Senaste nytt

Resa till England regler

Homer

Medlem
Coronavirus: UK tightens travel rules amid Omicron spread - BBC News
Travellers heading to the UK will now have to have a Covid test before their departure
in effort to limit spread of the virus, government has announced.


Health Secretary Sajid Javid said the tightened requirements would come into force from 04:00 on Tuesday.

Travellers will be required to submit evidence of a negative lateral flow or PCR test to enter.

Currently people only need to self-isolate until they test negative within two days of arriving.
 

Moco

Medlem
Coronavirus: UK tightens travel rules amid Omicron spread - BBC News
Travellers heading to the UK will now have to have a Covid test before their departure
in effort to limit spread of the virus, government has announced.


Health Secretary Sajid Javid said the tightened requirements would come into force from 04:00 on Tuesday.

Travellers will be required to submit evidence of a negative lateral flow or PCR test to enter.

Currently people only need to self-isolate until they test negative within two days of arriving.

Ska man se till exemplet i Norge är det ju värdelöst. Ytterligare en spik i kistan för resenäringen.

Märkligt att inte näringslivet har större hållhakar på regeringen än detta, given it’s the Tories speciellt.

Har en känsla av att detta triggades av en ”expert” som medverkade i nyheterna på ITV ikväll som krävde just detta. Regeringen tycks famla i blindo.
 
Last edited:

Homer

Medlem
Regeringssidan har uppdaterats

Coronavirus (COVID-19) testing before you travel to England - GOV.UK

Changes to pre-departure testing from 4am, Tuesday 7 December 2021
From 4am, Tuesday 7 December all people aged 12 years and over must
take a PCR or LFD COVID-19 test before they travel to England from abroad.

You must take the test within the 2 days before you travel to England.

This will apply whether you qualify as fully vaccinated or not.

Some people, including children aged 11 and under are exempt from taking the test.
 

Fredrik

Medlem
I praktiken har de stängt möjligheten för onödiga resor. De har också justerat reglerna för testet efter ankomst som besökare tidigare kunde strunta i.

Den som har en nödvändig resa kan fortsatt åka men nöjesresorna försvinner.
 

squeezen

Medlem
Det test som ska göras i förväg ska då utfärdas av läkare med antar jag? (Likt till USA)? därtill ska man pcr testa vid ankomst. Nej, blir nog att avboka…
 

Tomas E

Medlem
Det test som ska göras i förväg ska då utfärdas av läkare med antar jag? (Likt till USA)? därtill ska man pcr testa vid ankomst.
Det är alltså "pre-departure"-testet som är tillbaka från tisdag 7 dec (efter att ha avskaffats i början av okt), även om de uttrycker sig lite annorlunda kring typ av test. LFD = lateral flow = den vanligaste formen av antigentest.
Men det går att ha transfer i UK utan någon testning på flygplatsen?
Det står inte att någon ny ändring görs av testkraven efter ankomst. Så det ska inte krävas något test i England för den som är i transit. Sannolikt krävs "pre-departure"-testet även av de som är i transit (för det gjorde det förut), men det går inte att utläsa 100% än.
 

Jonas C

Medlem
Har ett 22 timmars layover med övernattning i London i februari. Om jag har förstått det rätt så gäller transit exemption fortfarande, dvs att man inte behöver ha ett day 2-test inbokat om man ska resa vidare? Kommer att ha ett PCR-test vid den resan.
 

igelkotten

Medlem
Har ett 22 timmars layover med övernattning i London i februari. Om jag har förstått det rätt så gäller transit exemption fortfarande, dvs att man inte behöver ha ett day 2-test inbokat om man ska resa vidare? Kommer att ha ett PCR-test vid den resan.

Det verkar så, ja. Men jag skulle hålla koll på utvecklingen hela perioden fram till din resa - det ändras snabbt.
 
Toppen