Senaste nytt

Ändring/Avboknkng av resa bokad med Avios?

Henrik_B

Medlem
Jag har en fråga som jag inte hittar svar på i BA's T&C. Kan man avboka första benet i en returresa, eller är det enbart möjligt att avboka hela resan? Det är en resa med AA bokad med Avioser.
 

Mikael

Medlem
Efter att ha läst denna tråd samt info på British Airways hemsida förstår jag att det går att ändra en awardresa och det kostar 350kr per person. Men går det att ändra hemresan (tidigarelägga eller senarelägga) efter att man har flugit utresan?
 

Homer

Medlem
Det finns flera trådar på Flyertalk där det diskuterats, även som det inte står uttryckligen i reglerna så ska det gå
så länge det är 24timmar före, avbokar du så förlorar du Avioserna.
 

Morgan

Medlem
Det finns flera trådar på Flyertalk där det diskuterats, även som det inte står uttryckligen i reglerna så ska det gå
så länge det är 24timmar före, avbokar du så förlorar du Avioserna.
Prissätts inte Aviosresor som 2 enkelbiljetter, dvs i så fall mycket bättre boka två separata om man vill ha mer flexibilitet hem än dit. Nackdelen blir väl två avbokningsavgifter om man inte ska ha någon delt av resan.
 

Alf

Medlem
Prissätts inte Aviosresor som 2 enkelbiljetter, dvs i så fall mycket bättre boka två separata om man vill ha mer flexibilitet hem än dit. Nackdelen blir väl två avbokningsavgifter om man inte ska ha någon delt av resan.

Det är inte så smart att ta två enkelresor till exv USA eftersom skatter och tillägg är dubbelt så höga från USA som till USA. Jag var inne på detta själv men då var skatter och tillägg på enkelresa från USA var ung samma som på en tor resa som började i Europa.
 

Dr. Miles

Expert
Det är inte så smart att ta två enkelresor till exv USA eftersom skatter och tillägg är dubbelt så höga från USA som till USA. Jag var inne på detta själv men då var skatter och tillägg på enkelresa från USA var ung samma som på en tor resa som började i Europa.
Reser man till rätt destination (läs: Brasilien, Filippinerna, Hong Kong, Japan osv), kan man spara några tusenlappar genom att boka som två enkelresor istället för en T/R från Europa. :)
 

henke12

Medlem
Har jag förstått rätt om jag bokar en Avios-award inrikes i Australien för x Avios + y SEK

Så kan jag boka av den och få tillbaks (x avios + y SEK) om jag betalar straffavgift på AUD63?

Eller gäller den svenska avgiften SEK350?
 

Dr. Miles

Expert
Har jag förstått rätt om jag bokar en Avios-award inrikes i Australien för x Avios + y SEK

Så kan jag boka av den och få tillbaks (x avios + y SEK) om jag betalar straffavgift på AUD63?

Eller gäller den svenska avgiften SEK350?
Enligt min tidigare erfarenhet, om summan av skatter & bränsletillägg är lägre än avbokningsavgiften (350 SEK per person för svensk registrerad medlem), British Airways debiterar inte mer än den summan.

T ex du har betalat 9.000 avios + 220 SEK för en enkelvägs bonusresa.
Du avbokar bonusresan minst 24 timmar före avresa.
British Airways betalar inte tillbaka 220 SEK till dig, men de debiterar inte heller mellanskillnaden 130 SEK.
 
Toppen