Senaste nytt

Resa till England regler

Tomas E

Medlem
Har ett 22 timmars layover med övernattning i London i februari. Om jag har förstått det rätt så gäller transit exemption fortfarande, dvs att man inte behöver ha ett day 2-test inbokat om man ska resa vidare? Kommer att ha ett PCR-test vid den resan.
Det är tyvärr inte en käft som har minsta lilla koll på vilka regler som gäller nästa vecka, och den brittiska regeringens totala fladdrighet är tillbaka i all sin prakt, så det är nog helt meningslöst att spekulera om vad som kommer att gälla i februari. Eller annorlunda och artigare uttryckt:

Det verkar så, ja. Men jag skulle hålla koll på utvecklingen hela perioden fram till din resa - det ändras snabbt.
 

trekker

Medlem
Har ett 22 timmars layover med övernattning i London i februari. Om jag har förstått det rätt så gäller transit exemption fortfarande, dvs att man inte behöver ha ett day 2-test inbokat om man ska resa vidare? Kommer att ha ett PCR-test vid den resan.
Du kan väl inte vara allvarlig när du pratar om en resa om 2 månader, vi kan vara i fullständig lockdown då eller så har någon uppfunnit en medicin som dödar all Covid. Jag har en resa planerad om ett par dagar och försöker hålla koll på om reglerna ändras....... IGEN.
 

Tomas E

Medlem
Fast är du verkligen säker på att det där stämmer? Alla de där artiklarna är publicerade 15-16 jan, d.v.s. inte alldeles pinfärska, och baserade på förhandsläckor snarare än officiella besked.
Igår (19 jan) framträdde Boris i parlamentet och presenterade diverse lättnader i de inhemska restriktionerna, men sa då inte något om ändrade reseregler.
På BCCs "dagsflöde" fanns det igår en notis om att någon talesperson för regeringen försvarade beslutet att inte ändra resereglerna nu, trots förhandsläckorna. Senare igår kunde jag inte hitta den notisen längre (hade tänkt länka den i mitt svar till ett annat, sedermera raderat, inlägg). Däremot kom det senare igår ett uttalande om att besked om reseregler skulle komma under de kommande dagarna.

Så påståenden om ändringar 26 januari får hittills betraktas som rykten, som inte bekräftades när de borde ha bekräftats (igår).
 

GOTBound

Medlem
Day 2 test.
1.) När en resa är kortare än 2 dagar så skall Day 2 test bokas och betalas för att föras in PLF, men behöver man fysiskt ta Day 2 test?
2.) En resa där avfärd sker <24h kan så tolkar jag att det kan räknas som en landside transfer och test inte behöver tas, ex GOT-LHR-GOT men avfärd sker dagen efter <24h före jag landade på LHR?
Coronavirus (COVID-19): safer air travel for passengers - GOV.UK
Landside transit
Landside transit is when you pass through UK border control on arrival, but you leave the UK shortly after (usually within 24 hours). You may leave from the same airport, railway station or port where you arrived, or from a different one, so long as you travel directly to that port of departure.

If you qualify as fully vaccinated for travel to England, you do not need to take a COVID-19 test before you travel to England
 

Tomas E

Medlem
Day 2 test.
1.) När en resa är kortare än 2 dagar så skall Day 2 test bokas och betalas för att föras in PLF, men behöver man fysiskt ta Day 2 test?
Nej, du behöver inte ta testet om du reser ut innan dag 2 är slut.

2.) En resa där avfärd sker <24h kan så tolkar jag att det kan räknas som en landside transfer och test inte behöver tas, ex GOT-LHR-GOT men avfärd sker dagen efter <24h före jag landade på LHR?
Coronavirus (COVID-19): safer air travel for passengers - GOV.UK
Landside transit
Landside transit is when you pass through UK border control on arrival, but you leave the UK shortly after (usually within 24 hours). You may leave from the same airport, railway station or port where you arrived, or from a different one, so long as you travel directly to that port of departure.

If you qualify as fully vaccinated for travel to England, you do not need to take a COVID-19 test before you travel to England
I princip ja. Men om du har tänkt drälla runt på stan eller bo på hotell (annat än möjligen direkt på flygplatsen) under dessa <24 h så uppfyller du ju inte kravet "travel directly to that port of departure". Då får du nog punga ut med £ 15-20 för ett test (såvida inte ryktena stämmer om att kravet ska tas bort).
 

Theil

Medlem
Nej, du behöver inte ta testet om du reser ut innan dag 2 är slut.


I princip ja. Men om du har tänkt drälla runt på stan eller bo på hotell (annat än möjligen direkt på flygplatsen) under dessa <24 h så uppfyller du ju inte kravet "travel directly to that port of departure". Då får du nog punga ut med £ 15-20 för ett test (såvida inte ryktena stämmer om att kravet ska tas bort).


Toppen! Ja rykterna säger ju att 26e slopar pcr för inrese. Känns helt bissart att behöva betala för ett test när man ändå inte kommer att använda det.
 

GOTBound

Medlem
Nej, du behöver inte ta testet om du reser ut innan dag 2 är slut.


I princip ja. Men om du har tänkt drälla runt på stan eller bo på hotell (annat än möjligen direkt på flygplatsen) under dessa <24 h så uppfyller du ju inte kravet "travel directly to that port of departure". Då får du nog punga ut med £ 15-20 för ett test (såvida inte ryktena stämmer om att kravet ska tas bort).
Tack, då är inte det aktuellt för mig utan jag beställer ett Day 2 till hotellet, men som jag förstår inte hela världen om det kommer bort i posten.
 
Toppen