Senaste nytt

Åka taxi utan problem

andreash

Medlem
Många gånger, funkar bra. Du kan till och med fråga efter en särskild chaufför ifall det finns en som du gillar mycket. Det enda som jag stör mig på är att de brukar ringa några gånger medan man väntar vid bagagebandet, de är lite för ivriga (troligtvis för att de inte alltid väntar inne i hallen utan ibland ute i bilen).

Jag använder Taxijakt mycket hemma - Resan till stan (ca 3 mil) är 425kr jämfört med 1000kr med Taxi Kurir! Deras körstil är en annan sak dock... Not for the faint hearted! ;)

Låter som att de är lite väl ivriga men billiga, får ta och testa nästa gång i Stockholm
 

mha321

Medlem
Jag åker oftast Uber, främst för att man vet vad det kommer att kosta och att föraren faktiskt vet vart jag ska. Det kan tyckas vara organiserad svarttaxiverksamhet men jag lägger mig inte i den debatten. De senaste gångerna i Stockholm har det varit taxibilar som kört åt Uber, det ser man inte så ofta på andra ställen?

I Stockholm kör Uber med lagliga taxi bilar och inte svarttaxi. De hade uber pop ett tag men det är nedlagt. Det beror nog till stor del på att svensk taxi är avreglerad till skillnad mot många andra länder.

Tyvärr vet man inte vad som är vad mer Uber - i Sverige är Uber x och Uber black båda licensierade. I många länder är x svarttaxi och black licensierad. Och i en del länder är båda svarttaxi.

Tyvärr ligger det ju inte i Ubers intresse att informera kunden om det.



Om du använder Taxi Sthlms app kan du få fast pris också, även om jag nästan alltid kör på taxameter med dem. Hittar alltid bra också.

Samma gäller de flesta stora bolagen, tex även kurir och 020. Det är ofta ordentligt fördelaktigt för kunden i rusning, och framförallt kan man vara säker på att inte få åka på en "rundtur". Det är synd att Uber inte har motsvarande (iaf inte sist jag tittade)
 

Juraj

Medlem
I Stockholm kör Uber med lagliga taxi bilar och inte svarttaxi. De hade uber pop ett tag men det är nedlagt. Det beror nog till stor del på att svensk taxi är avreglerad till skillnad mot många andra länder.

Samma gäller de flesta stora bolagen, tex även kurir och 020. Det är ofta ordentligt fördelaktigt för kunden i rusning, och framförallt kan man vara säker på att inte få åka på en "rundtur". Det är synd att Uber inte har motsvarande (iaf inte sist jag tittade)

Förra gången jag var på Arlanda såg jag reklam om att Uber erbjuder fastpris från Arlanda. Runt 500 kr var det om jag minns rätt.
 

mha321

Medlem
Förra gången jag var på Arlanda såg jag reklam om att Uber erbjuder fastpris från Arlanda. Runt 500 kr var det om jag minns rätt.
Ja men enbart Arlanda. De andra erbjuder fastpris mellan valfria adresser.

Uber har dessutom usla zoner från Arlanda om man ska norr om stan. Men till city ligger de väl ungefär som de andra eller snäppet under.
 

Jönsson

Medlem
I Stockholm kör Uber med lagliga taxi bilar och inte svarttaxi. De hade uber pop ett tag men det är nedlagt. Det beror nog till stor del på att svensk taxi är avreglerad till skillnad mot många andra länder.

Tyvärr vet man inte vad som är vad mer Uber - i Sverige är Uber x och Uber black båda licensierade. I många länder är x svarttaxi och black licensierad. Och i en del länder är båda svarttaxi.

Tyvärr ligger det ju inte i Ubers intresse att informera kunden om det.





Samma gäller de flesta stora bolagen, tex även kurir och 020. Det är ofta ordentligt fördelaktigt för kunden i rusning, och framförallt kan man vara säker på att inte få åka på en "rundtur". Det är synd att Uber inte har motsvarande (iaf inte sist jag tittade)
Taxi avreglerades i Sverige 1990. Däremot har vi taxitrafiklagen som reglerar tex taxitillstånd, taxameter och förarleg.
 

bnr

Medlem
Det kan vara riktigt bökigt det där med Uber på en del flygplatser. Speciellt där det är mycket trafik och där dessutom gps visar felaktig upphämtningsplats.
Appen har blivit bättre på den fronten, senast jag använde den i Sydafrika så fanns chattfunktion mellan en själv och föraren som kompletterade den rätt specifika platsangivelsen som finns när man bokar från en flygplats. T.ex. "Arrivals door A" eller liknande.

Jag hade tänkt ta Uber men av någon anledning hoppade jag in i en taxi på Bromma. När vi hade kört ut från parkeringsplatsen slängde jag en blick på taxametern, den stod på 139:- och tickade raskt uppåt. Jag bad föraren stanna bilen och frågade vad som stod på, jag kunde alltså fortfarande se parkeringsplatsen från där vi stod. Han hävdade att det var normal taxa, vi argumenterade en kort stund sen betalade jag och klev ur. Det blev en Uber därifrån istället.

Jag åker oftast Uber, främst för att man vet vad det kommer att kosta och att föraren faktiskt vet vart jag ska. Det kan tyckas vara organiserad svarttaxiverksamhet men jag lägger mig inte i den debatten. De senaste gångerna i Stockholm har det varit taxibilar som kört åt Uber, det ser man inte så ofta på andra ställen?
Skillnad på de etablerade bolagen och "en taxi" (mtp din upplevelse från Bromma). Håll dig till Taxi Stockholm, Taxi Kurir eller Sverigetaxi (i den ordningen) så brukar det generellt gå väldigt bra. Taxi Stockholm har högst krav på sina åkare/förare.

Uber är kosher i Sverige, bilarna som snurrar i Stockholm har samma krav på sig som t.ex. Taxi Stockholm.
Tidigare (vet ej om det finns längre) har det funnits några få Uber-bilar med vit skylt, om jag förstått det rätt så har det räknats som limousiner som bara kör beställningstrafik, d.v.s. att de inte fick plocka upp folk på gatan som bara sträcker upp handen och vill ha en bil.
Majoriteten av de Uber-bilar som finns i Stockholm är gamla friåkare eller åkare som hört till mindre växlar som använder Uber som en av flera kanaler för att få körningar.
Uber i Sverige har generellt blivit väldigt dåligt de senaste åren, är svårt att få tag på Lux och man känner knappt skillnad mellan Black/X längre. Allt är same shit.
 
Toppen