Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

GOTBound

Medlem
Better safe than sorry, vad har SAS för regler utifall man testar positivt på negativa testet som krävs för inresa till sin destination [SAS Go Light], är det helt enkelt sunken cost?

Än så länge har jag och familjen klarat oss från smitta och smittspårning men det känns som det bara är tidsfråga då både kollegor och anställda hos både mig och Mrs.GOTBound flaggar för att de smittats dagligen, tur att vi alla arbetar hemifrån.
 

Hyveln

Medlem
Vad tror ni på forumet om uttalandet nedan? (Saxat från DN) kommer vi slippa vaccinbevis och tester inom en snar framtid? Har en resa bokad till Kalifornien i månadsskiftet juni/juli och är lite orolig att det kommer krävas vaccinpass för min 6 och 8-åring vid den tidpunkten. Min förhoppning är dock att vi har ett helt annat läge i världen om några månader.

”WHO: Vi kommer klara vaccinmålet


Världshälsoorganisationen säger att man kommer klara målet att ha vaccinerat minst 70 procent av världens befolkning i början av juli 2022, rapporterar Reuters.

I ett uttalande på onsdagen meddelade organisationens nödkommitté att den fortfarande bedömer att pandemin är en extraordinär händelse.

Samtidigt rekommenderade den att man inte bör kräva vaccinbevis vid internationella resor, och att alla förbud mot internationell trafik bör lyftas eller mildras.”
 

Hylve

Medlem
Better safe than sorry, vad har SAS för regler utifall man testar positivt på negativa testet som krävs för inresa till sin destination [SAS Go Light], är det helt enkelt sunken cost?

Än så länge har jag och familjen klarat oss från smitta och smittspårning men det känns som det bara är tidsfråga då både kollegor och anställda hos både mig och Mrs.GOTBound flaggar för att de smittats dagligen, tur att vi alla arbetar hemifrån.

Du kan avboka mot voucher. Från FAQen:

"
If you as a customer cannot use your ticket to a specific country due to a positive COVID19 test within 4 days of departure, you may contact customer service to receive a SAS Travel voucher.

As a customer you will be asked to provide documentation of your positive COVID-19 testresult and after that be able to choose to cancel the ticket or the entire booking also including other passengers tickets.

The SAS Travel voucher will cover the ticket/bookings value. SAS Travel Voucher is a non-refundable voucher.

If you have made your reservation through a travel agent, please contact them for available options."
 

aruba1

Medlem
Lägger ut detta om ngn/några har input/erfarenheter. :rolleyes:
Pingar @ZZZebra och @hendberg som också planerat resa till Costa Rica.
23/1 ARN-IST-PTY-SJO-PTY-IST-MUC-ARN 4/2.
Utgår från 2 doser vaccin +14 dagar då bara en av oss fått 3:e dosen.

Transit IST utresa - inget utöver
Transit PTY utresa - hälsodeklaration/skriftlig försäkran
Inresa Costa Rica - hälsodeklaration max 72 tim innan ankomst
Transit PTY hemresa - 3 dos vaccin +14 dagar eller negativt antigen-test och hälsodeklaration/skriftlig försäkran (reglerna ändras den 28/1)
Transit IST hemresa - inget utöver
Transit MUC hemresa - inrese-anmälan och FFP2-mask

Väl medveten om att detta gäller NU och kan ändras närsomhelst. o_O
Stämmer bra för IST och PTY. När vi gjorde transit via PTY för ca 10 dagar sedan var det ingen som frågade om hälsodeklarationen, men självklart råder jag dig att fylla i en sådan.
 

lilly k

Medlem
Better safe than sorry, vad har SAS för regler utifall man testar positivt på negativa testet som krävs för inresa till sin destination [SAS Go Light], är det helt enkelt sunken cost?

Än så länge har jag och familjen klarat oss från smitta och smittspårning men det känns som det bara är tidsfråga då både kollegor och anställda hos både mig och Mrs.GOTBound flaggar för att de smittats dagligen, tur att vi alla arbetar hemifrån.
Det borde väl hemförsäkringen ta? I alla fall om du har en kopplad reseförsäkring till den!
 

LarsCph

Medlem
Vad tror ni på forumet om uttalandet nedan? (Saxat från DN) kommer vi slippa vaccinbevis och tester inom en snar framtid? Har en resa bokad till Kalifornien i månadsskiftet juni/juli och är lite orolig att det kommer krävas vaccinpass för min 6 och 8-åring vid den tidpunkten. Min förhoppning är dock att vi har ett helt annat läge i världen om några månader.

Svårt att gissa om vad och när - statementet finns här Statement on the tenth meeting of the International Health Regulations (2005) Emergency Committee regarding the coronavirus disease (COVID-19) pandemic


Just nu krävs ju inte vaccinpass för barn till US (under 18 år). Vi har också resa planerat till US i Juli/Augusti med en 10-årig. Hoppas ju att Covid-paniken lugnar ner sig lite innan, men jag tänker också att med rekommendationen från WHO (om den inte ändras) kommer de förhoppningsvis inte att introducera ytterligera krav som t.ex. vaccin till barn.




2022-01-20_10-23-43.jpg
 

Senator

Moderator
Vad tror ni på forumet om uttalandet nedan? (Saxat från DN) kommer vi slippa vaccinbevis och tester inom en snar framtid? Har en resa bokad till Kalifornien i månadsskiftet juni/juli och är lite orolig att det kommer krävas vaccinpass för min 6 och 8-åring vid den tidpunkten. Min förhoppning är dock att vi har ett helt annat läge i världen om några månader.

”WHO: Vi kommer klara vaccinmålet


Världshälsoorganisationen säger att man kommer klara målet att ha vaccinerat minst 70 procent av världens befolkning i början av juli 2022, rapporterar Reuters.

I ett uttalande på onsdagen meddelade organisationens nödkommitté att den fortfarande bedömer att pandemin är en extraordinär händelse.

Samtidigt rekommenderade den att man inte bör kräva vaccinbevis vid internationella resor, och att alla förbud mot internationell trafik bör lyftas eller mildras.”

Svårt att gissa om vad och när - statementet finns här Statement on the tenth meeting of the International Health Regulations (2005) Emergency Committee regarding the coronavirus disease (COVID-19) pandemic


Just nu krävs ju inte vaccinpass för barn till US (under 18 år). Vi har också resa planerat till US i Juli/Augusti med en 10-årig. Hoppas ju att Covid-paniken lugnar ner sig lite innan, men jag tänker också att med rekommendationen från WHO (om den inte ändras) kommer de förhoppningsvis inte att introducera ytterligera krav som t.ex. vaccin till barn.




Visa bifogad bild 125515

När det gäller Kalifornien så måste vi dela in detta i tre olika frågor:
1. Vad krävs för inresa till USA som land som är en federal angelägenhet
2. Vad gäller i delstaten Kalifornien på delstatsnivå samt county (län) och city (stad) för deltagande i samhälle som nöjesparker, restauranger
3. Vilka krav kommer privata aktörer som t.ex. nöjesparker ha

Viruset har överraskat oss gång på gång, och det är svårt att säga när detta är slut. Min högst personliga spekulation är att nuvarande regler som vaccination, test och dyl kommer finnas kvar så länge vi är i det pandemiska läge. Så länge som WHO har Novel Coronavirus Disease klassificerat som en pandemi tror jag inte vi kommer se annat. Sen är frågan vad sker när den blir endemisk. Det vill säga vi har länder kvar med större utbrott men inte globalt. Då kanske vi kommer se inreseförbud till reseförbud till länder som detta.

Det finns ingenting som tyder på att USA skulle ändra inreseregler den ena eller andra vägen just nu. Dock kommer det kanske en tid där syfte med testning innan avresa inte längre kan motiveras.
 

Hachans

Medlem
Svårt att gissa om vad och när - statementet finns här Statement on the tenth meeting of the International Health Regulations (2005) Emergency Committee regarding the coronavirus disease (COVID-19) pandemic


Just nu krävs ju inte vaccinpass för barn till US (under 18 år). Vi har också resa planerat till US i Juli/Augusti med en 10-årig. Hoppas ju att Covid-paniken lugnar ner sig lite innan, men jag tänker också att med rekommendationen från WHO (om den inte ändras) kommer de förhoppningsvis inte att introducera ytterligera krav som t.ex. vaccin till barn.




Visa bifogad bild 125515

För det första har WHOs rekommendationer än så länge haft väldigt lite bäring på stater faktiskt gör.
För det andra föreslår WHO i texten ovan karantän och testkrav istället.
För det tredje vad Senator skriver - I just USA kan entiteter ner på kommunnivå själva bestämma vad de gör. Federala staten är oerhört svag vad gäller restriktioner där. Kalifornien hade exempelvis karantänskrav för resenärer medan USA inte hade det.
 
Toppen