Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

squeezen

Medlem
Jag vet inte om ditt inlägg är totalt hittepå, men det stämmer över huvudtaget inte med rekommendationerna. Tidigast fem månader för personer över 65 år och sex månader för de under 65 år. Det är bara att läsa på: Prioriteringsordning påfyllnadsdos av vaccin mot covid-19 — Folkhälsomyndigheten
Haha, hitte på? Varför skulle jag ens bemöda mig skriva här om det är hittepå?

jag har tagit 3 doser, 2:a var 16/6 och 3:e fick jag 24/10 (jaen söndag). Edit, är ju ca 4mån inte 3, ber om ursäkt för det.. slut edit.

så antingen har de ju gett mig dosen vid fel tid, alternativt hade de då ingen tydlig point of view. Eller så får du kanske läsa på själv innan då anklagar för hittepå. Som @H4ipM8adRg9nvkRu länkat och saxat text ovan finns det de facto grupper som får 3:e annorlunda än den generella gruppen man kanske tillhör om man enkom går på ålder.

infon jag fick till mig var då kanske ”personligt” riktad till mig enligt den 8v regel som nämns i texten @H4ipM8adRg9nvkRu

känns irrelevant komma med hyckleri anklagelser utan kunskap om fulla bilden av mitt tillstånd eller omständigheter.
För övrigt uppskattar jag du delar din kunskap och expertis, i synnerhet kring läget i UK, men Hittepå, njae det kändes lite onödigt.
 

trekker

Medlem
Datapunkt för resande till England. Jag testade mig på Collison walkthrough Manchester Airport igår kl 18.20, fick mitt svar 22 timmar senare kl 16.20 idag.
 

Fredrik

Medlem
Har checkat in på Hyatt Regency i Zürich. De ville se PCR-testet och vaccinationsbeviset innan jag fick checka in. Man kan säga att de indirekt skötte gränskontrollen den vägen.
 

GOTBound

Medlem
Reflektion från Centralstationen och T-Centralen samt Grön mot Skarpnäck:
I princip ingen bar munskydd, jag och Mrs.GOTBound var två av en enbart handfull munskyddsbärare jag noterade från ARN Express till avstigning vid Slussen.
 

mha321

Medlem
Reflektion från Centralstationen och T-Centralen samt Grön mot Skarpnäck:
I princip ingen bar munskydd, jag och Mrs.GOTBound var två av en enbart handfull munskyddsbärare jag noterade från ARN Express till avstigning vid Slussen.

I Sverige räknar vi det inte som trängsel i kollektivtrafiken förrän det är minst två lager passagerare ovanpå varandra.
 

uhoh

Medlem
Reflektion från Centralstationen och T-Centralen samt Grön mot Skarpnäck:
I princip ingen bar munskydd, jag och Mrs.GOTBound var två av en enbart handfull munskyddsbärare jag noterade från ARN Express till avstigning vid Slussen.

För någon vecka sedan flög vi hem med SAS och inte ens flygvärdinnorna, som hanterar samtligas mat och dryck, hade munskydd. Vi klagade och fick till svar att de bestämt att munskydd inte krävs på flygningar inom Norden, men att det nu ändrats.

Reser mycket i övriga Europa och har vant mig vid att vaccinpass och munskydd krävs för det mesta. Blev därför förskräckt över hur få som bar munskydd på Arlanda idag, särskilt då de inte ens blev tillsagda när de hostade rätt ut. (Ingen kontrollerade heller covidpass vid boarding, men det kanske inte görs inom Norden?)

Förstår inte munskyddsvägrandet, särskilt vid resor. Det är kanske inte den perfekta lösningen, men om vården överbelastas igen kommer vi tvingas till mycket mer inskränkande åtgärder än simpla munskydd. Det är så tröttsamt.
 

LarsCph

Medlem
Inom Sverige är det en rekommendation att bära munskydd i kollektivtrafiken ved trängsel. Jag tycker lite att man kan fokusera på vad man själv gör och inte så mycket på vad andre inte gör (eller gör). Att man behöver maskeras och ta bort en jättestor del av den non-verbale del av kommunikationen när man resar är jättetråkigt tycker jag personligen.
 
Reflektion från Centralstationen och T-Centralen samt Grön mot Skarpnäck:
I princip ingen bar munskydd, jag och Mrs.GOTBound var två av en enbart handfull munskyddsbärare jag noterade från ARN Express till avstigning vid Slussen.
Välkomna till Sthlm! Jag har som boende här förundras över bristen på information i framförallt kollektivtrafiken denna vecka om dom nya rekommendationer ang hålla avstånd och använda munskydd. Det är så sjukt dåligt handhavande från alla instanser att man blir mörkrädd.
Undrar så hur region Sthlm tänker och resonerar egentligen…
 
Toppen