Senaste nytt

24/48 timmar i en stad i världen, vilken hade ni valt?

mha321

Medlem
Vet att det blir ett flyg till men, vill slå ett slag för Quebec City. Väldigt vacker och trevlig stad. Var min favorit (inkl Ottawa) när jag bilade runt i Ontario och Quebec sommaren 2019.
För att spåra ur lite off topic, vad får dig att säga Ottawa? Jag har varit där rätt många gånger de senate 10 åren och har alltid tyckt den varit lite halvtrist. Men antingen har jag kanske varit där för många gånger, eller också är det något jag missat? :)
 

ulagun

Medlem
Jag rekommenderar dock ingen att göra MR till Kanada. Blev satt i två timmar i secondary för att en officer tyckte det var väldigt skumt svar när jag sa "I liked to try KLMs new business class on the Dreamliner and earn Flying Blue Gold status" i första kontrollen
Har full förståelse att han ansåg svaret vara skumt. Gör väl varenda vettig människa utom vi här på BC.
Har lärt mig den hårda vägen att aldrig ens nämna för släkt/vänner när vi bokat i deras värld helt vansinniga resor.
 
Last edited:

fred80

Medlem
Har du någon hobby /intresseområde?
Jag som tycker om kött blev väldigt nöjd med Buenos Airers
Lufthansa flyger dit med B747-8 och då finns ju möjligheten till F
Enjoy

Intresseområdet är mat och dryck , så Buenos Aiers åker upp på listan på ställen som man måste kolla närmre på.
 

bstark

Medlem
Många bra tips du fått redan, mellan Vancouver och Toronto skulle jag valt Vancouver. Har inte varit i Montreal så det kan jag inte uttala mig om.
Tokyo är naturligtvis ett utmärkt val även om jag personligen tycker det är lite väl långt, beror nog på hur känslig man är för jetlag.

I närområdet tycker jag det bästa tipset du fått är Istanbul, Kapstaden låter som ett annat bra tips även om jag inte varit där själv ännu.
 

Doctor-X

Medlem
För att spåra ur lite off topic, vad får dig att säga Ottawa? Jag har varit där rätt många gånger de senate 10 åren och har alltid tyckt den varit lite halvtrist. Men antingen har jag kanske varit där för många gånger, eller också är det något jag missat? :)

Var bara i Ottawa i 36h (dock under sommaren) men höjdpunkterna som imponerade på mig:
- De parlamentariska byggnaderna, när jag var där körde de en ljusshow/3D-show som var iaf 30min lång om Kanadas historia som var riktigt bra.
- Biblioteket som ligger på baksidan av parlamentet - fantastiskt vackert
- I anslutning ligger en park, Major Hill? gillar man som jag arkitekturen så var det mysigt att gå runt där och äta en glass.
- National Gallery of Canada
- Käkade riktigt bra Ramen på Sansotei Ramen
- Tog några öl i ByWard Market, inget jättespeciellt bara väldigt avslappnat och skön stämning.
 

plover

Medlem
Kan bara hålla med @Senator - Kapstaden blir kanon, och förvånansvärt liten och vänlig flygplats. Fick lite Brommafeeling som det var förr alltså - lite slitet, färg som flagnar och massor av trevlig personal som hälsar dig välkommen.
LH nattflyg fr FRA rekommenderas. :)
 

jerixon

Medlem
Kapstaden magiskt men med direktflyg så måste jag säga Tokyo eller New York Long Haul.
Men jag nöjer mig gärna med London.
Saknat det som fan och älskar staden!
 

raphaelmak

Medlem
Intressant att flera av er nämner Hongkong! Jag skulle välja
- New York - jag har aldrig varit där och jag vet inte varför.
- Kapstaden - för skön för att missa.
- Nairobi och Accra är några städer i Africa jag skulle vilja till för en snabbt resa, om möjligt.
- Om Kaukasusländerna räknas som Asien skulle jag också nämna Baku, kanske också Tbilisi om inte jag vill gå på en längre resa över Georgien.
- Jakarta
- Delhi
- Buenos Aires, Rio de Janeiro m.fl. i Sydamerika.
- Vet inte om det är en bra idé att besöka Toronto eller Vancouver på 48 timmar eller mindre, men Toronto är något jag väl vill försöka.

Städer där jag har redan varit på 48 timmar eller mindre -
- Singapore - övernattning när jag åkte HKG-SIN-CPH med Singapore Airlines. Använde en stopover-rabatt där man kan få en rabatterad bak-kut-teh (min favoritmat i Singapore) med SQ-bordningskort.
- Bangkok - en gång, för ett snabbt möte. Men det känns lite fusk att nämnas här för att det var under ett längre besök till Hongkong (när jag har redan flyttat till Sverige).

Jag hade också ett besök till Hongkong 2018 (det var inte långt efter min flytt från Hongkong till Sverige 2017) där jag stannade i 50 timmar (anlände med SK963 kl.07.10, lämnade med SK964 kl.09.10 två dagar senare) för att träffa familj och vänner, samt att smaka mat jag missade.
 
Last edited:
Toppen