Senaste nytt

Vad är skälig ränta för en 7 år gammal EU261/2004 ersättning?

Jag har blivit lovad att få en EU261/2004 ersättning från ett inställt flyg 2014. Jag tycker att det nästan är i längsta laget att behöva vänta i över 7 år så jag tänkte begära ränta på pengarna också. Vet någon vad som anses vara skälig ränta i detta fallet?
 

Ricci

Medlem
Jag har blivit lovad att få en EU261/2004 ersättning från ett inställt flyg 2014. Jag tycker att det nästan är i längsta laget att behöva vänta i över 7 år så jag tänkte begära ränta på pengarna också. Vet någon vad som anses vara skälig ränta i detta fallet?
Tja, följer inflationen sedan 2014, följer hur börsen utvecklat sig från 2014 eller hur hus/lägenhets priserna utvecklat sig från 2014. :)
 

Thornado

Medlem
Jag har blivit lovad att få en EU261/2004 ersättning från ett inställt flyg 2014. Jag tycker att det nästan är i längsta laget att behöva vänta i över 7 år så jag tänkte begära ränta på pengarna också. Vet någon vad som anses vara skälig ränta i detta fallet?

Kanske kan starta här:

Räntelagen skrev:
Dröjsmålsräntans storlek är om inte annat har avtalats åtta procentenheter över gällande referensränta enligt räntelagen[5]. Från och med 2020-01-01 uppgår dröjsmålsräntan till 8 % per år.
Dröjsmålsränta i Sverige – Wikipedia
 

intuition

Medlem
En fråga är hur man ska fastställa från vilken tidpunkt ränta ska utgå.
Det Budgetresenär skriver låter lite som en sorts överenskommelse har träffats nyligen om att en viss ersättning ska utgå. Notera lagens 2 § Ränta på fordran utgår ej för tid innan fordringen är förfallen till betalning.
 
En fråga är hur man ska fastställa från vilken tidpunkt ränta ska utgå.
Det Budgetresenär skriver låter lite som en sorts överenskommelse har träffats nyligen om att en viss ersättning ska utgå. Notera lagens 2 § Ränta på fordran utgår ej för tid innan fordringen är förfallen till betalning.
Nej, ingen speciell överenskommelse har träffats mellan mig och flygbolaget, de har bara bett mig att skicka in mitt bankkontonummer. Trafik- & Byggestyrelsen gav dem en deadline på 4 veckor från 19 augusti 2015.
 

Thornado

Medlem
Är det denna resa det handlar om?
Inställt flyg till Casablanca, ombokad 2 dygn, vilka rättigheter har jag? | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor

Om det då är ett flygbolag från Marocko, gällande en flight som gick från Danmark, med en passagerare från Sverige, så vet jag inte längre riktigt om det är svenska räntelagen som du bör luta dig mot eller om det är någon dansk motsvarighet.
Men svenska varianten borde väl vara "good enough" för att kunna anses skälig. Sen så är det väl så att om de har struntat i att överhuvudtaget betala ut något i sju år, så skulle jag kanske inte hålla andan över att de skulle betala ut ränta också (om man inte vill gå domstolsvägen antar jag).
 
Toppen