Senaste nytt

Återbetalning med British Airways pga Corona och inställt flyg??

GOTBound

Medlem
Japp, troligen det som stökar till det. Inte för att jag kan förstå hur en voucher som ska hålla en cashbalance ska vara olika beroende på hur den bokats. BA IT är det enda jag kan säga.

När jag pratade med BA så sa det att biljetter som ändrats [inkl. POUG] inte går att få som eVoucher. Jag förstår heller inte mekaniken i detta.
 

trekker

Medlem
När jag pratade med BA så sa det att biljetter som ändrats [inkl. POUG] inte går att få som eVoucher. Jag förstår heller inte mekaniken i detta.
Ringe just och bokade en resa för min voucher och de sa att det berodde på POUG. Väldigt meckigt att boka om, tog 20 minuter och de blev tvingade att fylla i information i 2 olika system och sedan skicka bokningen för manuell process vilket ska ta 1-2 veckor.
 

GOTBound

Medlem
Ringe just och bokade en resa för min voucher och de sa att det berodde på POUG. Väldigt meckigt att boka om, tog 20 minuter och de blev tvingade att fylla i information i 2 olika system och sedan skicka bokningen för manuell process vilket ska ta 1-2 veckor.

Jag rekommenderar dig säkerställa att hela vocherns värde har applicerats på den nya bokningen [förutsatt att den nya bokningen är dyrare] alt. på restvärdes-vouchern

Min erfarenhet är från en FTV där underliggande bokning var POUG:ad, på ut och hemresan.
I British Airways systems för FTV syns bara ena vägens POUG kostnad om inte operatören går in i en annan frame för att se värdet för den totala POUG kostnaden.
Jag fick reda på detta genom att operatören vid tillfället ringde upp mig en dryg timme efter att jag använt min FTV för en ny bokning. Operatören bad om ursäkt och förklarade för mig att jag hade X antal SEK kvar på min FTV, detta utmynnade i att jag fick återbetalning istället för att betala mellanskillnad mot den nya bokningen..

Vid nästa FTV bokning upplyste jag operatören om just denna detalj [vilket operatören var helt ovetandes om]. Det som triggade mig var att voucher värdet som uppgavs inte matchade den ursprungliga underliggande kostnad.
Efter en stunds knappande följt av on-hold fick jag ett "aha, thank you for that information, sir".
Ordningen återställd.

Min upplevelse är att det är en helt manuell hantering för operatören för att applicera en FTV på en ny bokning i de fall där en POUG är inblandad.
 

trekker

Medlem
Först fick han bara värdet på ursprungsbokningen, men han såg detta själv men behövde ringa upp en annan operatör som kunde applicera hela beloppet. Hela processen är otroligt manuell och meckig och är som upplag för problem. Jag hade en e-voucher som jag också använde, denna var inga problem då det var en vanlig biljett utan POUG. Fick även lägga till en betalning på en mindre summa. Om jag behöver avboka detta och ansöka om en ny voucher törs jag inte ens tänka på vilket strul det kan bli.
 

011430121

Medlem
Fått ett dilemma med BA, brukar inte ofta klaga på dem men men. Har fortfarande inte fått min voucher som jag ansökte om i mars, ringde guldlinjen och de säger att jag ansökte EFTER att flyget avgick och att jag därför inte kommer få någon voucher. Tydligen har deras system flaggat att jag ansökte 2 dagar för sent, detta trots att jag fick en bekräftelse på mail att de processar vouchern. Jag anade ju oråd med BA IT från start så har hela förloppet med avbokning och ansökan av voucher på skärmdumpar, få se hur det här slutar då jag har ett case med customer relations nu. De har nekat och hänvisar till att jag ansökte efter avgång. System says NO säger dom.
Hur har det gått för dig i detta ärende.
 

GOTBound

Medlem
Jag har senaste veckorna haft 6st inställda bokningar senaste vecka och så ett par nya även idag, vid varje samtal till BA dör jag ombeds identifiera mig så har BA fel postnummer på log i bokningen, observera att det är rätt i min BA profil som används för att boka. Detta har även BA bekräftat att det är rätt i min profil.

Jag har postnummer ABC CC men på mina bokningar står det ABD CD [i siffror]. Detta gör att operatören alltid måste kontakta backoffice för att auktorisera återbetalning till mitt AMEX kort vilket gör att samtalet tar minst dubbelt så lång tid.

Dagens i-landsproblem/IT glitch hos BA.
 
Toppen