Senaste nytt

Åka taxi utan problem

Gusthild

Medlem
Brukar själv köra på Blacklane. Då är allting betalt i förväg med dricks inkluderat. Så brukar det finnas vatten i bilen som väntat på en.
Endast en gång har jag tyckt det varit drygt då en chaffis aldrig slutade prata.
 

Vindpilen

Medlem
Utomlands så använder jag alltid Uber förutsatt att det finns där. Inga kontanter behövs, du får alltid en indikation på priset (som stämmer i 99 % av fallen) och oftast är de mycket billigare.

Gäller det Sverige så kör jag alltid de stora välkända bolagen som t.ex. Kurir, Taxi 020, Taxi Stockholm etc. Finns alltid fullt med bilar utanför och alltid fastpris på ca 500 kr till Stockholm. Undvik alltid bolagen i längan/längorna närmast terminalen då den är till för de mindre bolagen som ibland har skyhöga priser.

Edit: I danmark där inte Uber finns går det fint med Dantaxi, taxi 4x27, 4x48 och allt vad de heter.
 

Valley

Medlem
Tror min favorit i Stockholm är borta. Har för mig de gick upp i någon större kedja.
Taxi Norrort - Chaufförer som hittar till Wollmar Yxkullsgatan utan att köra fel 100ggr och utan att använda navigator :)
 

rvarttinen

Medlem
En plats utmärker som lite extra intressant: New Orleans, där är priset till och från flygplatsen bestämd i lag (enligt de taxichaufförer vi åkte med). Det gäller även Uber, så det spelar ingen roll om du åker med någon från taxikön utanför terminalen eller bokar en Uber via deras app. Samma pris ...
 

Valley

Medlem
I grunden borde det inte skilja alltför mycket i pris mellan olika bolag.
Alla skall lyda under samma regelverk vad gäller löner. De har nästan samma drivmedelskostnad/liter. Några kan förhandla sig till bättre priser på inköp av bil och service. Men i det hela gör det inte så värst mycket på km- eller timpriset.

Finland har (hade för några år sedan) fortfarande en i princip fullt ut reglerad Taxi-marknad. Allt bestäms av pappa staten. Vet inte hur det är idag.
 

Gusthild

Medlem
En plats utmärker som lite extra intressant: New Orleans, där är priset till och från flygplatsen bestämd i lag (enligt de taxichaufförer vi åkte med). Det gäller även Uber, så det spelar ingen roll om du åker med någon från taxikön utanför terminalen eller bokar en Uber via deras app. Samma pris ...
Hmm intressant, sålunda bör man ju kunna boka någonting extravagnt.
Dvs om inte firmorna har tagit bort sådana alternativ av den anledningen.
 

AndersSt

Medlem
Jag hade tänkt ta Uber men av någon anledning hoppade jag in i en taxi på Bromma. När vi hade kört ut från parkeringsplatsen slängde jag en blick på taxametern, den stod på 139:- och tickade raskt uppåt. Jag bad föraren stanna bilen och frågade vad som stod på, jag kunde alltså fortfarande se parkeringsplatsen från där vi stod. Han hävdade att det var normal taxa, vi argumenterade en kort stund sen betalade jag och klev ur. Det blev en Uber därifrån istället.

Jag åker oftast Uber, främst för att man vet vad det kommer att kosta och att föraren faktiskt vet vart jag ska. Det kan tyckas vara organiserad svarttaxiverksamhet men jag lägger mig inte i den debatten. De senaste gångerna i Stockholm har det varit taxibilar som kört åt Uber, det ser man inte så ofta på andra ställen?
 

Juraj

Medlem
Många gånger, funkar bra. Du kan till och med fråga efter en särskild chaufför ifall det finns en som du gillar mycket. Det enda som jag stör mig på är att de brukar ringa några gånger medan man väntar vid bagagebandet, de är lite för ivriga (troligtvis för att de inte alltid väntar inne i hallen utan ibland ute i bilen).
 
Toppen