Senaste nytt

SAS - Det här gjorde Ni inte så bra!

JacobGBG

Medlem
Detta är en tudelad känga där SAS inte bär hela ansvaret. Står i businesskön för Checkin på GOT
Brukar alltid göra self-drop men ville vara säker på att inget saknades med tanke på situationen i kontinentala Europa.

Längst fram flera passagerare före mig står en ängslig herre i palestinasjal som ser ut som han flytt från något vegancafe på Medis. Denna tittar försynt i golvet när flera grupper klampar in från intilliggande self-drop lane direkt till disken av någon anledning (visar sig senare att dom är på samma ARN flight som mig). Så däri ligger SAS miss, håll bättre disciplin i businesskön och vattna inte ur en premiumprodukt.

Men det är ej det värsta, och här är SAS skuldfria. Framför mig står en stressad tant (som OCKSÅ ska på samma plan med gott om tid) som börjar väsa över kön. Full förståelse så långt men sen börjar rabiat-tant fasonerna. Först vandrar hon över för att se om hon kan förstå sig på self-drop monitorn men lyckas inte, hon vaggar lite av och ann en stund för att sedan gå fram och TRYCKA PÅ NÖDSTOPPET TILL BAGGAGEBANDEN. Allt släcks ned, det tar 10 min att starta upp igen och under tiden får alla höra hur tant tycker hur dumt det är att nödstoppsknappen (stor och röd) ser ut som något man använder för att tillkalla hjälp, som på ICA.

När man bor i en liten ort tycker man samhället är fyllt av vettiga och välmenande människor men av någon anledning får man denna uppfattning utmanad så fort man besöker en flygplats.
 
Last edited:

pswe

Medlem
En del saker förändras inte efter pandemin. SAS oförmåga att registrera pappa Sennah27:s poäng på returresor från USA kvarstår.
Vilket föranledde mig att idag köra en efterregistrering av poängen.

Men detta har jag aldrig varit med om förut vid efterregistreringen... att flyget ORD-CPH inte är SK944 (som står på boardingpasset) utan att SAS vill ha ett annat värde där. Vad är det jag missar? Eller är det så att det är SAS IT-system som återigen visar sina framfötter...?
Visa bifogad bild 123913
Intressant! :)
Har du testat 0944?
 

FilipJ

Medlem
Incheckning på GOT idag - smått kaos. Inga skyltar som visade vilken kö som var för vad, utan endast skärmar över diskarna som läste (i ordningen) ”self bag drop”, ”SAS plus”, ”SAS go”, och ”SAS plus”. Ställde oss därför längst till höger och det tomma båset i kön visade sig vara menat att det var stängt. Så vi hamnade i GO-kön, och när vi kom fram visade det sig att de flesta i plus-kön reste i Go…
Kommenterade därför till kvinnan i incheckningen att tydlighet med en skylt ute på golvet hade varit bra. Då pekade hon upp på skärmarna bakom sig och sade ”trevligt” att ”man kan läsa där”. Mm, uppenbarligen var ju inte det till hjälp heller. Skärpning.
 
Last edited:

pswe

Medlem
CRJ till Sturup, två funktionsvarierade passagerare ska med. Synken mellan Swedavia och SAS verkar klickat fullständigt. Lastaren inser när boarding öppnas att flygplanstypen inte möjliggör ombordrullning som han planerat…
Specialfordon och fler lastare rekvireras på under 40 minuter.
Ombord uppstår språkförbistringar då crew inte talar svenska.
Omflyttningar av övriga pax blir nödvändigt då en av de funktionsvarierade fått fönsterplats…
Ca en timme efter planerad avgångstid stiger lastarna av och dörren kan stängas.
Borde inte varit helt omöjligt att planera processen lite bättre.
Vad ägarrepresentanten Minister Johansson på rad 1 tyckte om upplägget framgick inte, men han syns ju å andra sidan inte för bakomvarande.
 
CRJ till Sturup, två funktionsvarierade passagerare ska med. Synken mellan Swedavia och SAS verkar klickat fullständigt. Lastaren inser när boarding öppnas att flygplanstypen inte möjliggör ombordrullning som han planerat…
Specialfordon och fler lastare rekvireras på under 40 minuter.
Ombord uppstår språkförbistringar då crew inte talar svenska.
Omflyttningar av övriga pax blir nödvändigt då en av de funktionsvarierade fått fönsterplats…
Ca en timme efter planerad avgångstid stiger lastarna av och dörren kan stängas.
Borde inte varit helt omöjligt att planera processen lite bättre.
Vad ägarrepresentanten Minister Johansson på rad 1 tyckte om upplägget framgick inte, men han syns ju å andra sidan inte för bakomvarande.
Det är väl minister Thorwaldsson som är ägarrep?
 

samet

Medlem
Incheckning på GOT idag - smått kaos. Inga skyltar som visade vilken kö som var för vad, utan endast skärmar över diskarna som läste (i ordningen) ”self bag drop”, ”SAS plus”, ”SAS go”, och ”SAS plus”. Ställde oss därför längst till höger och det tomma båset i kön visade sig vara menat att det var stängt. Så vi hamnade i GO-kön, och när vi kom fram visade det sig att de flesta i plus-kön reste i Go…
Kommenterade därför till kvinnan i incheckningen att tydlighet med en skylt ute på golvet hade varit bra. Då pekade hon upp på skärmarna bakom sig och sade ”trevligt” att ”man kan läsa där”. Mm, uppenbarligen var ju inte det till hjälp heller. Skärpning.

Innan Coronan hade de en liten pulpet där det stod en skarp isbjörn och kontrollerade noga att man hamnade i rätt kö/fålla.
 

augu12345

Medlem
Ska till MIA via EWR den 26e, efter att ha blivit ombokad i oktober från den 25e. Och innan jag gnäller, ja jag vet att om jag hade ringde kundtjänst DÅ och inte 3 dagar innan flighten så kanske jag kunnat få bättre hjälp. Men jag var ärligt talat inte ens medveten om att SAS flög till Miami direkt från ARN, så hade inte en tanke på att ringa dem.

Hur som, inser nu att det går ett direktflyg ARN -> MIA bara två timmar innan, dessutom med gott om plats i Plus.

Ringer kundjänst och frågar om de, givet rådande situation (mellan raderna, "var glad för de få kunder ni har") och det faktum att de faktiskt flyttat min resa ett dygn, kan tänka sig att flytta mig till direktflyget. Påtalade också att det går ett direktflyg med Finnair samma dag där jag kan flyga business för i princip samma peng som i Plus med SAS.

Inget hjälpte.. Inte överdrivet imponerad av deras flexibilitet här.
 

palmen

Moderator
Ska till MIA via EWR den 26e, efter att ha blivit ombokad i oktober från den 25e. Och innan jag gnäller, ja jag vet att om jag hade ringde kundtjänst DÅ och inte 3 dagar innan flighten så kanske jag kunnat få bättre hjälp. Men jag var ärligt talat inte ens medveten om att SAS flög till Miami direkt från ARN, så hade inte en tanke på att ringa dem.

Hur som, inser nu att det går ett direktflyg ARN -> MIA bara två timmar innan, dessutom med gott om plats i Plus.

Ringer kundjänst och frågar om de, givet rådande situation (mellan raderna, "var glad för de få kunder ni har") och det faktum att de faktiskt flyttat min resa ett dygn, kan tänka sig att flytta mig till direktflyget. Påtalade också att det går ett direktflyg med Finnair samma dag där jag kan flyga business för i princip samma peng som i Plus med SAS.

Inget hjälpte.. Inte överdrivet imponerad av deras flexibilitet här.
De har helt följt reglerna här, när det blir ändringar så får man möjlighet att godkänna/neka dessa inom 15 dagar. I det läget hade du kunnat få flighten du nu önskar.
När dessa 15 dagar passerar så gäller vanliga regler för biljetten, dvs man får betala mellanskillnaden för vad det kostar att boka av/om. Det finns biljettregler av en anledning, skulle bli total kalabalik om alla ville ändra hur de känner för någon dag innan avresa och dessutom få det "gratis".
 

Berglund

Medlem
Ringer kundjänst och frågar om de, givet rådande situation (mellan raderna, "var glad för de få kunder ni har") och det faktum att de faktiskt flyttat min resa ett dygn, kan tänka sig att flytta mig till direktflyget. Påtalade också att det går ett direktflyg med Finnair samma dag där jag kan flyga business för i princip samma peng som i Plus med SAS.

Inget hjälpte.. Inte överdrivet imponerad av deras flexibilitet här.
Du vill alltså ändra i en biljett, alldeles för sent och helt utanför det ombokningsfönster som finns vid ändringar och sen blir du ”inte överdrivet imponerad av deras flexibilitet”???

Det finns köpregler, biljettregler och liknande av en anledning. Någon ordning får det väl ändå vara, vill du ha sådan flexibilitet som du efterfrågar så går det naturligtvis alldeles utmärkt - då kallas det fullprisbiljett. Den går i princip alltid att köpa, är snordyr, men tillåter just ”high life” ombokning och flexibilitet. Det finns ingen anledning att ge bort ”flexibilitet” gratis bara för att vara bussig. Du kan väl inte på riktigt ha trott att de skulle boka om hur som helst bara för att vara schyssta? Det är en affärsverksamhet, inte ett kompisgäng.
 

Rebel

Medlem
De har helt följt reglerna här, när det blir ändringar så får man möjlighet att godkänna/neka dessa inom 15 dagar. I det läget hade du kunnat få flighten du nu önskar.
När dessa 15 dagar passerar så gäller vanliga regler för biljetten, dvs man får betala mellanskillnaden för vad det kostar att boka av/om. Det finns biljettregler av en anledning, skulle bli total kalabalik om alla ville ändra hur de känner för någon dag innan avresa och dessutom få det "gratis".
Du vill alltså ändra i en biljett, alldeles för sent och helt utanför det ombokningsfönster som finns vid ändringar och sen blir du ”inte överdrivet imponerad av deras flexibilitet”???

Det finns köpregler, biljettregler och liknande av en anledning. Någon ordning får det väl ändå vara, vill du ha sådan flexibilitet som du efterfrågar så går det naturligtvis alldeles utmärkt - då kallas det fullprisbiljett. Den går i princip alltid att köpa, är snordyr, men tillåter just ”high life” ombokning och flexibilitet. Det finns ingen anledning att ge bort ”flexibilitet” gratis bara för att vara bussig. Du kan väl inte på riktigt ha trott att de skulle boka om hur som helst bara för att vara schyssta? Det är en affärsverksamhet, inte ett kompisgäng.

Det kunde vara bra om SAS, någon gång, ja bara en enda gång, kunde följde reglerna själva. För dom kan ändra och boka om hur dom vill. Och inte hjälpa kunderna efter 357 timmar i kö till kundtjänst. I detta fall har dom ju bokat om @augu12345 en gång och inte till dagen han hade köpt biljetter för.
 
Toppen