Senaste nytt

Övernattning på CDG (Paris)

rvarttinen

Medlem
Sheraton sitter ihop med en av terminalerna om jag minns rätt, men är inget särskilt. Har hört gott om Pullman som ligger nära tågstationen.
Sheraton ligger landside uppepå Teraminal 2. Bott där en gång, hur smidigt som helst att efter frukost traska bort till gate för vidare färd mot USA (San Francisco den gången) ... till Terminal 1 går det ett litet tåg, men det har jag ingen erfarenhet av.
Hotellet i sig är ett standard Sheraton. Helt ok med andra ord. Vet tyvärr inget om loungen, men för f.d. SPG-medlemmar, numera Marriott Bonvoj, lär det väl finnas några fringisar.

Det finns ett område med flera hotell längre bort (Roissy-en-France). Det går en gratisbuss mellan terminalerna och hotellen i området. Vi bodde där en natt då vår flight till JFK blev inställd och AF bjöd på en hotellnatt med middag och lite annat i kompensation. Kommer tyvärr inte ihåg vilket det var men de flesta märken verkar representerade (Marriott, Accor/Mercure, Best Western, etc. ). Annars verkar det vara en trevlig liten "by" med restauranger, några snabbköp och ett postkontor.
 

pljung

Medlem
Hur funkar det med flygbyte som innebär övernattning på hotell nu under corona. Smidigt att förflytta sig, eller kommer jag inte land-side utan eventuell giltig dokumentation? Tänkte att jag per definition faktiskt reser in i Frankrike...:confused:
 

Senator

Moderator
Hur funkar det med flygbyte som innebär övernattning på hotell nu under corona. Smidigt att förflytta sig, eller kommer jag inte land-side utan eventuell giltig dokumentation? Tänkte att jag per definition faktiskt reser in i Frankrike...:confused:

Du är de facto på fransk mark och då gäller följande:
COVID-19: Can I enter France? - La France en Suède

Det beror lite på vart du kommer ifrån. Exempel inom Europa. Om du lämnar för ett hotell anser du vara UTANFÖR transit.

Arrivals from within the European space
If you are arriving from a country in the European space, you can enter France.

To enter France You must produce a negative RT-PCR biological test result dated less than 72 hours. This obligation does not apply to border area residents.

Curfew is applicable for ALL people on French territory, from 6:00 in the evening to 6.00 in the morning. Any violation of the curfew is subject to a 135 euro fine.

Transiting through France by plane is allowed. You must provide a PCR test only if your final destination require it. If you don’t have a PCR test, you must stay IN the airport during your transit.
 

pljung

Medlem
Du är de facto på fransk mark och då gäller följande:
COVID-19: Can I enter France? - La France en Suède

Det beror lite på vart du kommer ifrån. Exempel inom Europa. Om du lämnar för ett hotell anser du vara UTANFÖR transit.

Arrivals from within the European space
If you are arriving from a country in the European space, you can enter France.

To enter France You must produce a negative RT-PCR biological test result dated less than 72 hours. This obligation does not apply to border area residents.

Curfew is applicable for ALL people on French territory, from 6:00 in the evening to 6.00 in the morning. Any violation of the curfew is subject to a 135 euro fine.

Transiting through France by plane is allowed. You must provide a PCR test only if your final destination require it. If you don’t have a PCR test, you must stay IN the airport during your transit.
Tack för svaret.
Ja tanken är att bo på hotell, men vad finns för hotell air-side på CDG? Får hoppas restriktionerna har lättat tills resan ska göras (augusti-21).
 

Senator

Moderator
Tack för svaret.
Ja tanken är att bo på hotell, men vad finns för hotell air-side på CDG? Får hoppas restriktionerna har lättat tills resan ska göras (augusti-21).

Till min vetskap så finns inga "airside" hotell på CDG. Sen är det omöjligt att svara på scenarion som gäller augusti 2021. Jag tror vi får lära oss att allt kan ändras snabbt. Jag hade bokat en flexibelt hotell som du vill bo på, sen hantera läget när det närmar sig.
 

Berglund

Medlem
Ja tanken är att bo på hotell, men vad finns för hotell air-side på CDG?
Det finns ett hotell/övernattningsställe i terminal 2E.
YOTELAIR Paris Charles de Gaulle Airport | YOTEL

Dock finns det ingen möjlighet att att ta sig till hotellet om du inte har ett boardingkort för terminal 2E. Förut har man, utan problem, kunnat gå in och ut mellan olika terminaler på CDG. Sedan coronasommaren 2020 kan man inte längre gå in genom säkerhetskontrollen till terminaler där man inte har ett avgående flyg ifrån. De vill minska mängden människor, så det är ur ett smittspridningsperspektiv.

Det här får till följd att man inte kan nå Air France finare lounger om man bara flyger inom Europa. Likadant med ovanstående hotell, kan endast nås om man har en long haul resa som avgår från 2E, så tyvärr måste man kolla upp det noga. Vakterna i säkerhetskontrollen köper inga snyfthistorier och inte ens med eskort av Air France egen personal kommer man igenom utan rätt boardingkort!

Edit: @Agö hann posta länken medan jag skrev.
 

pljung

Medlem
Det finns ett hotell/övernattningsställe i terminal 2E.
YOTELAIR Paris Charles de Gaulle Airport | YOTEL

Dock finns det ingen möjlighet att att ta sig till hotellet om du inte har ett boardingkort för terminal 2E. Förut har man, utan problem, kunnat gå in och ut mellan olika terminaler på CDG. Sedan coronasommaren 2020 kan man inte längre gå in genom säkerhetskontrollen till terminaler där man inte har ett avgående flyg ifrån. De vill minska mängden människor, så det är ur ett smittspridningsperspektiv.

Det här får till följd att man inte kan nå Air France finare lounger om man bara flyger inom Europa. Likadant med ovanstående hotell, kan endast nås om man har en long haul resa som avgår från 2E, så tyvärr måste man kolla upp det noga. Vakterna i säkerhetskontrollen köper inga snyfthistorier och inte ens med eskort av Air France egen personal kommer man igenom utan rätt boardingkort!

Edit: @Agö hann posta länken medan jag skrev.
Ankommer Terminal 2F från VIE och ska vidare från Terminal 2E dagen efter. Kan man förflytta sig mellan dessa terminaler utan att hamna land-side?
Har bokat rum på Hilton nu, men gör en back-up bokning på ovan angivna YOTEL.
 
Toppen