för att mecka med sådant. :oops:
 

Erik M

Medlem
Jag är Guld genom aktieköp. Jag har gillat bemötandet, även om jag inte alltid fått uppgradering.
Nu när jag bokade ett rum i Auckland till i September och sedan hörde av mig med ett ganska gnälligt mail om att jag hittat bättre pris på annan sajt, så gav de mig en (garanterad) uppgradering för att jag är Guld.

Det lägre priset jag hittat visade sig för övrigt vara en bugg i sajten eller användaren (undertecknad), och jag är inte helt säker, men jag tror faktiskt Accor hade rätt i detta fall.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Lite uppföljning: Jag köpte 50 aktier Accor (i en ISK hos Avanza). Det kostade knappt 19000 kr, plus ca 100 kr i courtage och stämpelskatt. Sedan anmälde jag mig till Accors Shareholder's Club på deras hemsida. Inom några ögonblick kom en mailbekräftelse, som sa att jag skulle få mitt guldkort inom tre veckor från att Accor fått bevis på innehavet.

Avanza ägarregistrerar inte utländska aktier, så jag stod inte med i Accors aktiebok. De är alltså "bearer shares" enligt Accors beskrivning, aktier registrerade hos något finansinstitut för en kunds räkning. Jag testade att göra det enklaste möjliga, att helt enkelt svara på mailet med en skärmdump av mitt kontoinnehav hos Avanza (där texten är på svenska, men det ganska tydligt framgår att jag bl.a. har 50 Accor-aktier), samt mitt (sedan tidigare befintliga) Le Club-kontonummer.

Jag fick aldrig några svar på mitt mail, men idag (ca 2 veckor senare) när jag kollade Accor-appen så har jag plötsligt guldstatus, giltigt till 2018-12-31. Mycket trevligt :)

Till dags dato har jag haft en värdeminskning på aktierna på ca 400 kr, men i teorin hade jag kunnat sälja dem direkt efter jag tagit skärmdumpen, då hade det bara kostat courtaget och stämpelskatten. Men jag tror jag håller i aktierna ett tag, ser vart det leder... dessutom känner jag ett visst moraliskt behov av att faktiskt vara aktieägare under tiden jag nyttjar förmånerna därav...
 
Toppen