Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

mha321

Medlem
Någon som har koll på hur man gör ett downgrade-claim hos SAS?

Jag blev ombokad och nedgraderad till Lufthansa Economy. Att få ersättning för förseningen (3:45 timmar) går ju fint via vanliga claims formuläret. Men hur gör man med nedgraderingen? SAS formulär för nedgradering verkar kräva ett "Compensation Card ID" som obligatoriskt fält -- något jag gissar att man får om man blir nedgraderad på samma flight. Står att det ska finnas på boardingpass och e-ticket, men jag hittar inget på något av dem förutom en notis i eticket om "INVOL REROUTE".
 

airac

Medlem
Någon som har koll på hur man gör ett downgrade-claim hos SAS?

Jag blev ombokad och nedgraderad till Lufthansa Economy. Att få ersättning för förseningen (3:45 timmar) går ju fint via vanliga claims formuläret. Men hur gör man med nedgraderingen? SAS formulär för nedgradering verkar kräva ett "Compensation Card ID" som obligatoriskt fält -- något jag gissar att man får om man blir nedgraderad på samma flight. Står att det ska finnas på boardingpass och e-ticket, men jag hittar inget på något av dem förutom en notis i eticket om "INVOL REROUTE".
Jag valde "General complaint" istället med liknande ärende: SAS - Claim Form
Fick första svar snabbt, nekades såklart. Y på KLM är en plus bokningsklass hos SAS, väntar nu fortfarande på nästa svar dryg månad senare.
 

mha321

Medlem
Jag valde "General complaint" istället med liknande ärende: SAS - Claim Form
Fick första svar snabbt, nekades såklart. Y på KLM är en plus bokningsklass hos SAS, väntar nu fortfarande på nästa svar dryg månad senare.
Ja det lär väl gå ännu långsammare när det inte matchar mallarna.

Var det på long eller short haul? Jag hade A på sas vilket blev Y på Lufthansa. Deras premium är ju G, E och N (och enligt kundtjänst helt fullt när de gjorde ombokning en - Lufthansa försökte kränga en sista plats i gaten till den, men det kan ju vara någon annan som avbokat däremellan). För Europa benet så har ju inte Lufthansa någon premium economy så där får man ju leva med Eco. Men över Atlanten så har de ju det...
 

airac

Medlem
Ja det lär väl gå ännu långsammare när det inte matchar mallarna.

Var det på long eller short haul? Jag hade A på sas vilket blev Y på Lufthansa. Deras premium är ju G, E och N (och enligt kundtjänst helt fullt när de gjorde ombokning en - Lufthansa försökte kränga en sista plats i gaten till den, men det kan ju vara någon annan som avbokat däremellan). För Europa benet så har ju inte Lufthansa någon premium economy så där får man ju leva med Eco. Men över Atlanten så har de ju det...
Som sagt, som EBG fick jag relevant svar inom en dryg vecka. Mitt case var inom Europa.
 

GOTBound

Medlem
Jag har en EU261 claim mot SAS då försenat flyg gjorde att jag missade min anslutning och blev 2h 40 minuter sen till min slutdestination.

SK4724 var försenat <2h vilket gjorde att jag missade min anslutning till SK882 och då även SK165 vilket gjorde att jag anlände >2h sent till min slutdestination.

Är det SK882 jag då skall ta upp min min claim report som Missad anslutning?
 

henke12

Medlem
Jag har en EU261 claim mot SAS då försenat flyg gjorde att jag missade min anslutning och blev 2h 40 minuter sen till min slutdestination.

SK4724 var försenat <2h vilket gjorde att jag missade min anslutning till SK882 och då även SK165 vilket gjorde att jag anlände >2h sent till min slutdestination.

Är det SK882 jag då skall ta upp min min claim report som Missad anslutning?
Spelar ingen roll skulle jag säga
 

mha321

Medlem
Jag har en EU261 claim mot SAS då försenat flyg gjorde att jag missade min anslutning och blev 2h 40 minuter sen till min slutdestination.

SK4724 var försenat <2h vilket gjorde att jag missade min anslutning till SK882 och då även SK165 vilket gjorde att jag anlände >2h sent till min slutdestination.

Är det SK882 jag då skall ta upp min min claim report som Missad anslutning?

Jag tror inte ser spelar någon roll i slutänden. Men jag skulle I det fallet tagit 4724 som var det som var egentliga orsaken. Och sedsn skrivit totalen i texten. Men i slutänden handlar det ju om fler detaljer än formuläret kan ta emot direkt, så de måste läsa texten...
 

Andreas.Net

Medlem
Jag har en EU 261 claim mot SAS då vårt flyg GOT-CPH var försenat i lördags såpass mycket att vi missade vårt anslutnings flyg som skulle ha varit CPH-BER, istället blev vi ombokade till lufthansa CPH-MUC-BER och vi blev till slut försenade över 4 timmar.
En fråga när det gäller ersättningen, eftersom vi var 2 personer på denna resan, får varje person 250 EUR eller får vi 2500EUR totalt ?
 
Jag har en EU 261 claim mot SAS då vårt flyg GOT-CPH var försenat i lördags såpass mycket att vi missade vårt anslutnings flyg som skulle ha varit CPH-BER, istället blev vi ombokade till lufthansa CPH-MUC-BER och vi blev till slut försenade över 4 timmar.
En fråga när det gäller ersättningen, eftersom vi var 2 personer på denna resan, får varje person 250 EUR eller får vi 2500EUR totalt ?
Ersättningen är per person.
 
Toppen