Senaste nytt

1h transfer i Frankfurt (GOT-FRA-MCO, ekonomi ingen status)?

GOTBound

Medlem
Jag fick häromdagen ett mail från LH att vårt flyg från GOT-FRA var senarelagt vilket innebär att vi nu har 1h connection @FRA innan vi flyger vidare mot MCO. Flygen är ekonomi och vi har ingen status hos LH/*A.

Med 99% sannolikhet landar vid en bussgate och jag minns rätt anländer vi i så fall till A-piren. Z-piren är ju nära men vi skall ju formellt lämna Schengen etc. innan vi nå avgångsgaten för flyget till MCO.
Jag tvivlar inte på att LH löser att flyga oss till MCO med annan routing om vi missar vår connection men med två GF meals bokade så är det inte helt optimalt men inte en stopper då vi ändå kommer ha med egen "special meal" till yngsta sonen eftersom GF meal sällan faller honom i smaken.

LH skriver att jag inom 14 dagar kan kontakta dem; "If you need to rebook, please contact us within the next 14 days and we will inform you about possible alternatives." Det alternativ som jag tror LH kommer föreslå är morgonflighten från GOT till FRA vilket ger oss 3h 10 min connection. Vi har PP genom våra AEMX Plat. så vi kan spendera tid i PP loungen på FRA (landside).

Frågan lyder, chansa på 1h connection eller försöka boka om till morgonflyget och få 3h på FRA. Tilläggas skall att jag inte gillar PP loungen på FRA, då den är omständligt placerat landside så långt bort man kan komma i Terminal 1 ;).

EK
 

fcx

Medlem
60 minuter i Frankfurt kan vara stressigt när man ska ansluta till longhaul som ensamflygare. Har man hela familjen med sig så kan det nog vara värt att ha lite mer tid på sig, speciellt om man har tänkt sig att ha med bagage.
 

palmen

Moderator
Jag fick häromdagen ett mail från LH att vårt flyg från GOT-FRA var senarelagt vilket innebär att vi nu har 1h connection @FRA innan vi flyger vidare mot MCO. Flygen är ekonomi och vi har ingen status hos LH/*A.

Med 99% sannolikhet landar vid en bussgate och jag minns rätt anländer vi i så fall till A-piren. Z-piren är ju nära men vi skall ju formellt lämna Schengen etc. innan vi nå avgångsgaten för flyget till MCO.
Jag tvivlar inte på att LH löser att flyga oss till MCO med annan routing om vi missar vår connection men med två GF meals bokade så är det inte helt optimalt men inte en stopper då vi ändå kommer ha med egen "special meal" till yngsta sonen eftersom GF meal sällan faller honom i smaken.

LH skriver att jag inom 14 dagar kan kontakta dem; "If you need to rebook, please contact us within the next 14 days and we will inform you about possible alternatives." Det alternativ som jag tror LH kommer föreslå är morgonflighten från GOT till FRA vilket ger oss 3h 10 min connection. Vi har PP genom våra AEMX Plat. så vi kan spendera tid i PP loungen på FRA (landside).

Frågan lyder, chansa på 1h connection eller försöka boka om till morgonflyget och få 3h på FRA. Tilläggas skall att jag inte gillar PP loungen på FRA, då den är omständligt placerat landside så långt bort man kan komma i Terminal 1 ;).

EK
MCT är 45 minuter (eller 60 minuter) så ni lär inte bli ombokade. Även om Frankfurt är stort tar det sällan mer än 30 minuter att byta om man nu inte ska till B-gate eller något liknande. Lufthansa till Lufthansa lär inte vara några problem.
 

Fredrik

Medlem
Är det bussgate brukar jag anlända till B-piren.

Var det bara jag, eller du, skulle jag bara oroa mig för att planet från Göteborg skulle bli försenat. Med familj skulle jag åtminstone försöka boka om till morgonflyget. Det kan vara långt att ta sig från B till änden av Z och bytet kommer förstöra stämningen i familjen en stund om så bara en av de inblandade inte fullt ut köper (rimlig) brådska och avstånd.
 

GOTBound

Medlem
Ni kommer in i Lufthansa business lounge med Amex Platinum.

Vi är två vuxna (med var sitt AMEX Plat) + två barn så tyvärr kommer vi inte in alla fyra annars hade det varit det absolut bästa alternativet tillsammans med en ev ombokning till den tidiga avgången.

EK
 

GOTBound

Medlem
Uppdatering:
Jag ringde LH för att se vilka alternativ jag har. LH sa precis det @palmen skrev, MCT är 45 min så ingen ombokning är aktuell, istället poängterade det att flyget FRA-MCO var framflyttat så vi skulle ju komma fram tidigare till Orlando ;). Vi har som sagt PP vilket gör att en förlängd väntan på FRA eller för den delen annan transferflygplats blir hanterbar sam att jag inte tvivlar på att LH löser det själva eller via annat *A så att vi kommer fram till MCO om vi missar vår connection på FRA.

Som tur är har barnen byggt upp "short transfer" förmåga genom åren och har sprungit många kilometer på Europas storflygplatser mellan gaterna :D. En sidoeffekt över att de flesta long-haul resorna ofta infaller i perioden mellan novemberlov och påsklov då vädret både i Sverige och Nordeuropa är något instabilt.

EK
 
Toppen