Senaste nytt

Ängelholms flygplats läggs ned

mha321

Medlem
Hade det varit ekonomiskt försvarbart hade flygplatsen kunnat stå på egna ben.
Resonerar man så, så blir det inte många flygplatser kvar i Sverige.

2018 var det bara 2 av 34 regionala flygplatser som gick runt ekonomiskt. En av dem var just Ängelholm, som alltså inte gör det längre. Den enda som blir var då är Skavsta. (källa: Stora subventioner till små regionala flygplatser | SVT Nyheter). Så skulle den principen applicerat så vore det slut med regionala flyg i Sverige.

Även Arlanda får ju bidrag, även om den väl skulle gått runt ändå. Och en del av de andra Swedavia-flygplatserna går back vad jag vet, men det täcks upp av att de stora går plus.
 

Hachans

Medlem
Resonerar man så, så blir det inte många flygplatser kvar i Sverige.

2018 var det bara 2 av 34 regionala flygplatser som gick runt ekonomiskt. En av dem var just Ängelholm, som alltså inte gör det längre. Den enda som blir var då är Skavsta. (källa: Stora subventioner till små regionala flygplatser | SVT Nyheter). Så skulle den principen applicerat så vore det slut med regionala flyg i Sverige.

Även Arlanda får ju bidrag, även om den väl skulle gått runt ändå. Och en del av de andra Swedavia-flygplatserna går back vad jag vet, men det täcks upp av att de stora går plus.

Ja, det är jag helt på det klara med. Jag tycker det är konstigt att man gärna håller flyget under armarna med massor av pengar, men andra transportsätt som tåg eller långdistansbuss förväntas klara sig själva.
 

Hachans

Medlem
Förväntas verkligen tågen klara sig själva? Varför sätter då staten över 10 miljarder om året för det?

All långdistanstågtrafik, med undantag för Norrlandstrafiken, körs på kommersiell bas.

Vad gäller infrastruktur så är det tänkt att den ska finansieras av användaravgifter och liknande, men då duger det inte att man tar användaravgifterna och pytsar in i det annat, som i motorvägar eller flygplatser. Görs detta i decennier så kommer någon behöva betala och det är det staten gör nu. Samtidigt så har man många järnvägssträckor som inte används. Alls. De läggs ner och rivs upp. Samma princip borde gälla flygplatser när de inte bär sig.

Jag tycker det är fruktansvärt fult av ägarna att pumpa bolaget på så mycket pengar det går, sen dumpa över det igen på det allmänna när det börjar kosta.

Men nu börjar det gå lite off topic här. Min grundinställning är klar - en flygplats som inte kan gå runt utan allmänna subventioner har inget existensberättigande. Det kan finnas andra skäl att hålla ett flygfält öppet dock, för försvar, brandbekämpning eller liknande, så helt svartvit ska jag inte vara.
 

apknug

Medlem
Jag tycker det är fruktansvärt fult av ägarna att pumpa bolaget på så mycket pengar det går, sen dumpa över det igen på det allmänna när det börjar kosta.

.

Det är riktigt intressant. Vad finns det för något som styrker att Peab har typ plundrat bolaget och nu säljer ett värdelöst skal?

Vad jag kan se i årsredovisningen är att bolagets egna kapital har ökat sedan starten, trots avskrivning av goodwill, och att det investerats i anläggningstillgångar.

Visst har det lämnats koncerbidrag men det är fullt normalt för att resultatutjämna inom en koncern.

Det var nog inte den kassako som Peab önskade sig och de drar sig ur i Coronatider men att säga att de dumpar nåt utpumpat på allmänheten vet jag inte.
 

Alf

Medlem
Det var nog inte den kassako som Peab önskade sig och de drar sig ur i Coronatider men att säga att de dumpar nåt utpumpat på allmänheten vet jag inte.

Det kan väl ändå inte finnas något seriöst företag som tror man kan driva en flygplats med vinst. Jag tror vinsten kommit i andra hand för PEAB och att värdet av en tillgänglig flygplats i området varit prio ett.

Det pratas i Norrköping också om att någon privat aktör som skulle skapa jobb i regionen, som vi inte sett något resultat från, var intresserade att ta över driften av flygplatsen. Jag säger bara, lycka till.
 

mha321

Medlem
Det kan väl ändå inte finnas något seriöst företag som tror man kan driva en flygplats med vinst. Jag tror vinsten kommit i andra hand för PEAB och att värdet av en tillgänglig flygplats i området varit prio ett.

Det är nog lite som att Wallenberg fortsatt satsa i sas genom åren. Det är knappast den direkta vinsten i sas som de varit ute efter, utan vinsten i sina andra bolag som mår bra av att ha dem.

Likadant kan det säkert vara för Peab - lolsönflyholsrsn->fler företag->fler beställare av Peab jobb.
 

Valley

Medlem
Eftersom det siffermässigt inte är så tokigt (senaste 2018) kanske detta är ett bra exempel på vad som händer när en stor privat aktör är involverad
som inser att det inte längre bär sig. Man lägger ner.
Eller så kan det ligga en framtida strategi bakom. Vill ha kvar men vill ha lite kommunala stöd att hänga upp sig på. Eller så har man andra fina
villkor man vill omförhandla för att fortsätta (höja sin avkastning kanske).
 
Toppen