Senaste nytt

Årets scoop: Hotell överbokar

FrontX

Medlem
Vilka hemligheter?

Jaja, hemligheter kanske är att ta i. Men det finns ju faktistk saker som kunden/gästen inte behöver veta om det indirekt inte påverkar denna märkbart. Hur man arbetar på ett visst företag kan väl vara en av dem. Jag har blivit skickad till andra hotell massvis med gånger med olika "förklaringar", både i Sverige och utomlands och jag ser inte det som ett speciellt stort problem. Man får gratis taxi och oftast ett bättre rum på det andra hotellet, så vad är det som är så jobbigt. Visst enda gången man kanske önskade att man inte blev det är efter en försenad 12-timmars flight kanske. But still..
 
Vad har äldreboende med det här att göra?. Det är väl en himla skillnad på ett hotell och på ett äldreboende. På de äldreboende som media uppmärksammat så far människor fysiskt illa. Så vitt jag vet så är det ingen som får liggsår och missad medicinering, eller blir lämnade på toaletten hela natten på hotell?!. Så det är inte ens jämförbart med det som detta handlar om.

Det var inte riktigt min fråga, utan mer om du generellt inte gillade whistle blowers. Om den anställde var tvungen att ställa en handikappad familj utan tak över huvudet, och det inte fanns en kanal internt att hantera den typen av missförhållanden utan represalier, vore det då ok att personen drog i handbromsen? Om man ställer saker och ting på sin spets?
 

FrontX

Medlem
Det var en rätt enkel fråga. Men rent personligt tycker jag inte om när personer vill sätta åt s.k. whistle blowers, oavsett om det är inom stat, kommun eller privat verksamhet. Därför undrade jag hur det var menat. Om det var så att det är fel att påtala missförhållanden, oavsett vad ledning eller andra personer tycker.

Fast nu handlar inte det här om missförhållanden i den grad som du verkar tro. Det handlar som sagt inte om en åldring som förblir sängliggandes i veckor pga personalens försumlighet t.ex. Missförhållanden är ett starkt ord som inte passar in här. Det handlar heller inte om att sätta dit någon. Hen som "avslöjat" detta hade andra alternativ än att gå till media om hen inte var nöjd med sina arbetsuppgifter. Men NEJ det är inte fel att påtala problem eller åsikter om sitt arbete, men JA det är fel att gå via media för att föra fram det. Det är därför det finns chefer. Ingen kommer halshugga någon för att en anställd skickar iväg lite kritik eller konkreta funderingar till en högre chef. Men är man däremot illojal mot sin arbetsgivare och skapar en onödig situation, som i detta fall så kan man råka illa ut.
 

FrontX

Medlem
Det var inte riktigt min fråga, utan mer om du generellt inte gillade whistle blowers. Om den anställde var tvungen att ställa en handikappad familj utan tak över huvudet, och det inte fanns en kanal internt att hantera den typen av missförhållanden utan represalier, vore det då ok att personen drog i handbromsen? Om man ställer saker och ting på sin spets?

Jag gillar inte whistle blowers som påtalar problem som generellt inte skapar ett bestående problem för någon. Det är skillnad på om det handlar om olagliga handlingar. Då har jag inget emot att sådan info kommer till allmän kännedom. Nu handlar det om egentligen en ganska simpel grej, men som via media blossat upp till något onödigt stort. Ditt scenario är ett scenario som aldrig kommer hända. Det finns ALLTID en lösning på ett eller annat sätt, om det så är några extrasängar i ett konferensrum eller liknande. Finns inget hotell som skulle lämna en familj eller annan gäst utan tak över huvudet. Även om det som finns kvar på typ Grand Hotel är en svit för 15.000 så har receptionisten mandat att boka det. Så vad finns det då att klaga på.
 

henrik l

Medlem
Hmm, man kanske skulle tipsa de båda bladen att flygbolag också använder sig av samma "tvivelaktiga" metoder. Kan väl alltid uppfattas som ett scoop av någon sommarvikarie:D:D:D
 
Det var en rätt enkel fråga. Men rent personligt tycker jag inte om när personer vill sätta åt s.k. whistle blowers, oavsett om det är inom stat, kommun eller privat verksamhet. Därför undrade jag hur det var menat. Om det var så att det är fel att påtala missförhållanden, oavsett vad ledning eller andra personer tycker.
Vänta lite nu, är det ett missförhållande att överboka sina hotell? För mig så är missförhållande (som florerat i media de senaste åren saker såsom äldrevården, arbetsmiljön för de arbetare som sätter ihop vår elektronik, avfallshantering av elektronik, textilindustrin och så vidare. Jag gissar att du inte seriöst jämför dessa riktiga missförhållande med hur Scandic väljer att bedriva sin verksamhet?

Om jag inte gillar mitt företags strategi (laglig sådan) för att ta marknadsandelar i en marknad så kan man inte kalla mig en whistle blower om jag gråter ut i media. Istället så skulle jag säga att jag läcker företagshemligheter. Om strategin är olaglig, och jag påtalat detta internt och får kalla handen, ja då är jag en whistle blower om jag går till media.
 
J

JPMorgan

Guest
Fast nu handlar inte det här om missförhållanden i den grad som du verkar tro. Det handlar som sagt inte om en åldring som förblir sängliggandes i veckor pga personalens försumlighet t.ex. Missförhållanden är ett starkt ord som inte passar in här. Det handlar heller inte om att sätta dit någon. Hen som "avslöjat" detta hade andra alternativ än att gå till media om hen inte var nöjd med sina arbetsuppgifter. Men NEJ det är inte fel att påtala problem eller åsikter om sitt arbete, men JA det är fel att gå via media för att föra fram det. Det är därför det finns chefer. Ingen kommer halshugga någon för att en anställd skickar iväg lite kritik eller konkreta funderingar till en högre chef. Men är man däremot illojal mot sin arbetsgivare och skapar en onödig situation, som i detta fall så kan man råka illa ut.

Jobbar du på Scandic?
 

FrontX

Medlem
Jobbar du på Scandic?

Nej!. Jag hade haft precis samma åsikter och förklaringar oavsett vilken kedja det hade gällt. Detta är väl ganska självklart oavsett vilken bransch det gäller. Men för den sakens skull betyder inte det att jag inte vet vad jag pratar om.
 
Last edited:

xvikmic

Medlem
Alla hotellkedjor driver med att överboka, beroende på ledningen som sitter på det hotellet så gör vissa det mer än andra.
 
Toppen