Senaste nytt

Åka utomlands med svensk hyrbil?

OT:
En annan idiotsak jag råkat ut för är att jag blivit rekommenderad att betala för vinterdäck som tillägg hos Avis Hamburg.
Frågade då om det inte var lag på att vinterdäck skulle vara monterade när det råder vinterväglag.
Jo, det var det ju men en extra kostnad ville Avis debitera ändå. Och några bilar med sommardäck fanns inte att hyra... Vägrade och fick då en bil med vinterdäck till den kostnad som stod på bekräftelsen...
 

NyfikenGrau

Medlem
Min erfarenhet är att det inte brukar vara några problem men var noga med att det står på ditt kontrakt att det är OK. T ex fick jag inte åka över gränsen Frankrike/Italien med Avis i juli... Dock gick det bra med Europcar.

Avis/Europcar Sverige, eller hyrde du i t.ex. Frankrike?

Frågar för att det *kan* finnas en "riktig" förklaring i just det här fallet - Italien får man oftast inte åka in i med dyrare hyrbilar. Är det en vanlig småbil ska det inte spela någon roll.
 

KNA

Medlem
Hur jag än gör öppnar Eurocar sidorna i mobilversionen (sitter i bilen) det jag undrar över och inte får fram vad vilka länder avgiften ,utlandsavgift övriga länder a 1000 kr+ moms täcker
Har de fortfarande hög kostnad när man kör bil hyrd i Sverige i Tyskland ?
 

NotRyan

Medlem
Väcker denna tråd.

Noterade i Kiruna att åtminstne två av hyrbilsbolagen (Hertz och Europcar?) nu tar betalt för att köra bilen "cross-border" in i Finland och/eller Norge. Nytt sedan 1 juli enligt en av tjejerna.

Hertz tog 250kr och Europcar (?) tog 200kr.

Jag kan inte hitta någon information om dessa avgifter på respektive bolags hemsida. Är de överhuvudtaget lagliga?

Under alla omständigheter är det dåligt och känns delvis som en turistfälla/turistavgift

För jävligt vilket lurendrejeri, är också tveksam till om det är lagligt att ta ut en sådan avgift. Och I Kiruna!? Bara kommunen i sig gränsar ju till båda länderna!
Fruktansvärt dåligt.

Kan i alla fall säga så mycket som att det inte är något centralt direktiv från internationella Hertz eller Europcar, man kan som jag skrivit tidigare ta en bil hyrd på Europcar eller Hertz i Tyskland till hela övriga Västeuropa (inkl Sverige, Norge och Finland för övrigt) utan att ens behöva informera om detta när man hämtar ut bilen.

Min erfarenhet är att det inte brukar vara några problem men var noga med att det står på ditt kontrakt att det är OK. T ex fick jag inte åka över gränsen Frankrike/Italien med Avis i juli... Dock gick det bra med Europcar.

OT:
En annan idiotsak jag råkat ut för är att jag blivit rekommenderad att betala för vinterdäck som tillägg hos Avis Hamburg.
Frågade då om det inte var lag på att vinterdäck skulle vara monterade när det råder vinterväglag.
Jo, det var det ju men en extra kostnad ville Avis debitera ändå. Och några bilar med sommardäck fanns inte att hyra... Vägrade och fick då en bil med vinterdäck till den kostnad som stod på bekräftelsen...

Avis/Europcar Sverige, eller hyrde du i t.ex. Frankrike?

Frågar för att det *kan* finnas en "riktig" förklaring i just det här fallet - Italien får man oftast inte åka in i med dyrare hyrbilar. Är det en vanlig småbil ska det inte spela någon roll.

Allt detta täcks ju av @agehall 's bud #7 :D
Agehall's tio budord för resenären | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Valley

Medlem
Hur jag än gör öppnar Eurocar sidorna i mobilversionen (sitter i bilen) det jag undrar över och inte får fram vad vilka länder avgiften ,utlandsavgift övriga länder a 1000 kr+ moms täcker
Har de fortfarande hög kostnad när man kör bil hyrd i Sverige i Tyskland ?

Du hyr i SE och kör i DE. Lämnar du bilen i DE eller kommer den tillbaka till SE ?
Har aldrig fått några extra kostnader för att köra hyrbil från SE i annat land, så länge jag lämnat tillbaka bilen på samma ställe.
 
Vill åka från Sverige till Grekland och tillbaka (3-4 veckors semester), har kollat med Hertz och Avis och båda nekar. Har ni tips vart man kan vända sig?

M har sagt att det går men att jag skulle maila dem med info. Lär ju kosta skjortan dock med deras 2kr/km..

En relaterad fråga, om man inte vill köra som tusan, kan det vara en idé att ta färja till Tyskland och färja från Italien så man minimerar hur mycket man måste köra?
 
Last edited:

Skogi

Medlem
Vill åka från Sverige till Grekland och tillbaka (3-4 veckors semester), har kollat med Hertz och Avis och båda nekar. Har ni tips vart man kan vända sig?

M har sagt att det går men att jag skulle maila dem med info. Lär ju kosta skjortan dock med deras 2kr/km..
Ha i åtanke att M också tar ut en administrativ på 500 kr för broavgift och ev vägtullar i Europa.
 

Resenären

Medlem
En kollega behövde en gång göra en längre resa, med hyrbil i Europa. Han hyrde då via Rent a Wreck, men idag står det uttryckligen så här på deras hemsida:
  • BILEN FÅR INTE LÄMNA SVERIGE UNDER HYRESPERIODEN
 

NyfikenGrau

Medlem
Vill åka från Sverige till Grekland och tillbaka (3-4 veckors semester), har kollat med Hertz och Avis och båda nekar. Har ni tips vart man kan vända sig?

M har sagt att det går men att jag skulle maila dem med info. Lär ju kosta skjortan dock med deras 2kr/km..

En relaterad fråga, om man inte vill köra som tusan, kan det vara en idé att ta färja till Tyskland och färja från Italien så man minimerar hur mycket man måste köra?


Jag har ofta letat efter liknande möjligheter (från Tyskland) och vi planerar en liknande resa i september fast med egen bil och från Berlin.
Jag har tyvärr fortfarande inte sett något ställe som tillåter Grekland - antingen måste du lämna EU genom Serbien och Nordmakedonien, eller ta mycket långa färjor från Italien som du skriver.

Jag skulle kontakta enskilda uthyrare och göra en deal om att du får köra Grekland fram och tillbaka via färja från Italien så du håller dig inom EU/Schengen. Bäst färjerutter transportmässigt till Grekland är de från Ancona, som går sen eftermiddag, anländer norra Grekland på förmiddagen eller Patras sent på eftermiddagen.

Vilken färja som passar Sverige-Tyskland beror ju på var du bor i Sverige och när du åker hemifrån.
 

mha321

Medlem
Vill åka från Sverige till Grekland och tillbaka (3-4 veckors semester), har kollat med Hertz och Avis och båda nekar. Har ni tips vart man kan vända sig?
Prova en annan Avis/Hertz-station, om det var den lokala stationen? Avis tex har ju ett specieltl Europatillägg som är till för just sådant som jag tolkar det:

Hyrbil utanför Skandinavien - Avis

Men de påpekar specifikt att man måste ha skriftligt godkännande från uthyrningskontoret, så det låter som det är de som bestämmer.

Även Hertz har något liknande, men jag hittar inte länken just nu.
 
Toppen