Fick ett mail idag från Finnair
Hej Peter!
Mitt namn är Ole Orvér och jag är kommersiell chef på Finnair. Jag kontaktar dig för att be om ursäkt för den tunga trafiken i våra kundtjänstkanaler under de senaste månaderna. Du kanske har fått vänta länge för att nå fram till vår kundtjänst, och vår Hantera bokning-tjänsten online har inte fungerat som den ska på grund av tekniska problem. Jag beklagar besväret och frustrationen som det kan ha orsakat.
I takt med att pandemin har utvecklats och reserestriktionerna har ändrats har kontakterna med vår kundtjänst dubblerats under senaste två månaderna. Vi förväntande oss givetvis en ökning av antalet kundkontakter när resandet återupptogs, men vi kunde inte förutse effekterna av omikronvarianten. Före pandemin kontaktade cirka 12 % av kunderna vår kundtjänst vid någon tidpunkt under resan. Nu har antalet varit runt 50 % och den främsta orsaken till kontakt är bokningsändringar. Tyvärr har vi inte lyckats öka våra resurser tillräckligt snabbt, och omikron har även orsakat sjukfrånvaro inom vår kundtjänst.
Att lösa den här situationen och leverera bättre kundtjänst till dig är vår prioritet.
• Vi har rekryterat nya kundtjänstombud tillsammans med våra partner, och vissa av de 50 nya ombuden ansluter till våra team i januari och står redo att möta dina resebehov. Alla nya ombud genomgår en två månader lång utbildning innan de börjar arbeta på vår kundtjänst.
• Vi har även tredubblat antalet utvecklare som arbetar med våra servicekanaler online. Redan nu kan mer än 6 av 10 kunder ändra sin bokning online, och den andelen ökar snart.
• Vi har upprättat en snabblinje i vår telefon- och chattjänst för kunder vars flyg ligger inom de närmaste tre dagarna, för att kunna prioritera de mest brådskande frågorna.
• Vi har utbildat vår Sisu-chattbot att hantera många nya typer av kontakter, och det är ofta det snabbaste sättet att få information om Finnairs produkter, tjänster och annan nödvändig reseinformation. Genom Sisu kan du nu även avbryta din reservation och sedan fortsätta att ansöka om återbetalning online.
• På grund av omikronrelaterad sjukfrånvaro inom Finnair och hos våra partner och för att undvika att ställa in flyg i sista minuten så har vi vidtagit åtgärder för att kapa omkring 20 % av våra flyg i februari. Detta gäller främst på rutter där vi har flera dagliga tjänster och kan erbjuda ett nytt flygalternativ. Om det nya flyget inte är lämpligt för dig eller inget alternativ är tillgängligt kan du begära en återbetalning. Vår genomsnittliga
administrationstid för återbetalning är just nu 14–21 dagar, och vi arbetar hårt på att förkorta den. När vi har hanterat ditt ärende erhåller du en e-postbekräftelse.
Pandemin har frambringat många utmaningar för flygresor, men vi är fast beslutna att lösa dem en i taget. Jag vill tacka dig för ditt tålamod i den här utmanande situationen och kan försäkra dig om att vi är fast beslutna att erbjuda dig en bättre service i framtiden.
Bästa hälsningar,
Ole Orvér