Senaste nytt

Pengarna tillbaka från Finnair?

011430121

Medlem
Fick ett mail idag från Finnair

09c86e72-4f0d-4196-b629-58c1cb27812f.jpg



Hej Peter!


Mitt namn är Ole Orvér och jag är kommersiell chef på Finnair. Jag kontaktar dig för att be om ursäkt för den tunga trafiken i våra kundtjänstkanaler under de senaste månaderna. Du kanske har fått vänta länge för att nå fram till vår kundtjänst, och vår Hantera bokning-tjänsten online har inte fungerat som den ska på grund av tekniska problem. Jag beklagar besväret och frustrationen som det kan ha orsakat.

I takt med att pandemin har utvecklats och reserestriktionerna har ändrats har kontakterna med vår kundtjänst dubblerats under senaste två månaderna. Vi förväntande oss givetvis en ökning av antalet kundkontakter när resandet återupptogs, men vi kunde inte förutse effekterna av omikronvarianten. Före pandemin kontaktade cirka 12 % av kunderna vår kundtjänst vid någon tidpunkt under resan. Nu har antalet varit runt 50 % och den främsta orsaken till kontakt är bokningsändringar. Tyvärr har vi inte lyckats öka våra resurser tillräckligt snabbt, och omikron har även orsakat sjukfrånvaro inom vår kundtjänst.




Att lösa den här situationen och leverera bättre kundtjänst till dig är vår prioritet.

• Vi har rekryterat nya kundtjänstombud tillsammans med våra partner, och vissa av de 50 nya ombuden ansluter till våra team i januari och står redo att möta dina resebehov. Alla nya ombud genomgår en två månader lång utbildning innan de börjar arbeta på vår kundtjänst.
• Vi har även tredubblat antalet utvecklare som arbetar med våra servicekanaler online. Redan nu kan mer än 6 av 10 kunder ändra sin bokning online, och den andelen ökar snart.
• Vi har upprättat en snabblinje i vår telefon- och chattjänst för kunder vars flyg ligger inom de närmaste tre dagarna, för att kunna prioritera de mest brådskande frågorna.
• Vi har utbildat vår Sisu-chattbot att hantera många nya typer av kontakter, och det är ofta det snabbaste sättet att få information om Finnairs produkter, tjänster och annan nödvändig reseinformation. Genom Sisu kan du nu även avbryta din reservation och sedan fortsätta att ansöka om återbetalning online.
• På grund av omikronrelaterad sjukfrånvaro inom Finnair och hos våra partner och för att undvika att ställa in flyg i sista minuten så har vi vidtagit åtgärder för att kapa omkring 20 % av våra flyg i februari. Detta gäller främst på rutter där vi har flera dagliga tjänster och kan erbjuda ett nytt flygalternativ. Om det nya flyget inte är lämpligt för dig eller inget alternativ är tillgängligt kan du begära en återbetalning. Vår genomsnittliga administrationstid för återbetalning är just nu 14–21 dagar, och vi arbetar hårt på att förkorta den. När vi har hanterat ditt ärende erhåller du en e-postbekräftelse.

Pandemin har frambringat många utmaningar för flygresor, men vi är fast beslutna att lösa dem en i taget. Jag vill tacka dig för ditt tålamod i den här utmanande situationen och kan försäkra dig om att vi är fast beslutna att erbjuda dig en bättre service i framtiden.

Bästa hälsningar,
Ole Orvér
 

Jönsson

Medlem
Vilket tramssvar. Har de samma antal resenärer nu som innan pandemin? Annars är väl den där statistiken tämligen irrelevant, som det mesta i texten.
 
Ohhoh. Jag skäms att representera Finland…

Vilket tramssvar. Har de samma antal resenärer nu som innan pandemin? Annars är väl den där statistiken tämligen irrelevant, som det mesta i texten.

Gjorde begäran på refund den 7 januari.
14 januari = 1 vecka
21 januari = 2 veckor
28 januari = 3 veckor
Inga pengar eller Mail i sikte......

Min kontakt med Finnair gällande refund enligt nedan.
  • 7 januari - Första automailet från formuläret: 7 dagar för refund
  • 13 januari - Samtal till Platinum line: Meddelar upp till 14-21 dagar för refund, även att enligt dom har jag fyllt i fel E-ticket (alltså biljettnummer) men det visade sig att de har ställt om biljetten igen från att jag bokade den, alltså har den fått ett nytt biljettnummer (PNR var rätt) som hon rättade till.
  • 18 januari - Mail till Finnair Platinum: Inget svar.... Läs nedan
  • 28 januari - Mailar återigen Finnair platinum: Har nu gått 10 dagar sedan jag mailade dem utan att svar.

Är det bara jag som är extra gnällig eller borde detta vart löst vid det här laget? Eller hoppades man på för mycket när man köpte biljetter och matcha statusar? Jag kommer då inte fortsätta flyga Finnair om det tar den här tiden att få tillbaka pengar för flygbiljetter. Hade varit mer OK om det var våren 2020 när hela världen var i limbo men nu borde man haft tiden att utveckla ett ordentligt system som fixar återbetalningarna än att hantera detta manuellt......
 
Last edited:

Berglund

Medlem
Gjorde begäran på refund den 7 januari.
13 januari - Samtal till Platinum line: Meddelar upp till 14-21 dagar för refund
28 januari - Mailar återigen Finnair platinum:
Är det bara jag som är extra gnällig

I det här fallet framstår du som gnällig ja, är det så tomt på kontot?

Om du inledde kontakten den 7 januari så har det gått 21 dagar den 28 januari, det är upplysningsvis dagens datum. De sista bankkörningarna för dagen görs väl runt klockan 14-15 någonting på eftermiddagen, bankdagen är alltså långt ifrån över.

Att då under den stipulerade tiden hålla på och maila, ringa och ha sig - nej, det är inte så tålmodigt.

Svaret på frågan, är det jag som är extra gnällig, givet ovan nämnda tågordning, är att ja, du framstår onekligen som gnällig.
 
I det här fallet framstår du som gnällig ja, är det så tomt på kontot?

Om du inledde kontakten den 7 januari så har det gått 21 dagar den 28 januari, det är upplysningsvis dagens datum. De sista bankkörningarna för dagen görs väl runt klockan 14-15 någonting på eftermiddagen, bankdagen är alltså långt ifrån över.

Att då under den stipulerade tiden hålla på och maila, ringa och ha sig - nej, det är inte så tålmodigt.

Svaret på frågan, är det jag som är extra gnällig, givet ovan nämnda tågordning, är att ja, du framstår onekligen som gnällig.
Känner att det skulle bli en mindre sak att hålla koll på i alla dessa återbetalningsärenden som ligger på hög. Så du menar att du personligen inte skulle börja fundera vad som händer om de först säger 7 dagar, sen 14-21 dagar? Speciellt när jag och min vän gjorde återbetalningsbegäran samma dag med 2h varsel? Kan ju omöjligt vara så att de på de 2h fick in så många återbetalningsbegäran att tiden för återbetalning tredubblades? Sen om det nu säger att återbetalning skall ske inom 21 dagar så bör ju mailet för dagens utbetalning redan kickat, annars får jag ju pengarna inom 5 bankdagar till.
 
Toppen