Senaste nytt

SAS ändring av regler för handbagage från den 7:e maj

JoelG

Medlem
Någon som har tankar/egna erfarenheter kring flygningar med CRJ hos SAS? I skrift får man ta med max en väska, men mig veterligen så får 55x40x23 ej plats inne i planet. Datorn måste vara med mig så då är frågan om två st väskor (axelväska + kabinväska) är ok eller ej
 

mha321

Medlem
Någon som har tankar/egna erfarenheter kring flygningar med CRJ hos SAS? I skrift får man ta med max en väska, men mig veterligen så får 55x40x23 ej plats inne i planet. Datorn måste vara med mig så då är frågan om två st väskor (axelväska + kabinväska) är ok eller ej
Jag har aldrig haft problem med det (förutom när det är helt fullt i kabinen då, men jag har inte haft något problem på principen). Datorväskan förväntas gå under stolen framför såklart.
 

Johan Gott

Medlem
På många rutter jag tittat på är endast litet handbagage (40x30x15cm) inkluderat i SAS Go light. Är detta något nytt eller har det varit så länge?

674A7C90-A91A-4C53-A0AF-DA2572CC56F5.jpeg
FCEE0C91-8836-4691-AA9B-323EF32066C6.jpeg
 

sweflyer

Medlem
Jag skulle behöva resa med rullväska + datorväska. Reser i Plus och är EBG.

Blir rullväskan gate-incheckad utan avgift om man dyker upp med två handbagage och nekas ta båda vid boarding (men har kvar rätt till incheckat i sin bokning), eller vad sker i praktiken?

Vill undvika långa köer i incheckning om möjligt.
 

Robert flysas

Moderator
Jag skulle behöva resa med rullväska + datorväska. Reser i Plus och är EBG.

Blir rullväskan gate-incheckad utan avgift om man dyker upp med två handbagage och nekas ta båda vid boarding (men har kvar rätt till incheckat i sin bokning), eller vad sker i praktiken?

Vill undvika långa köer i incheckning om möjligt.

Det beror om du bokar SAS Plus PRO, där får man ta med det man är van med. Kollade senast när jag boka Gran Canaria samt inrikes som connection dagen. Både inrikes och utrikes säger lika. Lite dyrare men gratis ändring eller avbokning. Se bild

5A157304-B3E0-46F0-95B9-41F09C3A967B.jpeg
 

sweflyer

Medlem
Det beror om du bokar SAS Plus PRO, där får man ta med det man är van med. Kollade senast när jag boka Gran Canaria samt inrikes som connection dagen. Både inrikes och utrikes säger lika. Lite dyrare men gratis ändring eller avbokning. Se bild
Visa bifogad bild 125335
Verkar ingå incheckat bagage både i Plus Smart och Plus Pro, enda skillnaden är hur många bagage. Så det borde inte spela någon roll för gate check av handbagage, eller gäller något speciellt där?
Min bokning är Plus Smart. Dessutom har jag rätt till extra incheckat bagage som EBG.
 

Attachments

  • smart_vs_pro.PNG
    smart_vs_pro.PNG
    26,3 KB · Visningar: 76

Jannes

Medlem
Jag skulle behöva resa med rullväska + datorväska. Reser i Plus och är EBG.

Blir rullväskan gate-incheckad utan avgift om man dyker upp med två handbagage och nekas ta båda vid boarding (men har kvar rätt till incheckat i sin bokning), eller vad sker i praktiken?

Vill undvika långa köer i incheckning om möjligt.
Datorväskan räknas väl som "under sätet"-väska ifall den uppfyller (eller tvärtemot inte uppfyller) storleksgränserna. Så båda med ombord.
Som Plus har man i princip prioboarding vilket innebär att de knappast tar rullväskan vid gate heller.
 
Toppen