Senaste nytt

Uppdaterade access-regler för Lufthansa-lounger (januari 2022)

Hachans

Medlem
Ja, det är ju det jag misstänker. Skulle gissa samma sak. De kan ju det där med ordnung.



Fick hjälp av en sköterska hos min husläkare.



Kommer aldrig komma ikapp. Hoppas de lättar på kraven snart.

Vad hindrar dig från att ta ett test?

Hur som helst kan du ställa in dig på att inte få komma in. Restauranger riskerar dryga böter om de släpper in folk, och tror inte Lufthansa tar den risken.

Men ditt tillfrisknandebevis hade inte hjälpt eftersom det står i texten ovan att du visar att du är recovered genom att visa upp ett gammalt negativt test.
 

ludde

Medlem
Vad hindrar dig från att ta ett test?

Inget. Jag tolkar reglerna som att det är dubbelvaccinerad eller tillfrisknad OCH negativt test som gäller. Det verkar vara reglerna i Hesse för tillfrisknande som ändrats den 17 januari från 180 dagar till 90 dagar sedan positivt test. Snaran dras åt.

Hur som helst kan du ställa in dig på att inte få komma in. Restauranger riskerar dryga böter om de släpper in folk, och tror inte Lufthansa tar den risken.

Men ditt tillfrisknandebevis hade inte hjälpt eftersom det står i texten ovan att du visar att du är recovered genom att visa upp ett gammalt negativt test.
Jag har både PCR-test och EU-bevis på tillfrisknande. Hjälper ju dessvärre inte i det här fallet.
 

Hachans

Medlem
Inget. Jag tolkar reglerna som att det är dubbelvaccinerad eller tillfrisknad OCH negativt test som gäller. Det verkar vara reglerna i Hesse för tillfrisknande som ändrats den 17 januari från 180 dagar till 90 dagar sedan positivt test. Snaran dras åt.

Ja, precis så är det. Större och större delar av Tyskland kör med 2G. Så det är att peta näsan som gäller antar jag.
 

chazzie

Medlem
Beror på vilken flygplats du är på. På MUC är FFP2 ett krav men inte på FRA. På FRA krävs 3 doser alt 2 dos + negativt test men inte på MUC (där räcker 2 dos).
Tipset är att kolla upp exakt den/de lounger du ska besöka.

Nu blev allt framflyttat till mars, men det som blir aktuellt är i så fall Berlin/BER.

Tack för alla snabba och hjälpsamma svar!
 

samet

Medlem
Någon som sett information av vad som gäller för andra lounger inom LH-gruppen i Österrike och Schweiz?
 

Senator

Moderator
Någon som sett information av vad som gäller för andra lounger inom LH-gruppen i Österrike och Schweiz?

Google säger:
https://www.austrian.com/se/en/loun...anions must show,to the First Class departure.

Lounges at Vienna Airport
Please note that in accordance with the current COVID-19 regulation, proof of full vaccination or recovery ("2G rule") must be presented to visit our lounges.

A full vaccination must have been given with a vaccine approved by the European Medicines Agency (EMA). These are currently:

  • Comirnaty from BioNTech/Pfizer
  • Spikevax from Moderna
  • Vaxzevira from AstraZeneca
  • COVID-19 Vaccine Janssen from Janssen
  • Nuvaxovid from Novavax
Please note that FFP2 is compulsory in the lounge.

We wish you a safe and pleasant journey.


Det finns ingenting på Swiss:
https://www.swiss.com/ch/en/customer-support/breaking-news/entry-switzerland

Jag kan inte minnas att man har kollat vaccinpass i loungerna hos Swiss alls faktisk. @Tommy du som är frekvent, vad gör man in ZRH?
 

Aber

Medlem
Hej,

Någon som vet om 2+ fortfarande gäller för LH frist class lounge i Fra?

Har bara två Pfizer och hade inte tänkt ta pcr innen resan :/
 

samet

Medlem
Svårt att ge ett klart svar. För Tyskar brukar ju vara noga med reglerna.

Men i mars när jag passerade både FRA och MUC så nöjde sig både med mitt intyg med 2 doser. Ingen frågade efter den 3:e dosen eller färskt test.

Jag var förvånad, då jag är van vid att tyskar är paragrafeyttare.
 
Toppen