Senaste nytt

Corona-viruset och hur det påverkar resande

pswe

Medlem
Jag kom till Oslo idag, Polis mötte upp vid gate för att scanna inresekoden. Så länge jag inte skulle lämna airside behövdes ingen test.
Diskuterade inte vad som hänt om jag inte haft koden.
Citerar mig själv för att förtydliga,
Jag kom från Köpenhamn och gjorde transfer till Stockholm.
 

trekker

Medlem
Ankom just från Manchester till Oslo. Fick inte passera passkontrollen utan att fylla i formuläret, vi var många muppar som stod där och knappade. Vid transfer behövdes inget test på flygplatsen? Men man behövdes vara vaccinerad även om de inte tittade på covidpasset.
 

mha321

Medlem
Ankom just från Manchester till Oslo. Fick inte passera passkontrollen utan att fylla i formuläret, vi var många muppar som stod där och knappade. Vid transfer behövdes inget test på flygplatsen? Men man behövdes vara vaccinerad även om de inte tittade på covidpasset.
Vad skulle man fylla i för kommun? Väljer man en rent random?
 

LarsCph

Medlem
Norge.... Er der nogen som har prøvet at ankomme med færgen (DFDS) fra København efter de nye regler blev indført?

Jeg spurgte DFDS - og her er svaret. Det virker til at der ikke er nogen test-station ved færgen, hvorfor man så bare skal tage en test senest 24 timer efter ankomst. For vores del kører vi jo videre til Sverige igen - "Vi har på nuværende tidspunkt ikke nogle testfaciliteter tilknyttet DFDS ombord på skibet eller ved havnen. Det er derfor den rejsendes ansvar at sørge for at imødekomme de nye krav.


I tilfælde af at der ikke er en teststation ved grænseovergangen, at teststationen ved grænsen er lukket, eller at myndighederne har anvist personen videre, skal testen tages ved en teststation eller via selvtest indenfor 24 timer efter ankomst. Hvis testen er positiv, skal den bekræftes med PCR-test hurtigst muligt og senest indenfor 24 timer.



Vi oplever dog, at politiet ikke tjekker dette i en større sammenhæng."
 
Då har även jag gjort transfer i Oslo. Från CPH o vidare till EWR. I Köpenhamn vid baggeincheckningen kollade de vaccinationsintyg o att man hade nytaget covidtest. I Oslo var det ingen koll av något när man kom av planet. Ingen annan koll när man skulle igenom passkontrollen till USA gaterna bortsett från pass. Framme vid gaten fick man köa till ett ställe där de frågade om man packat själv osv för att sätta en stämpel på boardingkortet. Därefter kö mot att gå in till gaten där de även samlade in pappret från CDC. Verkade inte ha koll på nya o gamla versionen o är ju fortfarande gamla som finns länkat till om man går via SAS.

Med andra ord var det aldrig koll på att man skulle registrerat sig för inresa i Norge osv. Hade dock gjort de efter det som postats tidigare.
 
Last edited:

mha321

Medlem
Välkommen ombord på SE-RSF. Klev av den i Oslo i morse.

Vid passkontrollen inkommande så vwekfierades nåde vaccin pass och att man hade entry registration. Båda två genom en snabb qr kod scanning av pass kontrollanten.

Många som missat registrering och fick stå vid sidan och fylla i. Inga speciella köer för EU/no passport vilket gjorde att alla med icke eu fick inofficiellt FastTrack. Men det verkar som de överlag blev tagna på sängen av vår tidiga ankomst - tog en kvart att få ut bryggan till flyget och transit security var bemannad av en ensam tjej som både skulle scanna baggage och bemanna "bågen".
 
Toppen